Volkswagen T-Roc R [veľký užívateľský test]
Paleta R-kových modelov značky Volkswagen je u nás veľmi pestrá, pretože ponúka Golf, Tiguan, Arteon a aj Touareg vo verzii R. Avšak jediným zástupcom ostrých crossoverov je model T-Roc, ktorý sme preverili v našom teste.
Ako ho spoznám?
Štandardná architektúra T-Rocu je stále zachovaná, nový predný nárazník je poriadne prevzdušnený a natiahnutý do strán. Vďaka otvorom na prívod vzduchu k prídavným chladičom sa udiala zmena v LED dennom svietení, ktoré sa presunulo na okraj nárazníka. Vďaka upravenej maske je T-Roc širší a nižší, no je to len optický detail keďže rozmermi je stále rovnaký. Zo zadnej časti vyniká väčší strešný spojler a štvorica koncoviek výfuku. V základe je výfuková sústava športovo ladená, kdežto v našom prípade ide o titánovú výfukovú sústavu, o ktorej si povieme viac neskôr.
Funkčný interiér
Po nasadnutí za volant ma uchvátilo tvarovanie sedadiel. Vynikajúce bočné vedenie a príjemné materiály dodávali pravý kompromis medzi športovosťou a pohodlím. Aj napriek vyššej koncepcii sedadiel som nemal pocit, že by som sedel vysoko, práve naopak. Absolútne by som nepovedal, že sedím v crossoveri. Azda najlepší volant z dielne Volkswagen, konkrétne aj z Golfu 7. generácie mal optimálnu hrúbku venca, výborne sa držal, mal prakticky rozmiestnené hardvérové ovládače a ešte k tomu výborne vyzeral. Čo viac?
Tretia chvála k interiéru smeruje k panelu klimatizácie, ktorý obsahuje staré známe otočné ovládače. Je to už rarita, pretože vo zvyšných modeloch značky nájdeme buď dotykový panel klimatizácie alebo dokonca ovládanie skrz obrazovku. Trošku ma zamrzelo spracovanie palubnej dosky a dverí, ktoré obklopoval len tvrdý plast. Dokonca príplatkový modrý dekór bol len na palubnej doske a predných dverách, na druhý rad dverí sa nemyslelo.
Strojovňa
Pod prednou kapotou sa ukrýva osvedčený motor 2.0 TSI s výkonom 221 kW / 300 koní a 400 Nm. Na cestu sa výkon prenáša pomocou pohonu 4MOTION za pomoci 7-stupňovej DSG prevodovky. Ich súhrou dokáže plnotučné R-ko akcelerovať z 0 na 100 km/h len za 4,8 sekundy. Funkcia Launch control je nastavená neskutočne agresívne, takže ten prvotný záťah je famózny. Dokonca pohon oboch náprav nemá absolútne žiaden problém preniesť výkon 300 koní na suchú vozovku.
Podvozok a brzdy
R-kový podvozok je znížený oproti štandardnému o 20 milimetrov, v našom prípade je aj adaptívny. V režime comfort je naozaj pohodlný, nebavíme sa tu o pohodlí limuzíny, no na najostrejšiu verziu je veľmi jemný. Ak však prepnete režim race, poriadne stuhne a necháva preciťovať povrch vozovky. Po pravde som si myslel, že bude odskakovať, vôbec! Aj menšie nerovnosti zvládal filtrovať a pekne ich kopíroval bez zaváhania. Ak bola vozovka naozaj rozbitá, v režime individual som si nechal všetko nastavené v najostrejšej konfigurácii až na podvozok, pre ktorý som zvolil komfortné nastavenie, a tak som si vedel užiť aj jazdu na horšom povrchu.
Pod príplatkovými 19-palcovými diskami Pretoria sa schovávali vetrané kotúče R Performance, ktoré boli v prípade Golfu R 7. generácie za príplatok. Vpredu dosahujú kotúče rozmer 340 mm a vzadu 310 mm. Ich brzdný účinok bol excelentný, ani pri neustálom zaťažovaní som nepostrehol vädnutie.
