YAMAHA MT-07 – ľudový naháč? [veľký užívateľský test]
Yamaha MT-07 je športový naháč strednej triedy, ktorý sa stal jednou z najpredávanejších motoriek na našom a aj európskom trhu. Do testu sa nám dostal vo svojej druhej generácií.
Vzhľad
Motorka pôsobí ostrým, športovým dojmom. Je to naháč, takže nečakajte žiadnu veľkú kapotáž, ktorá by chránila jazdca proti vetru. Prvé, čo udrie do očí, je veľké predné svetlo a motor, na ktorom sedí dobre tvarovaná nádrž. Nádrž je viac ako dostačujúca, má totižto až 14 litrov. Z toho rezerva je cca 3,5 litra.
Dizajn, konštrukcia a hmotnosť
Na výber je z troch farieb – Tech Black s čiernymi kolesami, Yamaha Blue s modrými a Ice Fluo s oranžovými. Disky sami o sebe majú krásny tvar a rozhodne zaujmú. Sériový výfuk je krátky, takmer celý schovaný pod motorom.
S celkovou dĺžkou iba niečo málo cez 2 metre, šírkou 745 mm, výškou 1090 mm a hlavne vďaka nízkej hmotnosti 182 kg sa jedná o naozaj kompaktnú motorku, priam ako stvorenú na jazdu mestom a prepletanie sa pomedzi autá v kolóne.
Motor, podvozok a brzdy
Čo za motor nájdeme pod nádržou tohto stroja? Je to štvortaktný dvojvalec o objeme 689 cm³ s maximálnym výkonom 55 kW (takmer 75 koní) a 68 Nm. Pre tých, ktorý majú vodičský preukaz A2, je tu aj upravená verzia, kde je motor „prišrktený“ na 35 kW (48 koní). Prevodovka je samozrejme 6 stupňová. Jednotlivé rýchlosti padajú ľahko, spolu s jemnou spojkou je radenie zábavou. Spotreba udávaná výrobcom je 4,3 litra na 100 km.
Vpredu nájdeme teleskopickú vidlicu s maximálnym zdvihom 130 mm, čo je na cestnú, športovo zameranú motorku dostačujúce. Vzadu je kyvná vidlica, ktorá má rovnako zdvih 130 mm.
Brzdy sú kvalitné, hydraulické a krásne dávkovateľné. Na prednom kolese sú dva kotúče s priemerom 282 mm, vzadu postačuje jeden s priemerom 245 mm. Motorka je štandardne vybavená systémom ABS.
Jazda
Športový charakter motora a aj motorky sa začne ukazovať až po prekročení hranice 5500 otáčok za minútu. Dovtedy ide o absolútne pokojnú motorku, vhodnú pre začiatočníka. V tých vyšších otáčkach to už chce niekoho, kto sa jazdeniu trošku rozumie a vie, čo má kedy spraviť. Maximum z motorky „vyždíma“ aj pokročilejší jazdec, nie len absolútny profesionál. Riadenie je presné, kam sa jazdec pozrie, tam ide. Podvozok je tuhší, športový, ale stále v rámci únosnosti, čo jazdec ocení najmä na našich cestách. Brzdy sa krásne dávkujú a nevednú ani pri dlhej rýchlej jazde v serpentínach. Častokrát sa stane, že jediné, čo ostatní jazdci uvidia, je pekne tvarované zadné svetlo.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST Honda CB650R Neo Sports Café
Obzvlášť oceňujem prístrojový štít podsvietený bielou farbou s nádhernou grafikou a informáciami o všetkom, čo jazdec potrebuje vedieť. Otáčky, rýchlosť, teplota motora, okolia, celkový nájazd, trip a údaje o aktuálnej a priemernej spotrebe, z toho všetkého si jazdec môže vybrať. Zaujímavosťou je aj informácia o zaradenej rýchlosti, ktorá bola niekoľko rokov dozadu výsadou iba najdrahších motoriek.
Subjektívne pocity
Som majiteľom MT-07čky už takmer 9 mesiacov. Za tú dobu som na motorke najazdil niečo cez 5000 km. Ani po dlhšej vzdialenosti sa človek necíti polámaný, sedenie je stále pohodlné a nikde nič neprekáža. Dlhodobá spotreba sa pohybuje na úrovni 4,8 litra na 100 km. Niektoré veci som prispôsobil svojmu vkusu a štýlu používania, napríklad dopredu som namontoval predný plexi štít, aby vzduch prúdil nad hlavu. Rovnako tak som namontoval športové modré páčky spojky a prednej brzdy, aby mi viac ladili s nádhernou farbou Yamaha Blue, v ktorej sú vyvedené aj kolesá.
Na kolesá som nalepil biely reflexný pásik, vďaka čomu vyzerá motorka zaujímavejšie a zároveň to zlepšuje moju viditeľnosť pre ostatných vodičov. Odporúčam dať si hneď pri kúpe namontovať „padáky“, ktoré chránia motor v prípade pádu a vôbec nekazia vzhľad motorky.
Priestor na zlepšenie?
Za túto dobu som však prišiel aj na dve veci, ktoré mi vyslovene vadia. Tou prvou je sériový výfuk. Dať na športový naháč výfuk, ktorý je tichý ako mestský skúter, nie je najlepšie riešenie. Je to navyše aj nebezpečné, obzvlášť v meste, pretože nikto nepočuje motorku prichádzať a môže autám vbehnúť do cesty. Vyriešil som to veľmi jednoducho, a to ladeným kúskom z dielne SC Project. Okrem nádherného, basového zvuku sa citeľne zvýšil aj celkový výkon motorky. A rozhodne ma nikto neprehliadne.
Športový charakter motora a aj motorky sa začne ukazovať až po prekročení hranice 5500 otáčok za minútu.
Tou druhou a nemenej dôležitou je svetlo, ktoré svieti dobre, pokiaľ idete pomaly. Ale vo vyšších rýchlostiach, keď je motorka viac naklonená na zadok, viac osvetľuje stromy vedľa cesty ako cestu samotnú. Zapnutím diaľkových svetiel sa nevyrieši nič, iba uvidíte viac stromov.
Zhrnutie
Yamaha MT-07 je motorka, ktorú využijú ako úplný začiatočníci, tak aj ostrieľaní jazdci. Má nádherný dizajn a veľkú možnosť individualizácie vďaka širokej ponuke príslušenstva. Jazdí viac ako schopne, či už v meste alebo na pokrútenej okreske. S dobrým jazdcom nebude mať problém držať sa silnejších a drahších strojov. Výkon aj brzdy sú krásne dávkovateľné a podvozok si odvádza svoju prácu vynikajúco. Motorka je navyše dostupná aj vo verzii A2, čo beriem ako veľké plus. A to všetko za cenu 6390 Eur s DPH. To je naozaj veľmi dobrá cena za všetko to, čo ponúka.
Foto: Samuel Zaťko