90s SLOVAK ROADS #1: Rezešova flotila ide do dražby (1999)
Predstavujeme vám novú rubriku „90s SLOVAK ROADS“, ktorá sa bude venovať oživovaniu automobilovej kultúry a histórie v 90. rokoch na Slovensku. Každý štvrtok môžete očakávať nové unikátne dobové fotografie automobilov a príbehy pamätníkov. Za týmto výnimočným projektom stojí stránka 90s SLOVAK ROADS a odkaz na jej Facebook a Instagram nájdete na konci článku.
Verejná dražba
24. septembra 1999 sa v priestoroch športovej haly Cassosport v Košiciach uskutočnila verejná dražba 26 limuzín a terénnych áut patriacich spoločnosti Východoslovenských železiarní (VSŽ, a.s.). Všetky tieto luxusne vybavené vozidlá slúžili najvyšším predstaviteľom podniku.
Celá akcia bola vopred avizovaná a už 3. septembra bola flotila dražených vozidiel predstavená novinárom priamo v areáli železiarní. Zástupu limuzín kraľovali značky Mercedes a BMW, našlo sa tu však aj zopár kusov terénnych Nissanov Patrol, jedno Mitsubishi Pajero a jeden Lexus LS 400.
➡️ NEPREHLIADNITE: Zabudnutý koncept – BMW X5 Le Mans
BMW 750iXL
Celková cena všetkých dražených automobilov bola znalcom stanovená na 40 miliónov korún, čo je oproti pôvodným 107 miliónom, za ktoré ich Rezešova administratíva nakúpila, veľká zmena. Medzi ponúkanými vozidlami sa ocitla aj limuzína BMW 750iXL s evidenčným číslom „KE-750AR“, ktoré jasne napovedá, že luxusné kožené sedačky, videoprehrávač, či mini bar si na palube tohto bavoráka najviac užíval sám prezident železiarní Alexander Rezeš. Ten mal totiž v obľube rovnako ako jeho syn Július vlastné číselné kombinácie na poznávacích značkách obsahujúce iniciály svojho mena.
Prečo sa limuzíny museli predať?
Mnohí si možno teraz kladiete otázku, prečo sa vedenie železiarní v roku 1999 zbavovalo týchto pre mnohých vysnívaných tátošov. Odpoveď však nie je neznáma. Po politickej prehre HZDS vo voľbách v roku 1998 sa zo všetkých kľúčových pozícií muselo HZDS stiahnuť a prenechať tieto miesta novej vláde.
Tak tomu bolo aj v tomto prípade a nové vedenie sa zadlžené sprivatizované železiarne snažilo za každú cenu „uzdraviť“. Jedným z krokov tejto „terapie“ bola aj výmena okázalého vozového parku za menej nápadné a najmä lacnejšie vozidlá, konkrétne modely Audi A6 a A4. V prvom kole dražby boli napokon predané iba 4 autá, a aj to len za ich vyvolávaciu cenu. Teda odhad, že železiarne pod novým vedením vyťažia z predaja limuzín po svojich predchodcoch sotva polovicu znalcom stanovenej ceny sa nakoniec tiež potvrdil.
Na záver
Radi by sme všetkých poprosili o pomoc pri získavaní dobových fotografií a automobilových materiálov z obdobia 90. rokov. Všetky dobové fotografie u nás nie veľmi rozšírených výnimočných alebo exotických vozidiel s príbehmi a spomienkami nám môžete zasielať na mailovú adresu 90sslovakroads@gmail.com .
Zdroj: Instagram 90s SLOVAK ROADS, Facebook: 90s SLOVAK ROADS