TEST: SsangYong Torres – dizajnom preskakuje konkurenciu
SsangYong Torres vypĺňa medzeru medzi modelmi Korando a Rexton. Technický základ preberá od menšieho súrodenca, veľkostne má však bližšie k Rextonu. Aká je novinka od kórejskej automobilky?
Dizajn
Absolútne najsilnejším argumentom, prečo sa rozhodnúť pre Torres je to ako vyzerá, aké má proporcie a za akú sumu to všetko dostanete. Poďme však postupne. Dizajnovo akosi mieša aktuálne dizajnové jazyky prémiových automobiliek. Veď predsa, predná časť sa podobá na Jeep, z bočného profilu a zo zadnej časti Range Rover. Aj napriek tomu, že je tam podoba, ten dizajn do seba zapadá.
Vpredu sú zaujímavo tvarované plne LED-nové svetlomety s automatickou funkciou diaľkových svetiel. Fungujú štandardne, miestami oneskorene zhasínajú diaľkové svetlá, najmä pri väčšej vzdialenosti od protiidúceho vozidla, na čo vás upozornia opätovnými diaľkovými svetlami. Avšak vo väčšine prípadov pracovali spoľahlivo. Bočnú časť zdobia 20-palcové disky kolies s naozaj famóznom dizajnom a nesmierne k nemu pasujú. Zadná časť na prvý pohľad odkazuje na krídlové otváranie dverí batožinového priestoru, no opak je pravdou a otvárajú sa dohora tak, ako sme zvyknutí.
Celkovo pôsobí Torres veľmi vyspelo a elegantne.
Interiér
Aj interiér sa nesie vo veľmi príjemnom vyhotovení. Kombináciu a aj použitie materiálov hodnotím veľmi dobre, dokonca som mal pocit, že materiálovo je to podobné s Kiou Sorento (v tom najlepšom slova zmysle). Síce Kia používa kožu alebo mäkčené plasty aj vo výplniach dverí, zatiaľ čo Torres má dvere z tvrdých plastov.
Akonáhle som sa usadil do kožených sedadiel, ktoré sú mimochodom vyhrievané a ventilované, pripomenulo mi to pocit z väčšieho Rextonu. Sedadlá sú tvrdšie, no vďaka tomu vynikne ich tvarovanie a ani po dlhších trasách sa nebudete cítiť unavene.
Ak si rozdelíme interiér na drobné, tak na palubnej doske dominuje až trojica displejov. V strede klasický displej infotainmentu s otočnými ovládačmi, no pod ním sa nachádza plne dotykový panel klimatizácie. Jeho ovládanie je veľmi jednoduché a jedným dotykom si viem navoliť presne to, čo chcem. Jednoznačne ide o lepšie riešenie, ako keby malo byť nastavenie klimatizácie schované do displeja infotainmentu.
V tomto prípade mám všetko naozaj na dosah ruky. Posledným displejom je ten pred vodičom. Na dnešnú dobu má naozaj minimalistické zobrazenie, ale predsa, obsahuje len tie najdôležitejšie informácie, čiže vás nebude zbytočne rozptyľovať.
Priestorovo si nemám na čo sťažovať, interiér je vzdušný, priestoru v druhom rade sedadiel je taktiež dostatok. Do toho ak pridáme objemný batožinový priestor so 703 litrami (bez rezervy 839 l), ktorý nemá Simply Clever riešenia ako konkurencia, no doťahuje sa dojazdovou rezervou, ktorá pri dnešných nových autách samozrejmosťou rozhodne nie je.
Pohon
Pod kapotou toho na výber moc nemáte. V ponuke je len benzínová 1.5-ka s turbom s výkonom 120 kW (163 k) a 280 Nm krútiaceho momentu. Môžete si však zvoliť pohon prednej nápravy alebo pohon oboch náprav a taktiež manuálnu a aj automatickú prevodovku. Nami testovaný kúsok predstavuje to naj, čo SsangYong pre Torres ponúka, a to je výbava Premium s pohonom oboch náprav a automatom. Výrobca udáva priemernú kombinovanú spotrebu na úrovni 9,1 litra na 100 km, aká však bola realita?
Spotreba
Počas celého testu sa nám spotreba ustálila na 11 litroch. Ak si to rozmeníme na drobné, počas mestskej prevádzky si odpil z nádrže 12 litrov, na okreskách 7-9 litrov a na diaľnici ľahko nad 10 litrov. Treba však dodať, že pod kapotou pracuje stará poctivá benzínová technika bez akejkoľvek elektrickej pomoci či 48 V systému. Nemá vypínanie valcov ako v prípade TSI motorov a nevie ani plachtiť. Za to čistokrvný benzín. Teda ak hľadáte SUV s “klasikou” pod kapotou, ide o jedného z posledných mohykánov.
Jazda
Naladenie podvozka mi vyhovovalo. Tlmenie je o čosi tuhšie, no aj s 20-palcovými diskami si podvozok vedel poradiť. Na naše cesty by som pravdepodobne volil 18-tky, aby podvozok moc netrpel, no len sa pozrite, ako vyzerá na tých 20-tkách. V zákrutách sa tuhším naladením vyvaruje náklonom, no pri plnej posádke veľmi pekne pruží a filtruje nerovnosti, vďaka čomu pôsobí ešte pohodlnejšie.
Kameňom úrazu je práve motor s prevodovkou. Som presvedčený, že naftová 2.2-ka s 8-stupňovým automatom by Torresu tak strašne pasovala, nie len z hľadiska spotreby, ale aj celkového naladenia motora s prevodovkou. V našom prípade sa o prenos stará 6-stupňový hydromenič Aisin, ktorý je charakteristický pomalšími reakciami, váhaním a miernym trhnutím pri rozjazde. Akonáhle sa Torres rozbehne, prevodovka radí veľmi pekne a hladko. S prevodovkou sa uspokojíte ak preferujete kľudný štýl jazdy.
Motor je veľmi dobre odhlučnený, no pri vyšších diaľničných tempách sa už nevládze opierať o krútiaci moment, preto to naháňa nižším prevodovým stupňom a vyššími otáčkami. Všetko ale vyrieši kľudná jazda, počas ktorej je Aisin príjemným spoločníkom.
Záver a cena
SsangYong Torres je kus krásneho auta. Dizajnovo či už v exteriéri alebo interiéri si ma jednoducho získal. A to je presne dobrý marketing. Vytvorme vyspelé a plnohodnotné SUV, ktoré dizajnom zaslepí konkurenciu s cenovkou nižšej kategórie vozidiel. A to sa podarilo, pretože Torres štartuje na cenovke 27 990 eur, verzia s automatom a štvorkolkou začína na 34 970 eurách a nami testovaný kúsok ľahko prekročil 40 000 eur.
Technická špecifikácia
SsangYong Torres 4×4 | Škoda Kodiaq 4×4 | Honda CR-V 4×4 | |
Motor/palivo | 1.5 / benzín | 2.0 / benzín | 2.0 / hybrid |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 497 / 4 | 1 984 / 4 | 1 993 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 120 / 163 | 140 / 190 | 135 / 184 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 280 | 320 | 335 |
Prevodovka | 6-st. automatická | 7-st. DSG | e-CVT |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 9,08 / 11 | 7,8 – 8,5 | 6,7 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 618 | 1 727 | 1 731 |
Objem batožinového priestoru (L) | 839 | 835 | 596 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 191 | 215 | 187 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | výrobca neudáva | 7,6 | 9,4 |
Cena verzie od / testoveného modelu od(€) | 34 970 /40 027 | 43 850 | 47 490 |
Foto: Samuel Zaťko