TEST: Volkswagen Passat Alltrack – všetko v jednom!
Jeden z posledných mohykánov azda najvšestrannejšieho auta u nás čoskoro končí. Totižto nová generácia Passatu B9 už nepočíta so zvýšenou verziou Alltrack a ani so sedanom. Práve preto sa poďme pozrieť, čo všetko verzia Alltrack ponúka.
Exteriér
Už na prvý pohľad rozoznáte verziu Alltrack oproti klasickej verzii. Najzásadnejšou zmenou je oplastovanie okolo celého vozidla, no z praktického hľadiska aj zvýšený podvozok zo 145 mm na 174 mm. Špičkové svetlomety IQ Lights zdobia okraje predného nárazníka a svojou funkciou vyrezávania patria jednoznačne na vrchol v danej kategórii. Ich práca je príkladná a plynulá. Faceliftová verzia nesie zmeny hlavne na tvarovaní nárazníkov a grafickou zmenou svetlometov. Keďže verzia Alltrack má byť všestranná, preto sa ponúka výhradne s pohonom oboch náprav s automatickou prevodovkou DSG a len tie najvýkonnejšie motorizácie.
Interiér
Z viacerých strán som sa dopočul, že interiér faceliftovaného Passatu je zastaralý. Je pravdou, že predfacelift je tu s nami už od roku 2013, no nič na tom nemení fakt, že je nadčasový. Veď predsa dizajnovo a ergonomicky aj po 10 rokoch vyzerá naozaj dobre. Hardvérové riešenie ovládačov, rovnako ako v tomto prípade, mám rád a je mi veľmi blízke. Práve preto oceňujem aj otočné ovládače infotainmentu, ktorý mimochodom ponúka bezdrôtové pripojenie Apple CarPlay či Android Auto. Ako už dobre viete, novodobým trendom je ovládanie klimatizácie skrz dotykový displej infotainmentu. Passat ostáva klasikou, a preto prevzal síce dotykový, no samostatný panel klimatizácie od sesterských modelov.
Na výbornú hodnotím samotné spracovanie, či už mäkčené plasty na palubnej doske či vypracovanie dverí. Všetko pôsobí robustne a poctivo. V rámci faceliftu Volkswagen priniesol aj krajšie obkladové lišty a zlepšil kvalitu vypracovania. Keďže Passat nepatrí medzi technicky najnovšie kúsky z dielne Volkswagenu, nemusíte si voliť plne digitálne budíky. Priamo pred vodičom sa nachádza stará známa klasika, krásne čitateľné analógové budíky s farebným displejom uprostred. Veľký palec hore patrí aj volantu so skvelo rozmiestnenými ovládačmi a vďaka ich intuitívnemu ovládaniu ich budete jednoznačne oceňovať.
Priestor
Miesto na zadných sedadlách je doslova kráľovské. Na hlavu, kolená či chodidlá je priestoru až až, bezproblémovo a komfortne Passat zvládne odviezť štvoricu dospelých. Samotný posed vzadu je skvelý, dostatočne dlhý sedák, príjemný sklon operadiel a obrovský priestor na chodidlá. Pre plný komfort nesmie vzadu chýbať panel klimatizácie či roletky na oknách. Za príplatok je možné zadné sedadlá dovybaviť aj vyhrievaním.
Základný objem batožinového priestoru verzie Alltrack je úctyhodných 639 litrov. Od verzie s predným pohonom má objem znížený o zanedbateľných 11 litrov vďaka diferenciálu na zadnej náprave. Ak zložíte zadné sedadlá v pomere 40:20:40, objem narastie na viac ako 1 700 litrov.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TSI – elegán so srdcom športovca
Pohon
Paleta motorov pre zvýšenú verziu je zúžená, no len na tie najvýkonnejšie agregáty. Benzínový variant zastupuje 2.0 TSI o výkone 206 kW (280 koní) a pre naftovú verziu to je 2.0 TDI o výkone 147 kW (200 koní). Obe verzie poháňajú obe nápravy skrz 7-stupňovú dvojspojkovú prevodovku. Nami testovaný kúsok pod kapotou ukrýva tú lacnejšiu, no zároveň úspornejšiu naftovú verziu.
