Toyota Yaris Cross Premiere Edition – mestský crossover jazdí za 5 litrov
Toyota Yaris Cross je presne tým automobilom, ktorý dokonale zosobňuje súčasné trendy v automobilovom svete. Ide o mestský crossover, ktorý si svojou vyššou svetlou výškou získa sympatie tých, ktorí ocenia pohodlné nastupovanie a vystupovanie z vozidla. Táto vlastnosť navyše prispieva k pocitu bezpečia, ktorý podporuje vyšší posed vodiča, umožňujúci lepší prehľad o dianí na ceste. Napriek tomu však Toyota Yaris Cross zostáva kompaktne šikovná, aby sa ľahko pohybovala ulicami preplnenej mestskej džungle.
A čo náš konkrétny exemplár vo výnimočnej výbave Premiere Edition? Tento model sa pýši najsilnejšou verziou motora, 1.5 Hybrid Dynamic Force, ktorý ponúka úctyhodných 130 koní. K tomu pridáva aj pohon všetkých štyroch kolies, čím zabezpečuje bezproblémovú jazdu nielen v meste, ale aj na náročnejších povrchoch. Toyota Yaris Cross je pripravená zaujať nielen svojimi technickými parametrami, ale aj moderným dizajnom a inovatívnymi technológiami.
Inteligentný hybridný pohon
Srdcom hybridného systému je prepracovaný agregát, ktorý zabezpečuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 11,3 sekundy. Zaujímavosťou však je, že menej výkonná verzia so 116 koňmi dosahuje takmer identický čas – 11,8 sekundy – no táto verzia je dostupná len v nižších výbavách ako Style. Avšak výkonnejší variant s hybridným motorom o sile 130 koní je vybavený piatou generáciou hybridnej technológie, ktorá prináša vyššiu účinnosť a rýchlejšiu odozvu na plyn. Maximalizovaný krútiaci moment narástol až o 30 %, zo 141 Nm na 185 Nm, čo sa citeľne prejavuje na agilnejšej jazde.
Ak porovnáme dynamiku predokolky a verzie s pohonom všetkých štyroch kolies, môže predokolka paradoxne zaujať lepším zrýchlením, keďže na stovku sa dostane už za 10,7 sekundy. Táto výhoda je dôsledkom nižšej hmotnosti, pretože pohon 4×4 pridáva približne 90 kg. Napriek tomu 4-kolka ukáže svoju pravú hodnotu na snehu či nespevnených cestách. Testovaný model disponoval pohonom všetkých štyroch kolies, čo prináša nielen vyššiu trakciu, ale aj zmenu v zavesení kolies. Zadná náprava s dvojitými lichobežníkmi namiesto torznej tyče poskytuje lepšie tlmenie a výrazne stabilnejšie správanie v zákrutách. Nevýhoda verzie s pohonom všetkých 4 kolies je na druhú stranu menší batožinový priestor o 77 litrov.
Tento motor som mal možnosť testovať aj v menšom modeli Yaris, kde pôsobil mimoriadne dynamicky. Vo väčšom a ťažšom Yaris Cross je jeho výkon vyvážený tak akurát, pričom nestráca dych ani pri jazde po diaľnici. Ide o benzínový trojvalec s výkonom 92 koní, ktorý je prepojený s elektromotorom. Udávaná spotreba je v rozsahu 4,5 – 5,0 litrov na 100 km, pričom v praxi som jazdil okolo 5 litrov bez výrazného obmedzovania. Pri diaľničných rýchlostiach však spotreba prirodzene stúpa, nakoľko hybridný systém exceluje najmä v mestskej premávke s častým brzdením a rozbiehaním.
Automatická rekuperácia a dobíjanie
Automatická rekuperácia inteligentne využíva údaje z máp a aktuálne informácie o dopravnej situácii, čím umožňuje vozidlu reagovať dynamicky a efektívne. Napríklad pri jazde z kopca dokáže systém automaticky aktivovať rekuperačné brzdenie, čím optimalizuje využitie energie. V prípade dlhých klesaní systém na základe prediktívnych údajov z máp vopred znižuje úroveň nabitia akumulátora. Tento postup zabezpečuje, že počas zjazdu z kopca môže vozidlo zhromaždiť viac energie a efektívnejšie ju uložiť.
Rovnako sofistikovane systém monitoruje stav nabitia batérie v situáciách, ako je dopravná zápcha. V takýchto prípadoch sa stará o udržiavanie úrovne nabitia, čím umožňuje, aby vozidlo dokázalo dlhšie fungovať v pomaly sa pohybujúcej premávke bez potreby spustenia spaľovacieho motora. K dispozícii je aj možnosť jazdy na čisto elektrický pohon, ktorá ponúka tichý a ekologický spôsob cestovania. Pri ovládaní plynu je však potrebné postupovať s mimoriadnou citlivosťou, pretože prudšie pridanie plynu môže aktivovať spaľovací motor. Tlačidlo pre aktiváciu čisto elektrického režimu je strategicky umiestnené vedľa radiacej páky, čím je ľahko dostupné.
