TEST: Škoda Superb Scout – zvládne čistotu aj špinu!
Predstavovať auto s názvom Superb verejnosti určite netreba. Je to asi najznámejší model na našom, ale aj európskom trhu. Vlajková loď českej automobilky Škoda si urobila dobré meno u zákazníkov svojou spoľahlivosťou, priestrannosťou, dizajnom a iným. Modernizovaný Superb, ktorý prišiel v druhej polovici minulého roka, priniesol mnoho nového. Okrem plug-in hybridu pod označením iV prišiel aj nový Scout.
Prvý Superb Scout
Škoda používala označenie Scout na väčšine svojich modelov, no Superb ostával stále mimo tejto zóny. Vyskúšali sme ho a naše pocity sme zhrnuli v tomto článku. Začnem asi tým, čo si na aute všimnete ako prvé a to sú jeho krivky. Tvary tretej generácie Škody Superb dobre poznáme. Krásna linka tiahnuca sa od prednej kapoty cez dvere až k zadným kufrovým dverám dáva autu nádych sviežosti. Tento dizajnérsky prvok však mala aj pred faceliftová verzia. Na tej novej sa zmenila predná časť vozidla, obzvlášť vo verzii Scout, kde dominujú nové užšie svetlomety, o ktorých si ešte v článku povieme a tiež nový masívny nárazník.
Kvalitná ochrana vôkol celého auta
Scout má spodnú časť nárazníku tvorenú z plastu, na ktorom sa nachádza imitácia hliníka, čo dotvára dojem masívnej prednej časti. Oplastovanie ďalej pokračuje na blatníkoch a spodnej časti prahov dverí. Zadný nárazník drží tradíciu a tiež na ňom nájdeme čierne plasty ozdobené imitáciou hliníka. Auto, ako celok vyzerá, že je pripravené zvládnuť ľahký terén, takže sa ho nebojte zašpiniť.
Starý, ale dobrý interiér
V interiéri hneď nadobudnete pocit, že nesedíte v obyčajnom Superbe. Okrem toho, že vás na to upozornia emblémy Scout a veľmi zaujímavý dekor na palubovke a dverách. Pekná imitácia dreva, ktorá vyzerá až vierohodne, dodáva interiéru svojrázny štýl. Mne osobne sa veľmi páči. Interiér bol samozrejme spracovaný veľmi kvalitne. Na výber je 6 rôznych zobrazení Virtual Cockpitu a zobrazené informácie je možné ľubovoľne zmeniť.
Scout ponúka mnoho odkladacích priestorov, bezdrôtové nabíjanie a ďalších jazdných asistentov. Hovoriť o priestrannosti asi nemá veľký význam. Pre predstavivosť ľudí, ktorí ešte nepočuli o veľkosti Superbu, uvediem pár čísel. Rázvor náprav je v tomto aute 2862 mm. Toto číslo platí pre verziu kombi, pretože Superb Scout sa dá kúpiť iba v tejto karosárskej verzii. To znamená, že na zadných sedadlách budete mať priestor nie len na nohy, ale na celý tanečný parket nech si dáte predné sedadlo do akejkoľvek polohy.
Medzi ďalšiu silnú stránku tohto auta patrí kufor. Ten ma objem 610 litrov a poviem vám, že sa tam zmestí všetko, čo doma máte. Napríklad uvediem, že ja osobne mám 195 cm, čo je solídna výška. Problém ale nastáva, ak potrebujem zobrať vec, ktorá sa zatúlala až k zadným sedadlám. Väčšinou dočiahnem každú vec, ktorá je hocikde vo vozidle. Tu sa to nestane! Reálne som nedokázal dočiahnuť fľašu, ktorá bola pri zadných sedadlách. Na druhej strane je Škoda známa svojimi simply clever riešeniami, takže takéto veci sa vám budú stavať minimálne. Všade je dostatok odkladacieho priestoru, háčikov, sietí a podobne.
Diesel stále žije!
Presne tak a bola by chyba, aby zmizol, čo si myslím, že sa ani nestane, aj keď európske normy sú stále horšie a horšie. Nami testovaný Scout mal pod kapotou 2.0 TDI najnovšej generácie s označením EVO. Tento 140 kW motor bol spriahnutý so 7-stupňovou DSG prevodovkou. Spolu produkovali krútiaci moment 400 Nm pri 1900 otáčkach. Správanie prevodovky záviselo od navoleného jazdného režimu. V Comforte bola prevodovka lenivá. Išla si svoje tempo a motor držala na nízkych otáčkach čím sa snažila, aby šofér ani nevedel, že ju má.
V športovom režime to už bola trošku iná muzika. Motor reagoval pružnejšie, a tak isto sa správal dynamickejšie. Auto malo pohon všetkých kolies, ktorý sa podpísal na dynamike Superbu. Papierovo výrobca uvádza, že zrýchlenie pri štvorkolke by malo byť lepšie. Pocitovo som ale nemal tento dojem, keďže som mal možnosť porovnať obe varianty. Celkovo bol prejav tohto EVO agregátu pekný, čistý, nerušivý a navyše so spotrebou okolo 5,5 až 6 l/100 aj celkom úsporný.
Matrix technológia je konečne tu!
Spomínal som, že sa svetlometom budem venovať osobitne. Tak a je to tu! Za jednu z najlepších inovácií, ktoré priniesol facelift hodnotím práve tieto svetlá. Škoda prvýkrát použila technológiu Matrix Beam a tento ťah sa jej podaril. Svetlomety perfektne komunikujú s navigáciou a radarom. Čo sa týka navigácie, tak vie kedy začína obec, aby vypla alebo stlmila diaľkové svietenie. Ďalej navigácia posielala svetlám informácie o ostrej zákrute a svetlá už predvídavo aktivujú prisvecovanie zákrut. Funkcia adaptívnych svetlometov pracovala tiež skvelo.
Jej funkcia spočívala v tom, aby diaľkové svetlá neosvecovali autá v protismere. Za jazdy som mohol sledovať krásne divadlo svetelných lúčov, ktoré sa vyhýbali iným vozidlám. LED TOP svetlomety, ako Škoda označuje nové svetlomety, mali taktiež funkciu Welcome. Auto vás pri odomknutí pekne pozdravilo postupným rozsvietením predných aj zadných svetiel. Naozaj nádhera.
Verdikt
Dostávame sa k otázke či sa takýto Superb v hodnote 47 245 eur vôbec oplatí. Je ťažké odpovedať jednostranne. Niekto povie, že to je iba predražená Škodovka, iní zasa pochvália vyspelosť Škodovky za ostatné roky a sú s tým v pohode. Prednedávnom sme v redakcii testovali aj brata Superbu Scout, a to Passat Alltrack. Pozývam vás prečítať si aj tento test a vybrať si, ktorý z nich je váš favorit. Môj názor je asi jasný. Superb je inovatívny, moderný so sviežim dizajnom a nadštandardným priestorom, preto ho chcem mať vo svojej garáži.
Rád by som poďakoval spoločnosti Todos Košice, za sprostredkovanie vozidla na test.
FOTO: Benjamín Kukuča