➡️NEPREHLIADNITE: Toto je nové S-ko od Brabusu!
Jazda
Vďaka progresívnemu riadeniu, ktoré bolo mimoriadne presné je T-Roc hravý a zábavný. Určite by som povedal, že uprednostňuje čistý prejazd zákrut než prejazd pretáčavým šmykom. Veľkú zásluhu na tom má pohon, ktorý dáva viac výkonu na prednú nápravu. No samotná jazda bola prekvapivá a svižná, pretože krátky rázvor náprav a minimálne previsy doslova pomohli T-Rocu, aby zákruty prekľučkoval a preletel. V každej zákrute vás zabaví, či už poriadnym výkonom keď zafúka turbodúchadlo, presnou stopou alebo dokonca famóznym bočným preťažením. Jazda je návyková a pokiaľ nie ste zástanca spotreby a ekologickej jazdy, za volantom budete chcieť sedieť stále častejšie a užívať si všetko to, čo R-ko ponúka. Nedá mi nevyjadriť sa k prevodovke DSG, ktorá ani v manuálnom režime pri najostrejšom naladení nepodrží zaradený stupeň a pri comfortnej jazde zbytočne podtáča motor.
Tento príplatok je nutnosť!
Najdrahší príplatok nášho R-ka vôbec. Je ním titánová výfuková sústava Akrapovič, ktorá stojí takmer 3 500 eur. Prvou výhodou je zníženie hmotnosti o 7 kilogramov, no a druhým hlavným dôvodom, prečo po ňom siahnuť je zvuk. Aj napriek filtru pevných častíc dokáže pľuvať, grgať a prdieť neustále pri otvorených klapkách. Či už po preraďovaní, podraďovaní, ale i ubratí plynu, zakaždým dáva o sebe vedieť svojou typickou zvukovou kulisou. Samozrejme, je možnosť klapku výfuku aj zavrieť a znížiť jeho hlučnosť, no ten prejav je návykový až tak, že ho nebudete chcieť zatvárať.
Spotreba
Nuž, auto treba aj živiť, nie sa len voziť. Pri naozaj ľahučkej nohe sa len tak tak dostanete pod hranicu 10l / 100 km. Ak však budete naň ho tlačiť a využívať jeho plný potenciál, spotreba vysoko vybehne, v mojom prípade kombinovane až na 26,9 l / 100 km. Čiže veľmi záleží na tom, aký štýl jazdy preferujete. V číselných hodnotách sa to veľmi ťažko určuje, jednoznačne to viem lepšie určiť pojmom smiles per gallon, kde tých úsmevov je naozaj veľa.
Záver
Hľadáte športové auto, s ktorým sa nebudete báť prejsť na nespevnené cesty? Hľadáte auto, ktoré má kompaktné rozmery a ponúka techniku Golfa R? T-Roc R je tým správnym adeptom. Ku tomuto všetkému ponúka veľkú šoférsku dávku emócie, zábavu, presnosť a hravosť. Ak by som si ja konfiguroval T-Roc R, ku základnej cene 38 780 eur by som priplatil len úžasného Akrapoviča za takmer 3 500 eur, pretože viac mi ku šťastiu netreba. Len mimochodom, nami testovaná verzia atakuje hranicu 50 000 eur.
Technická špecifikácia
Volkswagen T-roc R | Cupra Formentor | Audi SQ2 | |
Motor/palivo | 2.0 TSI / benzín | 2.0 TSI / benzín | 2.0 TFSI / benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1984 / 4 | 1984 / 4 | 1984 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 221 / 300 | 228 / 310 | 221 / 300 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 400 | 400 | 400 |
Prevodovka | 7-st. DSG | 7-st. DSG | 7-st. S tronic |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 8,6 / 10,0 | 8,5 | 8,3 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1581 | 1644 | 1610 |
Objem batožinového priestoru (L) | 392 | 420 | 355 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 250 | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 4,8 | 4,9 | 4,9 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 38 780 / 49 460 | 45 990 | 42 510 |
Foto: Matúš Toráč