Audi Q4 e-tron Sportback – to naj z koncernových súrodencov?
Vstupná brána do elektrického sveta značky Audi začína modelom Q4. Ten používa rovnakú techniku ako koncernoví bratia Škoda Enyaq a Volkswagen ID.4. Keďže je Audi hierarchicky vyššie, očakávania sú veľké. Ako to dopadlo?
Dizajn
To, že ide o rovnaký technický základ so Škodou a Volkswagenom už vieme. Avšak dizajn a praktické veci z dielne Audi sú jedným z tých vecí, ktoré by vás mali presvedčiť o výbere. Nami testovaný e-tron je v karosárskej verzii Sportback, teda zrezaná a jemne zvažujúca sa strecha, ktorú dopĺňa zadný spojler. Veľkým paradoxom je, že Sportback má oproti klasickej Q4-ke väčší objem batožinového priestoru, až 535 litrov.
Základom svetelnej techniky sú full-LED svetlomety, v našom prípade ide o príplatkový LED Matrix systém. To, že ide o Audi neukazuje Q4-ka len štyrmi krúžkami, ale hlavne vychytávkami. Medzi highlight patrí jednoznačne zmena grafiky denného svietenia v 4 rôznych zobrazeniach.
Interiér po svojom
Najväčšou zmenou v porovnaní s bratskými modelmi je koncepcia palubnej dosky. Audi ide svojou cestou, čo sa týka ergonómie, spracovania palubnej dosky a celkového vzhľadu. Pred vodičom nenájdeme malý vystupujúci displej ako v prípade modelu ID.4 ale krásne zapracovaný digitálny prístrojový panel, ktorý je možné ovládať skrz volant buď dotykovými ovládačmi alebo hardvérovým stlačením dotykovej plochy.
Keď už sme pri tom volante, je hranatý a na oboch stranách zrezaný. Najskôr som mu nevedel prísť na chuť, no po čase som zistil, že k celkovému tvarovaniu kokpitu sa nesmierne hodí.
Displej infotainmentu je takisto krásne zapracovaný do palubnej dosky a pod ním našťastie nájdeme ešte stále panel klimatizácie s klasickými ovládačmi, za čo patrí Audi obrovský palec hore. Celkovo je palubná doska športovo a hranato usporiadaná, dokonca aj stredová časť je natočená na vodiča, z čoho som mal ako šofér veľmi dobrý pocit.
Vypracovanie materiálov je na veľmi vysokej úrovni, čo ma však trošku zamrzelo je použitie materiálov. V spodnej časti palubnej dosky a vo výplniach dverí nájdeme žiaľ tvrdé plasty, ktoré sú však špičkovo spracované a ani jedna časť interiéru mi za testovací týždeň ani raz nevrzla.
Pohon
Paleta pohonného ústrojenstva pre model Q4 je nasledovná. Základ tvorí označenie 35, teda 125 kW / 170 koní a 310 Nm. Poháňaná je výhradne zadná náprava a kombinovaný dojazd je na úrovni 313 – 341 km vďaka 55 kWh batérii.
Zlatou strednou cestou je označenie 40 s výkonom 150 kW / 204 koní a 310 Nm. Poháňaná je taktiež výhradne zadná náprava, avšak s najväčšou batériou s kapacitou 82 kWh zvládnete kombinovane prejsť 475 – 520 km.
Naša verzia tvorí vrchol ponuky. Ide o pohon, ktorý využíva model ID.4. GTX a Škoda Enyaq RS, ktorú spoznáme v januári 2022. V hre čísel to znamená označenie 50 a výkon úctyhodných 220 kW / 299 koní a 460 Nm. Papierový dojazd podľa WLTP je na úrovni 485 km. Výsadou verzie 50 je dokonalý pohon Quattro s prioritizáciou zadnej nápravy.