Jazda
Už po prvom zvezení som bol prekvapený kultivovaným chodom naftového agregátu a jeho famóznym odhlučnením. Avšak stále som mal tendenciu porovnávať testovaný 147 kW naftový dvojliter s jeho slabším 110 kW súrodencom. Totižto pri bežnej jazde s ľahkou nohou v nízkom spektre otáčok som ani nemal pocit, že by medzi agregátmi bol postrehnuteľný rozdiel. Slabšia 110 kW verzia pôsobí od spodnejších otáčok pružnejšie. To sa však pri rastúcich otáčkach výrazne mení, pretože pri stredných a vyšších otáčkach slabšia verzia postupne stráca výkon, no pravým opakom je silnejší 147 kW variant. Tomu s rastúcimi otáčkami rastie aj chuť ísť vpred. Vo vyššom pásme otáčok je rozdiel medzi agregátmi výrazný a silnejšia verzia má právom navrch.
Adaptívny podvozok, ktorý je pri benzínovej verzii v základe, robí z Passata hltača kilometrov. V najkomfortnejšom naladení nie je zbytočne uplávaný, ale príjemne a lahodne mäkký. Aj naozaj rozbité úseky ciest filtruje bezproblémovo a s prehľadom. Technicky ide o štvorkolku haldex, čo znamená prioritnú prednú nápravu, ku ktorej sa pripája zadná náprava. V Passate je naladenie pohonu neutrálne a bezpečné. Aj na nespevnenom povrchu sa snaží zadná náprava smerovať vozidlo na pokyny volantu, čo znamená, že príležitostne je výkonu viac na zadnej ako na prednej náprave.
Spotreba
Aj napriek tomu, že Passat Alltrack disponuje 200-koňovým výkonom a pohonom oboch náprav, jeho spotreba je veľmi dobrá. Pri dlhých diaľničných presunoch sa spotreba ustálila na 6,6 l / 100 km. Okresné cesty aj s prípadným zhoršeným povrchom mu veľmi chutia, čoho dôkazom je 4,5 l / 100 km. Počas celého týždňa sa nám spotreba ustálila na 6 litroch, keďže väčšina trasy bola počas maximálnej povolenej 130 km/h.
Záver
Volkswagen Passat Alltrack je skvelou verziou pre tých, ktorí hľadajú priestorovú alternatívu k SUV modelom v klasicky strihnutej karosérii kombi. Passat naplní akékoľvek očakávania z hľadiska komfortu, spotreby a vo verzii Alltrack aj s pridanou hodnotou dobre naladeného pohonu či zvýšenej svetlej výšky.
Počiatočná cenovka Passatu Alltrack je na úrovni 50 490 eur, no nami testovaný kúsok sa vyšplhal na cenovku 59 060 eur.
Volkswagen Passat Alltrack | Škoda Superb Scout | Subaru Outback | |
Motor/palivo | 2.0 / nafta | 2.0 / nafta | 2.5 / benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 968 / 4 | 1 968 / 4 | 2 498 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 147 / 200 | 147 / 200 | 129 / 175 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 400 | 400 | 235 |
Prevodovka | 7-st. DSG | 7-st. DSG | Bezstupňová aut. prevodovka |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 6,1 / 6,4 | 6,0 | 7,1 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 709 | 1 734 | 1 683 |
Objem batožinového priestoru (L) | 639 | 660 | 512 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 228 | 228 | 198 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,2 | 7,4 | 10,2 |
Cena verzie od / testoveného modelu od(€) | 50 490 / 59 060 | 50 830 | 41 250 |
Foto: Samuel Zaťko