V jeden deň sme vyskúšali všetky endura od Husqvarny
Endura od Husqvarny patria medzi to najlepšie, čo sa dá v tomto segmente kúpiť. Na rok 2020 si pre nás pripravili vynovené modely. My sme dostali neodmietnuteľnú príležitosť, ako jeden z dvoch slovenských magazínov, ich otestovať všetky pekne pokope na Husqvarna media launch, kde sme mali aj podrobnú prezentáciu o nových modeloch.
Ráno sme sa z hotela presunuli do enduro areálu v Kopernici na našom krásnom Slovensku. Po príchode už na nás čakali nachystané dvojtaktné aj štvortaktné modely. Všetky prešli drobnými vylepšeniami. Pozmenilo sa zhruba 60% dielov. Motocykle sú teraz užšie a nižšie v oblasti sedla pre ešte lepšiu ovládateľnosť v náročnom teréne. Dôležité je, že sa pri tejto zmene dokázala zachovať svetlá výška podvozku.
Na podvozku sú najnovšie komponenty od WP a to vpredu vidlice s názvom XPLOR a vzadu tlmič XACT. Na všetkých modeloch je elektrický štartér a zo všetkých štvortaktných modelov bola odstránená nakopávačka. Dvojtaktné modely majú upravený tvar výfukového kolena. To je teraz menej zraniteľné od vysokých prekážok. Kolena výfukov sú spevnené a na modeloch 250 a 300 bolo pridané vrúbkovanie, ktoré má zabrániť preliačeniu kolena. Tých zmien je naozaj dosť, poďme sa radšej povenovať jazdeniu a poznatkom z neho.
TE150i
Novinka Husqvarna TE150i, objemovo najmenšia, ale rozhodne nie najlepšia pre začiatočníkov. Zase na druhú stranu, keď sa naučíte na tomto, tak na väčšom objeme poskočíte jazdecky o riadny kus vpred. 150-ka má po novom vstrekovanie. To sa podieľa na lepšom priebehu výkonu a hlavne krútiaceho momentu, ktorý zaberá v nižších otáčkach a výkonový skok keď sa otvorí výfuková prívera nie je až tak veľký. Veľkou výhodou je aj nižšia spotreba paliva a automatické miešanie benzínu s olejom.
Na úseku trate kde bola motokrosová časť som si Husqvarnu TE 150i veľmi užíval. Je najľahšia a ťažisko je nižšie posunuté oproti štvortaktom. Motorka sa prehadzuje v zákrutách jedna radosť a v stredných až vyšších otáčkach to ide ako „splašená svinka“ (nie sviňa, pretože na to tu sú iné modely) . V najvyššom otáčkovom no stále použiteľnom pásme cítiť, že už výkon tak nenarastá a je potrebne preradiť trošku skôr ako u napríklad 250-ky. Stále je to ale nazúrený malý dvojtakt ako sa patrí.
Po vjazde do lesa kde nás čakali strmé, veľmi kamenisté výjazdy však motorka má nedostatok výkonu v nízkych otáčkach. Treba viac spojkovať ako s väčším obsahom a opatrnejšie, pretože tie otáčky rýchlo vybehnú hore, kde má už motor sily dosť a začne to hrabať. 150-ka vás teda rozhodne preverí a naučí ako správne narábať so spojkou. Aj to má však svoje čaro a jej hravosť a presnosť si ma neskutočne získali.
TE250i
Dvojtaktná TE 250i má už priebeh výkonu oveľa lineárnejší a spodné pásmo otáčok už natoľko silné, že nieje potrebné toľko spojkovať ako so 150-kou. Výkon sa krásne dávkuje v akomkoľvek spektre otáčok. To je výhodou hlavne v ťažších úsekoch, kde treba ísť pomaličky takmer krokom a presne si dať toľko výkonu, koľko chcem bez nejakých výkonových prepadov. V jednoduchších rýchlych pasážach je vrchne pásmo otáčok pekne šťavnaté a tam kde výkon u 150ky upadá tak tu chytá 250ka druhý dych. Oproti 150-ke je vyššia hmotnosť o 5,6 kg. Váži presne 105,2kg bez paliva. Je to samozrejme cítiť, veď keby tak nebolo, nemá ani význam si tu 150-ku kupovať. Stále však spolu s 300-kou patria k tomu najlepšiemu čo sa dá dnes kúpiť z hľadiska ovládateľnosti, výkonu a jeho priebehu.
TE300i
Husqvarna TE 300i váži iba o zhruba 0,2 kg viac a to je zanedbateľné. Z dvojtaktov má rozhodne najsilnejšie spodné pásmo otáčok. Je tak silné, že aj vo veľmi strmých a rozbitých výjazdoch stačí mať zaradenú dvojku a motor nie a nie skapať. Ten motor je tak pružný, že sa s ním dá pohybovať na hrane udusenia a keď už ide ozaj do tuhého stačí trošku prespojkovať, aby otáčky zase povyskočili a pokračujete ďalej. Veľa ľudí stále žije v omyle, že dvojtakty s väčším objemom sú besné, zákerné motorky. To však už medzi endurami novej doby vôbec neplatí a do ťažkého terénu je to práve to najlepšie čo si môžete vybrať. Zbytok spektra otáčok je už veľmi podobný 250-ke. Rozdiel teda je hlavne v spodnom pásme otáčok a pružnosti motora.
