Toyota Yaris GR – 1200 kilogramová raketa!
V októbri minulého roka prišla japonská automobilka Toyota so štvrtou generáciou modelového radu Yaris. Teraz si tento model zobralo do parády oddelenie Gazoo Racing. Ako to dopadne, keď spojíte bohaté skúsenosti zo seriálu WRC a homologizujete ich na pozemné komunikácie?
Každý aspekt vozidla je zameraný na 100-percentný výkon. Nová Yaris GR je postavená na novej platforme s úplne novým motorom, aerodynamickým styling-om a ojedinelým pohonom segmentu B – pohonom všetkých štyroch kolies. Dizajnéri sa zamerali na perfektné rozloženie hmotnosti a implementáciu všetkých potrebných prvkov na vytvorenie tejto malej beštie.
Výkonný 3-valcový motor pod kapotou
Toyotu Yaris GR poháňa 1,6-litrový, 3-valcový agregát s výkonom až 192 kW (261 konských síl) a krútiacim momentom 360 Nm. O prenos výkonu na obe nápravy sa stará 6-stupňová manuálna prevodovka. Všetko štandardné hodnoty pre segment hot-hatch.
Neskutočný pomer výkonu a hmotnosti
Čo však nie je štandardné je hmotnosť 1280 kg. Nová Yaris tak dosahuje skvelý pomer hmotnosti a výkonu 203 Ps na 1000 kg. Pre porovnanie Hyundai i30N má 175 Ps na 1000 kg. S takýmito parametrami dosiahnete 100 km/h za čas 5,5 sekundy. Maximálna rýchlosť tohto kočíka je elektronicky limitovaná na 230 km/h.
Špeciálny pohon všetkých kolies
Yaris GR prichádza s úplne novým pohonom všetkých štyroch kolies, tzv. GR-FOUR a za príplatok dostanete dva torzné diferenciály. Systém využíva iné prerozdelenie krútiaceho momentu než klasické AWD. Teoreticky sa teda bavíme o možnom prerozdelení 0:100/100:0 (predná náprava:zadná náprava). V reálnom živote však vodič dokáže rozdeliť výkon v troch módoch: Normal 60:40, Sport 30:70 a Track 50:50.
Toyota Yaris využíva i špeciálne ušitú platformu, kombinuje platformu GA-B v prednej časti a platformu GA-C v zadnej časti. Práve toto umožňuje využitie pohonu GR-FOUR a použitie športového podvozku, ktorý je taktiež špeciálne ušitý pre Yaris GR.
V Toyote to myslia vážne a za príplatok dostanete Circuit Pack obsahujúci už spomínané diferenciály na prednej a zadnej náprave, športový podvozok a 18-palcové disky z kovaného hliníka obuté do pneumatík Michelin Pilot Sport 4S s rozmermi 225/40.
Toyota Yaris GR je jednoznačne rýchla ako blesk. Sme zvedaví, ako si poradí s konkurenciou v reálnych testoch. Avizovaná cenovka verzie GR First Edition je na úrovni 37 500 €. V tejto cenovej kategórií útočí Volkswagen Golf GTI TCR s cenovkou 39 230 € alebo také jazdené BMW M2.
Zdroj: newsroom.toyota.eu