DLHODOBÝ TEST: Volkswagen Tiguan R – rodinný sleeper dokáže ísť bokom
Facelift Tiguana prinieslo jednu zásadnú zmenu, ktorá potešila hlavne fanúšikov športovej jazdy. Pod kapotu sa dostal upravený motor z divízie R Gmbh s výkonom 320 koní a tiež nová technika, ktorá umožní jazdu v pretáčavom šmyku. Po dlhodobom testovaní po dobu 1 roka vám prinášame naše poznatky.
Nenápadné rodinné SUV
Keď postavíte Tiguan R vedľa Tiguan v R-Line výbave s 150 koňovým motorom tak ich takmer nerozoznáte. Najmarkantnejším rozdielom sú 4 reálne koncovky výfukov a predný nárazník s reálnymi nasávacími otvormi. Základné výfuky majú decentný a dunivý prejav a občas vás potešia štiplavým zapraskaním. Pre náročnejších je tu možnosť príplatkových Akrapovičov, ktoré by mali podľa mňa byť nevyhnutným príplatkom.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Škoda Kodiaq RS
Drift režim?
Žial nie a ten ostáva výsadou Golf R s Performance Paketom. Čo však Tiguan R dostal je Torque vectoring a to znamená, že dokáže variabilne rozdelovať výkon na predné, zadné a taktiež na vnútorné a vonkajšie kolesá tak aby ste si užili výjazdy zo zákrut v pretáčovom šmyku. Očakávať divoké donuty (súvislý šmyk v kruhu) a tiahle drifty ako pri novej Audi RS3 však očakávať nemôžte. Pri pokuse o donut vám automatická prevodovka (aj v manuálnom režime) preradí samovoľne vyšší prevod čím vám klesnú otáčky a šmyk preruší. Golf R s Perfomance paketom má takisto Torque vectoring avšak sám nepreradí a má aj inak nastavený softvér aby umožnil pekné drifty.
To však neznamená, že si jazdu neužijete. Najviac ma bavila jazda na mokrom povrchu kedy Tiguan R ukázal všetok svôj potenciál. Rozdelovanie výkonu na zadnej náprave na vonkajšie kolesá totálne zmenili charakteristiku Tiguanu a umožní vám pretáčavé výjazdy zo zákrut plné emócii. Také zlepšenie a zábavu som popravde nečakal. Pri snežných donutoch na parkovisku nečakajte zverinu. Elektronika žiaľ automaticky obmedzí výkon keď vytočíte volant do strany a dáte plný plyn. Obmedzí vás konkrétne na maximálne 4,5 tisíc otáčok a nepomôže ani vypnuté ESC. Pri jazde cez mokré alebo zasnežené zákruty však jazdu v drifte povolí.
Ostrý Launch control a výborný podvozok
Ďalším highlightom bol celkom ostro naladený Launch control, ktorý po vypnutí ESC vyslovene trhá asfalt. Podvozok je vyladený tak, že cez volant dostávate feedback čo sa práve s vozidlom deje a Tiguan R veľmi pokojne reaguje aj po vulgárnom vletení do ostrej zákruty. Brzdy sú samozrejme výkonnejšie, ale po ostrej jazde na Šturci brzdový pedál trochu zmäkol. Je to predsa celkom objemné SUV. Svoju váhu vie pomerne dobre maskovať a s prudkými pohybmi sa vie prekvapivo veľmi stabilne a vypočítavo vysporiadať. Pri ostrej jazde pociťujete absolútnu istotu a dokáže “zhltnúť” jazdecké chyby bez toho aby vozidlo znerovóznilo.
Čo sa týka maximálky tak som dosiahol 264 km/h a vozidlo naďalej zrýchlovalo čo bolo pozitívnym prekvapením. Spotreba zodpovedá výkonu a pohybuje sa okolo 10-13 litrov na 100 km podľa štýlu jazdy. Pod 10 litrov sa viete síce dostať, ale musíte si veľmi dávať pozor na plyn a nebudete vás to baviť.
➡️NEPREHLIADNITE: Test Audi RS Q3 Sportback – 400 koňový baby Urus?!
Volant a infotainment
Volant potiahnutý v koži vám sadne do rúk ako uliaty a hneď po nasadnutí upriamite pohľad na celkom rozmerné pádla a modré tlačidlo R umiestnené na volante. Toto tlačidlo má dve funkcie, pri jemnom stlačení si môžete meniť jazdné režimy (Comfort, Sport, Race, Individual) a pri pevnom stlačení okamžite aktivujete režim R. V Tiguan R mi chýbal nový infotainment s novým grafickým rozhraním ako napr v novom Golfe GTI Clubsport s centrálne rozmiestneným otáčkomerom. Na dotykové tlačidlá na volante som si zvykol avšak pri prepnutí ďalšej skladby zapnem nechtiac vyhrievanie volantu alebo naopak.
Umelý zvuk vychádzajúci z reproduktorov vo vnútri kabíny je lepšie zvládnutý ako napr. v Kodiaq RS a na kratších trasách ho mám dokonca aktivovaný v tom najhlasnejšom režime Race. Na dlhšie trasy si tento umelý zvuk však vypínam, lebo po čase z toho začne bolieť hlava.
Sedadlá
Tiguan R má v sériovej ponuke alcantarové športové sedačky s integrovanou opierkou hlavy, ktoré vyzerajú veľmi športovo. Za príplatok si však môžete objednať kožené sedadlá s typickým modrým prešívaním. Tieto kožené sedadlá nemajú také bočné vedenie aké by ste od športovo naladeného vozidla očakávali. Osobne by som preferoval tie s alcantarové s integrovanou opierkou, ktoré lepšie pasujú k športovému charakteru vozidla.
Technické údaje a konkurencia
77 000 eur za testovaný model je celkom slušná pálka a pri tejto cene by som sa osobne zamýšlal nad Cupra Formentor VZ5 s legendárnym 5-valcom z Audi a tiež 6-valcovými konkurentmi ako BMW X3 M140i od 75 000 eur, Mercedes-AMG GLC 43 od 70 000 eur alebo Porsche Macan S.
VW Tiguan R | Cupra Formentor VZ5 | Porsche Macan S | |
Motor/palivo | 2.0 AWD / benzín | 2.5 AWD / benzín | 2.9 / benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 984 / 4 | 2 480 / 5 | 2 894 / 6 |
Výkon motora (kW/k) | 235 / 320 | 287/ 390 | 280/ 380 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 420 | 480 | 520 |
Prevodovka | 7-st. DSG | 7-st. DSG | 7-st. DSG |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 9,9 / 10,8 | 10,2 | 11,7 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 790 | 1 683 | 1 930 |
Objem batožinového priestoru (L) | 615 | 410 | 458 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 250 | 259 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 4,9 | 4,2 | 4,8 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 55 390 / 77 000 | 63 540 | 76 565 |
Kúpiť alebo nekúpiť?
Ak hľadáte rodinné SUV, ale máte radi športovú jazdu a nechcete vytŕčať z radu tak možno Tiguan R je svojou nenápadnosťou práve to čo ste hľadali. Presvedčí vás výbornými a zábavnými jazdnými vlastnosťami a potrápi veľa menších športovejších áut. Ak beriete rodinku jednoducho zvolíte režim komfort a pohodlne sa dostanete do cieľa.
1 Response
[…] ➡️NEPREHLIADNITE: DLHODOBÝ TEST: Volkswagen Tiguan R – rodinný sleeper dokáže ísť bokom […]