TEST: Suzuki Swift Sport Hybrid – malý a vrtký
Malý a vrtký. Tak by sa dal definovať nový Swift Sport, ktorý vás síce na prvý pohľad svojimi parametrami neohúri, no po prvej jazde rýchlo pochopíte, že nie je všetko len o číslach na papieri.
Dizajn
Dizajnovo Swift na mňa pôsobil vcelku vyspelo a sviežo. Svojimi tvarmi útočí na mladú generáciu, ktorá hľadá športovejšie jazdné vlastnosti, vzhľad, ktorý kričí do sveta, že vy ste ten, ktorý má niečo iné než klasický Swift a prijateľnú cenovku. Začnem v zadnej časti, ktorá na mna osobne pôsobila najlepšie. Dominantou zadku je dvojica koncoviek výfukového systému zasadená do difúzoru s karbónovou štruktúrou. Nejaké praskanie a strieľanie do výfuku však nečakajte. Z koncoviek vychádza veľmi jemne dunivý zvuk, ktorý sa pod plynom premení na syčanie. Pomerne veľkú časť zaberajú LED koncové svetlá s vcelku zaujímavou grafikou. Vrchnú časť kufrových dverí tvorí predĺžená odtrhová hrana.
Pri pohľade zboku sa naskytne pohľad na klesajúcu strechu a rozšírené nástupné prahy taktiež s karbónovou štruktúrou a vzhľadom. Pekným doplnkom sú dvojfarebné 17-palcové disky kolies, ktoré ku bielemu lakovaniu karosérie sadnú ako uliate.
Predku dominujú zasa LED svetlomety s denným svietením, ktorého grafiku tvorí jedna súvislá linka tiahnuca sa po celej šírke svetla. Rozmerná predná maska je takmer celá priechodná, čo je výhodou pri chladení motoru. Decentný čierny splitter už len podčiarkuje športový vzhľad celého auta.
Pohon
O pohon sa stará 1.4 litrový 4-valec Boosterjet Hybrid s priamym vstrekovaním. Generuje výkon 129 konských síl a krútiaci moment 235 Nm. Dopomáha mu ešte elektromotor s výkonom 10 kW a krútiacim momentom 53 Nm. Sila oboch motorov je prenášaná na výhradne prednú nápravu prostredníctvom 6-stupňovej manuálnej prevodovky s presnými dráhami. Táto kombinácia dokáže rozbehnúť malý Swift na 210 km/h. Zrýchlenie na stovku zaberie 9,1 sekundy.
Jazda
Jedna vec sú papierové hodnoty a druhá skutočné dojmy z jazdy a jazdných vlastností. Dynamické parametre pôsobia na prvý pohľad obyčajne a môžte si klásť otázku, že čo je na tomto aute športové okrem vzhľadu a nápisu Sport. Treba uznať, že pri pokojnej jazde sú len dve veci, ktoré robia jazdu inou. Je nimi tvrdší, no nie prehnane tvrdý a uskákaný podvozok, a taktiež tuhšie riadenie. Pri obyčajnej pokojnej jazde si Swift vypýta zhruba 6 litrov paliva na sto kilometrov a v meste využíva v hojnom počte hybridný systém, ktorý vypína motor pred križovatkami, ak máte neutrál a pustenú spojku. Motor dokáže vypnúť už okolo 30 kilometrovej rýchlosti, čím dokáže ušetriť nejakú tú kvapku paliva.
Ušetrené palivo je však po opustení mesta radosť využiť. Nenájdete tu žiadny športový mód. Inžinieri vyladili auto tak, aby poskytovalo za každých podmienok to najlepšie bez nutnosti hľadať športový mód. Ak už máte niečo odjazdené, môžte za športový mód považovať tlačidlo na vypnutie trakčnej a stabilizačnej kontroly, ktorá sa v tomto prípade dá deaktivovať v plnej miere. Potom už len stačí pár krát podradiť s nejakým tým medziplynom, ktoré sa vďaka ideálnemu rozloženiu pedálov hádžu mimoriadne ľahko, vytočiť 1.4-ku do pracovného spektra otáčok a užívať si presné a tuhé riadenie, presnú 6-stupňovú manuálnu prevodovku a dobre naladený podvozok.
