Navštívili sme Pagani múzeum – Taliansky Roadtrip
Asi každý na svete vie, že rýchle a červené športové auto je Ferrari. Petrolheadi, Carholici alebo Puristi vedia, že superšporty môžu vyzerať ešte trochu „inak“. Počas nášho talianskeho roadtripu sme sa tešili na návštevu Pagani múzea a manufaktúri úplne najviac. Pagani stojí približne o 10-krát viac ako Ferrari alebo Lamborghini. Na čom si dá Pagani záležať a je jeho vyššia cena oprávnená?
Pagani – majstrovské dielo
Filozofia značky Pagani je vytvoriť nielen rýchly superšport, ale dáva si zaléžať na každom detaile. Komponenty sa dizajnujú tak aby boli tak dokonalé a krásne, že by si ich človek mohol vystaviť doma v obývačke vo vitríne. Napríklad tachometer vyrába hodinár a všetko je ručná práca.
Všade uhlíkové vlákna
Karoséria ako aj veľká časť komponentov sa skladá z uhlíkových vlákien. V kombinácii so špeciálnym lakom možno vidieť dychberúcu štruktúru uhlíkových vlákien na celej vonkajšej karosérii. Podstatnú časť výrobnej haly zaberá pracovisko na ktorom pomocou foriem tvarujú výlisky komponentov z uhlíkových vlákien. Tie neskôr putujú do tzv. pece na stvrdnutie.
Horácio Pagani umýval podlahu v Lamborghini
Zakladateľ Horácio Pagani pochádza pôvodom z Argentíny. Už v mladom veku sa prejavila jeho nachýlnosť k detailu a autám. Veľa kreslil, modeloval, konštruoval a dokonca vyrobil vlastnú formulu.
Za svojím snom sa vydal do Talianska. Tam začal pracovať v Lamborghini kde sa v podstate svojou šikovnosťou vypracoval od nuly až na vysoko postavenú pozíciu. Podielaľ sa vývoji derivátu Lamborghini Countach Evoluzione. Vždy rád experimentoval s komponentami z uhlíkových vlákien. Avšak pec určená pre tieto komponenty bola príliš malá.
Nákup novej veľkej pece vedenie neschválilo a Horácio Pagani vybehol z práce do banky a zobral si veľký úver na nákup spomínanej novej veľkej pece. Majitelia Lamborghini a tým pádom aj vedenie značky sa často menilo a ťažká ekonomická situácia znemožňovala realizovať nápady Horácia Pagani. Preto sa odhodlal vytvoriť vlastný superšport.
Ako financoval Horácio Pagani vznik prvej Zondy?
Po odchode z Lamborghini sa Horácio venoval vývoju a výrobe komponentov z uhlíkových vlákien. Tie dodával veľa firmám vrátane Formule F1 alebo versmírnemu letectvu. Jeho cieľom je vytvoriť najkrajšie vozidlo na svete a tak podmanivé, že si ho zákazník kúpi bez premýšlania.
Text: Martin Matušek
Foto: Samuel Zaťko