Test: Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TSI – elegán so srdcom športovca
Do rúk sa nám na týždňový test dostal modernizovaný Volkswagen Arteon v jeho najnovšej karosárskej variante Shooting Brake. Zvonku elegantne a nenápadne vyzerajúci ,,kombík” však pod prednou kapotou ukrýval slušnú porciu výkonu. Nami testovaný kúsok bol osadený (ak neberieme do úvahy verziu R) vrcholným motorickým variantom. Aké dojmy v nás zanechala kombinácia výkonu a elegancie v podaní Volkswagenu?
Pán elegán
Tak by som v jednoduchosti opísal nový Shooting Brake od Volkswagenu, ktorý to v nami testovanej verzii hral na nenápadnosť, štýl a eleganciu. Vynovený Arteon, tak ako aj predchodca dostal rozmernú prednú masku s chromovými lištami, ktoré plynulo prechádzajú do dizajnu predných LED svetiel s funkciou vyrezávania. Tá v tomto prípade funguje ukážkovo a celkovo tieto svetlá patria medzi to najlepšie, čo vám dnes môže osvetľovať cestu pred autom. Zaujímavosťou v prednej časti je však aj LED svetelný pás tiahnuci sa celou prednou maskou.
Pohľad na bočnú líniu odhalí pohľadné krivky Shooting Brake-u. Kombinácia 19-palcových diskov kolies, tmavo-šedej metalízy a klesajúcej strechy sa jednoducho podarila a nedá sa jej vytknúť absolútne nič. Osobne sa mi páčilo použitie bezrámových okien ako na predných, tak aj zadných dverách. Čo určite musím pochváliť je komfort nastupovania dozadu v porovnaní s bežnou karosársku variantou a taktiež aj dostatok priestoru na nohy a hlavu.
NEPREHLIADNITE ➡️ TEST: Peugeot 508 SW hybrid
Zadnú časť zdobia taktiež LED koncové svetlá s peknou grafikou zloženou z viacerých menších segmentov, čo mi pripomínalo OLED zadné svetlá použité v M4 GTS. Pri odomknutí auta v tme vás privíta pôsobivá animácia využívajúca postupné rozsvecovanie práve týchto menších segmentov svetiel. V spodnej časti nárazníku si našli miesto dva výfuky pripomínajúce otvory, ktoré sú však, ako už býva zvykom slepé.
Srdcom športovec
Elegantný a nenápadný vzhľad síce tomu nenaznačuje, no opak je pravdou. Predná kapota totiž ukrýva štvorvalcové benzínové srdce s objemom 2 litre a výkonom 272 konských síl, ktorým sekunduje maximálny krútiaci moment 400 Nm posielaný prostredníctvom 7-stupňovej DSG prevodovky na všetky štyri kolesá.
V meste je Arteon veľmi príjemný na každodenné využitie. Podvozok je síce aj v režimoch Eco a Comfort vcelku tuhý, no nedokonalosti a priečne nerovnosti našich ciest hltá dobre bez výraznejších rázov a iných zvukov, ktoré by boli prenášané do interiéru. Pri kľudnej jazde v meste a na okreskách sa mi podarilo stlačiť spotrebu na hranicu ôsmych litrov, ale to som plynový pedál ,,stláčal očami”. Vo vyššie spomínaných dvoch jazdných režimoch ani len nepostrehnete potenciál, ktorý máte pod pravou nohou. Prepnutím do režimu Sport je to však už doslova iná káva. Pasažierov razom obklopí výrazný zvuk motora, ktorý bohužiaľ vychádza z reproduktorov, no našťastie je tu možnosť aj jeho deaktivácie. Mne osobne to však extra neprekážalo. Ďalšou výraznou zmenou prešla odozva plynového pedálu a najmä riadenia, ktoré je tuhé a veľmi presné, čo vodičovi dodávalo pocit istoty a výraznej kontroly nad autom. Pri športovej jazde je Arteon v zákrutách až prekvapivo neutrálny. 4Motion dokázal nedotáčavosť takmer úplne eliminovať, za čo dávam veľký palec hore. Potešením bola aj sedemstupňová DSG prevodovka, ktorá v každej situácii vedela čo robiť a zbytočne nepodraďovala a dokázala sa oprieť o krútiaci moment motoru. Jediným mínusom je nemožnosť podržať zaradený stupeň aj v červenom poli otáčok. Vodič mal k dispozícii po zvolení športového režimu a čiastočnej deaktivácii trakčnej a stabilizačnej kontroly program Launch Control, ktorý zabezpečil zrýchlenie z 0-100 km/h za 5,5 sekundy a ručička tachometra sa zastavila na čísle 250 km/h.
VW jednoduchosti je krása
Tak, ako vo väčšine Volkswagenov, aj v Arteone nájdeme interiér pôsobiaci jednoduchým, ale za to kvalitným dojmom. Obklad interiéru je tvorený mäkčenými plastmi, imitáciou dreva a hliníku. Športovo-komfortné sedadlá s výraznejším bočným vedením odeté kožou a Alcantarou sú ideálnou voľbou. Musím však pochváliť nový multifunkčný kožený volant. Ovládacie prvky sú po novom riešené dotykovými plochami s haptickou odozvou, ktorých odozva bola bezproblémová. Rovnako ako v modernizovanom Tiguane tu nájdeme samostatný panel klimatizácie riešený dotykovými tlačidlami a plochami. Ako už býva zvykom, pred vodičom sa nenachádzajú analógové ukazovatele, ale plne konfigurovatelný digitálny Virtual Cockpit.
Záver
V prípade, že pokukujete po štýlovom, kvalitne spracovanom a rýchlom kombi s výbornými jazdnými vlastnosťami, tak Arteon Shooting Brake určite naplní vaše očakávania. Jeho interiér síce dizajnovo zaostáva v porovnaní so štýlovým exteriérom, no našťastie to doháňa jeho kvalitným nemeckým spracovaním. Kúpou Arteonu za mňa určite nespravíte krok vedľa a to nie len v jeho takmer vrcholnej výkonnostnej verzii.
Technická špecifikácia
Arteon Shooting Brake | Superb Combi | |
Motor/palivo | 2.0 /benzín | 2.0/benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1984/4 | 1984/4 |
Výkon motora (kW/k) | 200/272 | 206/280 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 400 | 400 |
Prevodovka | Automatická 7-st. | Automatická 7-st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 7.1/8 | 7.1 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1738 | 1670 |
Objem batožinového priestoru (L) | 565 | 660 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5.5 | 5.5 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 47 020/52 100 | 46 940 |