Klenoty východu
Ako ste sa už mohli dočítať v predchádzajúcom článku, počas nášho „výletu“ na východ našej čarokrásnej krajiny sme mali možnosť vidieť a počuť viac zaujímavých áut ako sme bežne zvyknutí. A to už je čo povedať, nakoľko naše malé hlavné mesto sa niekedy podobá skôr na Dubaj než na mesto v srdci Európy.
V redakcii nie sme sebeckí, preto sme sa rozhodli, že sa s vami, našimi vernými čitateľmi, podelíme o to najlepšie čo sme mali možnosť vidieť. Začnime pekne poporiadku, a to od najstaršieho kúsku.
Talbot 4CT roadster – 1912
Kúsok, ktorý môžete vidieť na fotkách, je jediným, úplne zachovaným exemplárom na svete a zároveň prvým autom, ktoré dokázalo prekonať magickú hranicu 100 mph (160 km/h). Toto auto je tak vzácne, že má dokonca svoju vlastnú poštovú známku. Navyše, konkrétne auto je vybavené elektrickými svetlami, čo bolo niečo nevídané v dobe, keď Louis Bleriot navrhol a patentoval predné svetlá. Pre zaujímavosť, auto bolo jedným z najvýznamnejších a najzaujímavejších objavov, ktoré boli nájdené v stodole za posledné dekády.
Rolls-Royce 40/50 30ED 78TC by Labourdette – 1914
Jediný originálny Sport Spider s hliníkovou karosériou od slávneho karosára Labourdetta. Pôvod tohto exemplára je o to viac zaujímavejší, pretože bol pôvodne postavený pre Dr. Pierra Boucarda – človeka, ktorý vynašiel liek proti hnačke. Jeho spoločnosť, Laboratoire du Lactéol du Docteur Boucard, bola zisková, vďaka čomu sa pán doktor mohol do sýtosti oddávať láske k umeniu a ostatným koníčkom. Financoval umeleckú tvorbu Tamara de Lempicka a jeho jachtu, na ktorej sa rada fotila manželka – mimochodom Miss Francúzsko, kúpil Aristoteles Onassis.
Rolls-Royce Phantom I. 59TC by Kellner Paris – 1926
Bez pochýb jeden z najoriginálnejších Rolls-Royce a National Award Winner 1973. Tento model je zlatým kľúčikom, vďaka ktorému sa dostanete na také podujatia ako je Villa D’Este či Pebble Beach. Kamkoľvek prídete, budete srdečne vítaní a rozhodne pre vás pripravia čestné miesto. Na aute je väčšina dielov originálna, či už sa jedná o zodpovedajúcu karosériu upevnenú na pôvodnom podvozku so správnym motorom, prevodovkou, riadiacou skrinkou a číslami kapoty. Pre uzrejmenie, Kellner v Paríži bol v tej dobe „najlepší karosár na svete“ realizoval karosérie pre kráľov maharadžov a šejkov, dnes sú jeho karosérie veľmi vzácne. Presne toto auto sme videli preháňať sa po cestách východného Slovenska. Len pre zaujímavosť: opäť ide o jeden z najzaujímavejších stodolových nálezov.
Rolls-Royce Phantom II. 101MW/1933 Sports Salon by Park Ward – 1933
Predprodukčný model navrhnutý Ivanom Everndnom a postavený spoločnosťou Barker & Co vyhral Grand Prix d’Honneur na Biarritz Concours d’Elegance v septembri 1930. Phantom II. bol vyrábaný iba krátky čas, počas čoho vzniklo 281 exemplárov. Cena nového auta bola stanovená na £2500 (v niektorých prípadoch dokonca viac). Poviete si že to nie je tak veľa, ale v tej dobe ste si za rovnakú sumu peňazí mohli kúpiť šesť alebo sedem priemerných britských domov. Medzi majiteľov sa teda mohli zaradiť iba veľmi bohatí a slávni ľudia ako Sir Malcolm Campbell, Princ Ali Khan, Nepálsky princ, Lionel a Anthony de Rothschild a niekoľko ďalších.
Jaguar E-Type Series I. roadster – 1961
Konkrétny kúsok, ktorý môžete vidieť na fotkách, má číslo podvozku 875404 a všetky vlastnosti, ktoré dokazujú výnimočnosť prvej série modelu E Type ako napríklad plochá podlaha alebo zváraná kapota. Prvých 500 vyrobených kusov je považovaných za zberateľský úlovok. Navyše, ak bola prvým majiteľom celebrita akou je Nat King Cole, jeden z najvýznamnejších jazzových spevákov a klaviristov všetkých čias, z auta sa stáva naozaj raritný kúsok.
Smart Crossblade – 2002
Exemplár, ktorý môžete vidieť na fotkách je 496ty vyrobený z celkového počtu 2000 kusov. Otcom a stvoriteľom auta bol spevák Robbie Williams v spolupráci s firmou Brabus. Len pre zaujímavosť, ako nový stál Crossblade 24 400 Eur v základnej výbave.
Aston Martin V12 Vanquish I. – 2003
Prvý prototyp nového Vanquishu bol šoférovaný Jamesom Bondom vo filme Dnes neumieraj v roku 2002. Pre nasledujúci rok 2003 bolo postavených iba 100 kusov, ktoré sa „rozchytali“ extrémne rýchlo. Celkovo sa od roku 2002 do roku 2004 vyrobilo iba 1 492 vozidiel. Z tohto auta sa už stala skutočná moderná klasika s nadčasovým dizajnom. V12 Vanquish stál ako nový viac ako 280 000 Eur.
Na záver by som chcel poďakovať pánovi Ing. Otovi Melcerovi za ukážku vzácnej zbierky MELCER garage za ukážku jeho vzácnej zbierky a dovolil nám sa s vami podeliť o tieto klenoty. Už len pripomeniem, že všetky autá sú plne funkčné a pán majiteľ s nimi pravidelne jazdí a zúčastňuje sa rôznych podujatí, za čo má u mňa osobne veľký obdiv a rešpekt.