Ak príde na brzdenie, tak sériové športové brzdy si s váhou 1020 kilogramov veľmi ľahko poradia. Ak im dávate v krátkych, po sebe idúcich intervaloch zabrať, cítiť mierne vädnutie. Stačí však pár sto metrov brzdy vychladiť a ich účinok bude ako predtým. Počas testovania bolo už vcelku chladné počasie, čo nebola ideálna kombinácia s letnými pneumatikami, no jeden deň sa predsa len usmialo na mňa šťastie v podobe suchej a relatívne zohriatej obľúbenej okresky. To, čo som dovtedy považoval za mínus, ako napríklad absenciu samosvoru razom prestalo dávať zmysel. Mušia váha v kombinácií s dobre zahriatymi pneumatikami a vypnutou stabilizáciou dokázala robiť divy. Swift dokázal takmer s minimálnou nedotáčavosťou vykrajovať zákruty priam ukážkovo. Samozrejme. Ak by auto disponovalo samosvorom, tak by to bola iná pesnička, no v rámci možností a technickej výbavy to bolo veľmi v poriadku.
V prípade vlhkej cesty je so Swiftom tiež veľká zábava. Vtedy to však nie je o ideálnej stope a čo najrýchlejšom prejazde zákruty, ale o zábave. Opäť vypnuté systémy v kombinácií s ručnou brzdou dokázali vyčariť úsmev na tvári. Samozrejme podobné záležitosti odporúčame robiť len skúseným vodičom na bočnej, nie veľmi frekventovanej ceste. Treba však povedať, že Swift s prívlastkom Sport dokáže aj toto.
Interiér
Vnútro Sportu pôsobí jednoduchým a lacným dojmom. A vôbec mi to neprekážalo. Môžte argumentovať, že za 20 745 € by ste čakali viac, no spýtam sa takto. Chýbalo by vám niečo? Pretože mne osobne nechýbalo nič. Volant by síce mohol byť mierne hrubší, no da sa naň zvyknúť. Infotainment je už na dnešnú dobu veľmi strohý a zastaralý. Opäť však nič, čo by nevyriešil CarPlay. Použité materiály sú síce lacné, je tu množstvo tvrdého plastu, občas nejaký červený detail na osvieženie vzhľadu, no všetko je poskladané a spracované naozaj dobre. Nikde nič nevŕzga, nebúcha.
Je však aj pár negatív, ktoré by mohli potencionálnemu kupcovi vadiť. Prvou z vecí je aerodynamický hluk hlavne pri jazde na diaľnici a slabé odhlučnenie podvozku. Taktiež na diaľnici vcelku hučí motor, keďže auto je sprevodované skôr okreskovo. Pri 130-tke točí motor až 3000 otáčok za minútu, čo nemá dobrý vplyv ani na spotrebu. Kombinovaná spotreba s užívaním si dynamiky na okreskách a občasnými diaľničnými presunmi sa ustálila na hodnote 9,8 litra na sto kilometrov.
Späť ale k interiéru. Čo mne a mojej postave vyhovovalo sú predné sedadlá s výrazným a úzkym bočným vedením. Beriem to však ako menšie mínus, pretože pre 98 % ľudí môže byť sedadlo priúzke a nemusia sa do neho pohodlne usadiť. Príjemným doplnkom je malý displej umiestnený medzi analógovými ukazovateľmi prístrojov, ktorý zobrazuje aj pre športovú jazdu potrebné údaje, ako napríklad teplotu oleja či aktuálne využitie výkonu motora a bŕzd.
Áno či nie?
Ak hľadáte auto, ktoré s určitými kompromismi bude vaše jediné, chcete sa cez víkend zabaviť športovejšou jazdou a občas ho dobrovoľne (nasilu) chcete požičiať svojej frajerke bez toho, aby ste sa museli báť, že keď omylom stlačí podlahu, tak ju katapultuje mimo cestu, choďte do toho všetkými desiatimi. Chybu určite nespravíte, pretože aj v dobe prekoňovaných áut dokáže Swift ponúknuť veľa zábavy za rozumné peniaze.
Technické údaje
V tabuľke nižšie je očividné, že Swift Sport čelí ostrej konkurencii a ospevovaný Hyundai i20 N je iba o 3 000 eur drahší. Má však oproti Swiftu Sport vyššiu hmotnosť až o 200 kg.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST Hyundai i20 N
Suzuki Swift Sport | Hyundai i20 N | Ford Fiesta ST | |
Motor/palivo | 1,4 Boosterjet hybrid/benzín | 1,6 T-GDi /benzín | 1,5 Eco Boost /benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1373/4 | 1 598/4 | 1 497/3 |
Výkon motora (kW/k) | 95/129 + 10 kW elektro | 150/204 | 147/200 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 235 + 53 Nm elektro | 275 | 290 |
Prevodovka | Manuálna 6 st. | Manuálna 6 st. | Manuálna 6 st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 5,6/ | 7,0/8,1 | 6,0 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1025 | 1 255 | 1 283 |
Objem batožinového priestoru (L) | 265-947 | 352 | 311 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 210 | 230 | 232 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,1 | 6,2 | 6,5 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 20 745 | 23 390 / 25 980 | 25 690 |