Spotreba
Začnime rovno diaľničnými tempami, ktoré sú pre každý elektromobil kameňom úrazu. Na diaľnici Q4-ka spotrebuje necelých 25 kWh / 100 km, čo pri kapacite batérie 80 kWh, z ktorej je reálne využiteľných 77 kWh, predstavuje dojazd 300 km. Okresné cesty zvláda s veľkým prehľadom len za 16 kWh / 100 km a v meste to predstavovalo 18,6 kWh / 100 km. Pri udržateľnej spotrebe na okreskách je reálny dojazd 481 km, čo predstavuje takmer totožný údaj ako udávaná kombinovaná spotreba podľa metodiky merania WLTP.
➡️NEPREHLIADNITE: Test pekelnej Audi S3❗️
Jazda
Ako prvé musím spomenúť zrýchlenú dobu, s ktorou ide aj Audi Q4 e-tron. Po nasadnutí a stlačení brzdového pedálu sa elektromotor „naštartuje“ bez akéhokoľvek stlačenia štartovacieho tlačidla. To isté platí pri zastavení, kedy otvorím dvere a systém sa vypne. V dnešnej dobe, kedy sa každý niekam ponáhľa je to úžasný krok s dobou.
Čo sa týka samotnej jazdy, tak Audi je krásne tuhé. Aj pri jazde nerovnosťami alebo pri športovej jazde je pekne cítiť, ako je Q4-ka tuhá. Podvozok je aj na 20-palcových diskoch kolies príkladný, na ktorom hrá veľkú úlohu adaptívne pruženie, za ktoré by som si jednoznačne priplatil. Pohon Quattro má dostatok trakcie na každom type povrchu a pri úplne vypínateľnom stabilizačnom systéme je aj nesmierne zábavné, hlavne pre prioritizáciu zadnej nápravy.
K progresívnemu riadeniu nemám ani jedného krivého slova, nádherne športovo a ostro sa ovláda, predná náprava naslovo poslúcha pokyny volantu. Batéria v podlahe tlačí ťažisko čo najnižšie z čoho vyplývajú veľmi dobré jazdné vlastnosti.
Záver a cena
Vstupná brána do sveta e-tron modelov, konkrétne Audi Q4-ka je dizajnovo neskutočne príťažlivá a ide si svojou cestou. Po pár metroch mi bolo jasné, že ide o Audi, pretože si zachováva svoju typickú tuhosť a pocit z jazdy. Je šoférske, či už pocitom, ktorý vám dáva ergonómia palubnej dosky, no hlavne pohonom, podvozkom a riadením, ktoré je na precíznej úrovni. Jednoznačne by som chcel mať Q4-ku v garáži aj napriek tomu, že sú mi vozidlá so spaľovacím motorm bližšie. Audi Q4 ma presvedčila svojimi jazdnými vlastnosťami. A čo cenovka?
Audi Q4 e-tron 35 vo verzii Sportback začína na cenovke 48 070 eur. Ak siahnete po zlatej strednej ceste, teda 204-koňovej verzii s označením 40, tak cenovka začne na úrovni 54 190 eur. Vrcholná verzia s pohonom oboch náprav a s takmer 300-konskými silami štartuje na cenovke 60 830 eur. Ak by vás zaujímala cena nášho kúsku, tak po pridaní doplnkovej výbavy sme atakovali hranicu 77 000 eur.
Technická špecifikácia
Audi Q4 e-tron | Volkswagen ID.4 GTX | BMW iX3 | |
Motor/palivo | elektromotor | elektromotor | elektromotor |
Nabíjanie 0-80 % (min) | 38 | 38 | 34 |
Max. prijatelný výkon nabíjania (kW) | 125 | 125 | 155 |
Dojazd výrobca/test | 485 / 481 | 479 | 453 |
Výkon motora (kW/k) | 220 / 299 | 220 / 299 | 210 / 286 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 460 | 460 | 400 |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 19,0 / 18,2 | 18,3 | 18,5 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2210 | 2211 | 2255 |
Objem batožinového priestoru (L) | 535 | 543 | 510 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 180 | 180 | 180 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6,2 | 6,2 | 6,8 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 48 070 / 77 324 | 54 490 | 68 350 |
Foto: Samuel Zaťko
1 Response
[…] ➡️ NEPREHLIADNITE: Test Audi Q4 e-tron (299 elektrických koní) […]