Jazdné vlastnosti
Jazdné vlastnosti Toyota Yaris Crossoceníte v každom prostredí. Výborný polomer otáčania zaručuje ľahkú manévrovateľnosť v meste aj pri parkovaní. Podvozok je naladený tak, aby poskytoval maximálny komfort pri bežnej jazde, no zároveň zabezpečuje istotu a stabilitu aj pri náhlych manévroch. Vyššia svetlá výška ponúka nielen lepšiu priechodnosť v ľahkom teréne, ale aj pohodlnú pozíciu za volantom s výborným výhľadom na okolie. Pohon všetkých kolies prekvapí svojimi schopnosťami v náročných podmienkach, ako sú snehové kalamity, kde vodič môže využiť špeciálny režim Snow alebo Trail pre jazdu v teréne.
Brzdový systém zaujme rýchlou odozvou a vysokou presnosťou, pričom jeho dávkovateľnosť dodáva pocit istoty. Brzdy reagujú s rýchlim nástupom čím prispievajú k celkovému dojmu bezpečnosti.
Exteriér Toyota Yaris Cross
Exteriér nového modelu vo vrcholovej výbave Premiere zaujme na prvý pohľad exkluzívnym lakovaním v odtieni Sivá-Khaki a čiernou strechou. Štandardné projektorové LED svetlomety poskytujú dostatočný dosvit pre bežné situácie. Avšak, ak túžite po ešte vyššom komforte a technickej dokonalosti, vrelo odporúčam zákupiť si VIP paket. Tento balík zahŕňa výkonné maticové LED svetlomety, ktoré zlepšujú viditeľnosť a bezpečnosť, špičkový audio systém JBL pre milovníkov kvalitného zvuku, panoramatickú strechu a ďalšie prvky.
➡️ NEPREHLIADNITE: Renault Captur E-Tech – facelift mu prospel
Interiér
Interiérové spracovanie síce využíva prevažne plastové materiály, no nič v kabíne nepôsobí rušivo. V interiéri som ocenil bezdrôtový Apple CarPlay a ergonomický posed za volantom. Pri diaľničných rýchlostiach je v kabíne cítiť zvýšenú hlučnosť. Tá je spôsobená predovšetkým výraznejším aerodynamickým šumom a zvukmi, ktoré vytvárajú zrejme zimné pneumatiky. Nemožno ho považovať za diaľničného krížnika, keďže jeho koncepcia je zameraná predovšetkým na mestskú prevádzku.
Head-up displej je vizuálne atraktívny. Zobrazuje informácie s prehľadnou grafikou, ktorá je dobre čitateľná aj za rôznych svetelných podmienok. Sedadlá sú pohodlné, pričom ich bočné vedenie poskytuje dostatočnú stabilitu tela v zákrutách, čo ocenia aj vodiči pri dynamickejšej jazde. Vyhrievaný volant je nepochybne príjemným bonusom, avšak vyhrievaná je iba časť volantu, čo je mierne neobvyklé.
Záver, technické údaje a konkurencia
Toyota Yaris Cross je univerzálne auto s výbornou spotrebou. Vďaka pohonu všetkých kolies vám umožní sebavedomo prekonať zasnežené cesty, je ľahko ovládateľné, dobre sa do neho nastupuje a poskytuje komfort na každý deň. Okrem toho ponúka mnoho asistenčných systémov, ktoré vám uľahčia život a zvyšujú bezpečnosť na cestách.
Z technických údajov môžeme vyčítať, že Yaris Cross má oproti VW T-Cross o 1 liter lepšiu kombinovanú spotrebu, no horšie zrýchlenie ako aj menší batožinový priestor. Avšak VW T-Cross je dostupný iba s výhradne predným pohonom kolies. Renault Captur ponúka porovnateľnú spotrebu ako Toyota Yaris Cross, o trochu lepšie zrýchlenie a značne nižšiu obstarávaciu cenu.
Toyota Yaris Cross 130 k Premiere AWD | Renault Captur E-tech Esprite Alpine FWD | VW T-Cross R-Line FWD | |
Motor/palivo | hybrid/benzín | hybrid / benzín | 1.5/ benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 490/3 | 1598 / 4 | 1498 / 4 |
Systémový výkon motora (kW/k) | 97 / 130 | 105 / 143 | 110/ 150 |
Max. krútiaci moment (Nm) | – | 144 (ICE) + 205 (EV) | 250 |
Prevodovka | Bezstupňová automatická e-CVT | Automatická multimódová | Automatická 7-st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 4,5 / 5,0 | 5,0 – 5,1 / 5,6 | 6,0/ |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 290 – 1 360 | 1 445 | 1 355 |
Objem batožinového priestoru (L) | 320 | 440 | 455 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 170 | 170 | 200 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11,3 | 10,6 | 8,4 |
Cena verzie od/testovaného modelu od(€) | 34 390/34 390 |
25 900/28 700
|
/30 140 |
Foto: Ivan Rovňák