Ovládateľnosť? Úžasná, vo všeobecnosti platí, že dvojtakty sa lepšie sklápajú do zákrut a prehadzujú zo strany na stranu. Môže za to trošku nižšia hmotnosť a jej lepšie rozloženie oproti štvortaktom, ale aj zotrvačnosť pohyblivých častí motora a kompresia. Tým pádom štvortakt viac brzdí motorom a výraznejšie mení ťažisko motorky. Brzdenie motorom je naopak niekedy zase plusom, keď stačí ubrať plyn a pribrzdiť si iba prednou brzdou, čo je pre začiatočníkov možno jednoduchšie ako sa sústrediť na prednú brzdu, podraďovanie, zadnú brzdu s vytlačenou spojkou (aby som si tou zadnou brzdou nezadusil motor) a ešte aj nasmerovanie motocykla do zákruty. Charakteristika motorov a ich správanie je úplne iné a treba si pred jazdou radšej vyskúšať čo vám bude viac vyhovovať. Všetko má svoje výhody a nevýhody. Mne sa jazdí na oboch veľmi dobre, akurát treba tomu prispôsobiť štýl jazdy.
FE250i
Husqvarna FE 250i je najslabšia z ponuky štvortaktov. Je to podľa mňa zároveň najlepšia voľba pre začiatočníkov, jazdcov čo nemajú kondičku alebo ľudí čo sa chcú kľudnejšie povoziť a vyhľadávajú skôr priateľskejší priebeh výkonu ako silu, ktorá ich za pár minút unaví. Tým nechcem povedať, že motorka by nemala výkon. Bola to motorka, na ktorej som si dal na trati v Kopernici prvú jazdu a som rád, že som si vybral práve ju. Potreboval som sa v kľude po dlhšej pauze rozjazdiť a prejsť si pre mňa novú trať.
FE350i
Model FE 350i je zlatým stredom a asi najobľúbenejším modelom v ponuke štvortaktov. Sám mám 350-ku aj keď od iného výrobcu. Ovládateľnosť výborná ako na FE 250i a výkon, ktorý nevystraší a neunaví po pár minútach ako 450-ka. Ideálna motorka do ťažkých enduro pasáži aj na rýchlejšie časti trate, kde mi na 250-ke chýbal výkon. Tým aj naďalej pre mňa ostáva tým najvšestrannejším náčiním v ponuke pre začiatočníkov, aj vyjazdených skúsených jazdcov.
FE450i
Veľkým prekvapením pre mňa bol model FE 450i, ktorý som osedlal ako posledný. Som veľmi rád, že už som bol rozjazdený z predošlých modelov, pretože toto je už naozaj raketa. Výkon, na ktorý treba mať kondičku a už čo to odjazdené, inak vás to ihneď unaví a vyťahá za ruky, v tom lepšom prípade. Je už cítiť, že máte dočinenia s väčšou porciou motocykla a je tu cítiť trošku väčšia ťažkopádnosť v náročnom teréne. Ale ten motor. To je niečo čo vo vás zanechá stopy.
Trošku novodobej elektroniky
Skrotiť ho však trochu pomáha trakčná kontrola a na výber dve palivové mapy. Týchto pomocníkov máte však na všetkých 4-taktných modeloch. No práve na 450 a 501 to má najväčší význam. Trakčná kontrola zasahuje veľmi jemne a vôbec nenarúša pôžitok z jazdy. Keď ste unavený a v rukách už nieje dostatok síl pridávať plyn s citom, vtedy veľmi pomôže skrotiť napríklad výjazd zo zákruty. Takisto menej ostrá palivová mapa ma význam hlavne v týchto situáciach, alebo ak si niekto kúpi toto enduro a ešte nemá dostatok skúsenosti na skrotenie plného výkonu na ostrej mape.
Husqvarnu FE 450i som mal možnosť jazdiť dokonca dve polhodinové jazdy po sebe, pretože som nemal to šťastie aby sa mi do rúk dostala 501-ka. Bola totižto obsadená iným novinárom, čo je veľká škoda, nakoľko som bol na ňu veľmi zvedavý. Po celom dni jazdenia som bol už naozaj unavený a tak som si navolil na 450-ke tú miernejšiu palivovú mapu a vypnutú trakčnú kontrolu. V miernejšom tempe som si tak užíval posledné chvíle tohto krásneho dňa, ktoré mi ešte dopĺňala symfónia ladeného výfuku FMF. V tomto balení to bola presne tá motorka, ktorá ma najviac chytila za srdce, a ktorú by som si najradšej odniesol domov.
Som veľmi vďačný Husqvarne Slovensko za možnosť byť na tejto úžasnej novinárskej akcii. Veľmi sme si to užili a dúfam, že vám ako potenciálnym kupcom pomôžu aspoň v prvotnom rozhodovaní tieto moje postrehy. Každopádne odporúčam zastaviť sa pozrieť a poradiť k predajcom Husqvarna. Záverom si dovolím tvrdiť, že Husqvarna je špička v segmente enduro a rozhodne nebudete ľutovať kúpu akéhokoľvek modelu. Každý ma totižto niečo do seba a plusy a mínusy jednotlivých modelov záležia iba od vašich jazdeckých schopností a zamerania v akom teréne budete motocykel prevažne využívať.
Foto: Martin Matula