TEST: Volkswagen ID.3 1ST – úspešný nástupca modelov Käfer a Golf?
V roku 1934 obdržal inžinier Ferdinand Porsche zadanie na vytvorenie ekonomického osobného vozidla pre nemecký ľud. Od roku 1938 sa do výroby dostal historicky veľmi významný model automobilky, Volkswagen Käfer. Píše sa rok 1974 a Volkswagen prichádza s celosvetovo najpredávanejším modelom značky, modelom Golf.
Parížsky autosalón v roku 2016 priniesol pre Volkswagen významný koncept I.D. ktorý sa v roku 2020 dostal do sériovej výroby. Už asi tušíte, že na test sa nám dostal nový Volkswagen ID.3 vo verzii 1st. Naplní tento model svoje poslanie ako jeho predchodcovia?
Dizajn
Dizajn nového ID.3 sa nesie v mladistvom a futuristickom duchu. V prednej časti dominuje LED svetelný pás denného svietenie. Po krajoch predného, kompletne zakrytého nárazníka sú osadené IQ.Light svetlomety s funkciou vyrezávania objektov, skvelou svetelnosťou a modernou grafikou doplnenou o štipku cute faktora. Celá predná časť pripomína akúsi tvár, presne ako u chrobáka zo 40-tych rokov. Oku neujde zaujímavo a efkektne pôsobiace dizajnové elementy naprieč predným nárazníkom. Tento prvok Volkswagen doposiaľ nikdy nevyužil.
Profil druhého plne elektrického modelu pripomína skôr siluetu modelu Touran, doplnenú o vkusné nálepky na C stĺpiku. O športovo-moderný efekt sa starajú aerodynamicky tvarované, až 20-palcové disky kolies. Zadná časť modelu ID.3 sa nesie v klasickom duchu a skutočne tvarmi pripomína model Golf.
Interiér
Pozitívne hodnotím výhľad vozidla, ktorý bol v každom smere skvelý. Pochvalu si tiež zaslúži množstvo odkladacích priestorov či už vo dverách alebo v stredovom panely. Skvelou vychytávkou je svetelný LED pás pri čelnom skle, ktorý indikuje smer odbočenia pri zapnutej navigácií alebo priebeh nabíjania vozidla. Príjemne tvarované boli i vyhrievané sedadlá s masážnou funkciou. Tá bola milým prekvapením.
Ovládanie infotainmentu a klimatizácie je integrované do stredového dotykového štítu, ktorého poloha je však trochu nešťastná, nakoľko mám relatívne dlhé ruky a občas som mal problém naň dočiahnuť. Dotykové sú aj ovládacie prvky volantu, poskytujúce vibračnú odozvu pri používaní. Najväčší priestor na zlepšenie vidím v kvalite spracovania interiéru, nakoľko drvivá väčšina obkladových materiálov v kabíne sú tvrdými plastami, čo som na vozidlo tejto cenovej relácie nečakal.
Motorizácia
Model ID.3 poháňa jeden elektromotor s výkonom 150 kW teda 204 konských síl a 310 Nm krútiaceho momentu. Výkon je prenášaný výlučne na zadnú nápravu jednostupňovou prevodovkou, ktorej volič sa nachádza prakticky, pod volantom. Batéria má kapacitu 58 kWh a je uložená v podlahe vozidla pre čo najnižšie ťažisko.
Elektrický dojazd udávaný výrobcom je 390-426 km. V chladnom počasí, pri teplote okolo 5 stupňov sme dosahovali dojazdy 288-300 km, čo nie je vôbec zlý údaj, nakoľko som sa mohol pohodlne presunúť z Bratislavy do Nitry bez toho, aby som musel ísť hneď nabíjať. Verím, že v priaznivej teplote ovzdušia dokáže byť reálny dojazd na úrovni okolo 350 km.
Čo sa týka spotreby elektrickej energie, tak tá je na úrovni 15,5 kWh/100 Km podľa cyklu WLTP. Nám sa podarilo počas testovacieho týždňa zajazdiť kombinovanú spotrebu 20,1 kWh/100 km. Ak si to rozmeníme na drobné, dostaneme spotrebu 24,8 kWh/100 km na diaľnici a v prevádzke mesto/okresné cesty je to hodnota okolo 15,4 kWh/100 km. V konečnom dôsledku sa jedná o celkom fajn hodnoty pri teplotách ovzdušia okolo 5 stupňou celzia.
ID.3 dokáže počas nabíjania prijať až 100 kW na DC nabíjačke a 11 kW na nabíjačke s konektorom AC. Na 50 kW nabíjacej stanici ZSE trvalo nabitie z 20 % na 80 % cca 40 minút. V prepočte, pri požití 100 kW nabíjacej stanice, sa dostávame na nabíjaciu dobu okolo 30 minút z 0 % na 80 %. ID.3 sme nabíjali i z domácej zásuvky, kde sme za 9 hodín nabíjania získali dojazd 70 km a dobili tak 25 % batérie.
Jazdné vlastnosti
ID.3 na platforme MEB v skutku prekvapila jazdnými vlastnosťami. Aj pri dynamickej jazde si zachovávalo vozidlo neutrálne jazdné vlastnosti, nepôsobilo nedotáčavo a ani pohon zadných kolies nespôsoboval pretáčavý šmyk. Odhlučnenie kabíny bolo obstojné. Výnimočný bol však jazdný komfort aj s obutím na 20-palcových diskoch s nízkym profilom. Za podvozok dávam ID.3-ke palec hore.
Pochvalu si tiež zaslúži Travel Assist, ktorý auto udržiaval v strede jazdného pruhu bez zbytočného „ping-pongovania“ a zvládal i výraznejšie zákruty. V krízovej situácii sa pokúsil o prebudenie šoféra bez ktorého odozvy vozidlo úplne zastavilo na výstražných smerových svetlách.
Cena a konkurencia
Volkswagen ID.3 viete mať už od 49 230 eur a nami testovaná výbava sa vyšplhala na úroveň 50 180 eur. Variant na zváženie predstavuje automobilka Tesla a jej Model 3 Standard Range s pohonom AWD, dojazdom 429 km podľa WLTP cenou od 51 950 eur. Automobilka Tesla tiež disponuje vlastnou sieťou nabíjacích staníc.
Mníchovské BMW i3 disponuje výkonom 125 kW teda 170 konských síl. Dojazd i3-ky podla WLTP je na úrovni 296 km a cenovka predstavuje príjemný štart na 39 700 eur.
To či naplní svoje poslanie podobne ako jeho predchodcovia je otázka do budúcnosti, každopádne má na to ID.3 predpoklady ako fajn dojazd, atraktívny dizajn a relatívne nízke prevádzkové náklady ak nabíjate elektromobil doma či v práci.
Technická špecifikácia
VW ID.3 | BMW i3 | Tesla Model 3 AWD | |
Motor/palivo | elektromotor | elektromotor | elektromotor |
Nabíjanie 0-80 % (50 kW) | 53 min | 40 min | 39 min |
Max. prijatelný výkon nabíjania (kW) | 100 | 50 | 100 |
Dojazd výrobca/test | 408/294 | 296 | 429 |
Výkon motora (kW/k) | 150/204 | 125/170 | 150/204 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 310 | 250 | 350 |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 15,5/20,1 | 15.3/13.9 | 15 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1600 | 1345 | 1611 |
Objem batožinového priestoru (L) | 385 | 260 | 542 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 160 | 150 | 210 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,9 | 7,3 | 5,9 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 49 230/50 180 | 39 700/47 601 | 51 950 |
Text: Matúš Toráč
Foto: Matúš Toráč & Martin Katler