TEST: Land Rover Defender – stará legenda v modernom šate!
V 80-tych rokoch minulého storočia sa zrodila terénna legenda, ktorá dokázala ako jedna z mála sekundovať majestátnemu Mercedesu Triedy G. Land Rover Defender prechádzal rok čo rok jemnými úpravami až do roku 2016, kedy britská automobilka stopla jeho výrobu. Rok 2020 však priniesol reinkarnáciu legendy a my sme ju podrobili redakčným testom.
Navrhnutý od nuly
Po konštrukčnej stránke sa viac nejedná o rebrinový rám podvozka, ale o novú platformu D7x pozostávajúcu z hliníkového monokoku, ktorý sa pýši najväčšou mierou tuhosti, akú kedy automobilka Jaguar Land Rover vyrobila. Nový je i dizajn ktorého nespája s predchodcom nič, okrem dizajnových odkazov na predošlú generáciu.
V prednej časti vozidla sú to kruhovo tvarované svetlomety, ktoré majú vo vyšších výbavových stupňoch v sebe integrovanú LED technológiu predných svetlometov. Na kapote nájdeme nášľapné plochy, ktoré sú narozdiel od predchodcu z plastu a slúžia iba ako dizajnový odkaz. Z profilu upútajú „Alpine Windows“, čiže malé strešné okienka charakteristické pre model Defender. V zadnej časti nesmie chýbať pevne upevnená rezerva a otváranie dverí do boku.
Ušitý na mieru pre každého!
Nový Land Rover Defender prichádza až v troch karosárských verziách. 90 označuje základnú, troj-dverovú verziu, 110-tka je stredný rázvorový variant a 130 predstavuje ten najdlhší rázvor, aký si môžete pre Defender zvoliť. Land Rover prichádza s možnosťou päť, šesť a sedem miestnou konfiguráciou, ba čo viac, ponúka štyri rôzne nadstavbové balíky – Adventure, Explorer, Country a Urban.
Luxusné vozenie ťažkým terénom
Presne tak by som charakterizoval model Defender. Nová generácia ma kompletne vynovený interiér, ktorý ma s predchodcom spoločný len nápis na volante. Pred vodičom, za obrovským a skvelo tvarovaným volantom je osadený plne digitálny a programovateľný virtual cockpit. Tomu sekunduje centrálny displej prehľadného a intuitívneho infotainmentu.
Naprieč kabínou je osadená odhalená, do plastu zabalená magnéziová vzpera. Tá spolu s pevne priskrutkovanými súčiastkami dotvára „pracovný“ vzhľad. Priestoru v kabíne je na rozdávanie, či na ramená, hlavu alebo nohy. S novým Defendrom vďaka jeho tvaru odveziete 1025 litrov a 900 kg. Za chodu vozidla má strecha nosnosť niečo cez 150 kg a počas státia unesie až 300 kg.
Testovaná verzia
Do rúk sa nám dostala verzia D240 S, ktorá pod kapotou ukrýva 2-litrový dieselový motor s výkonom 176 kW (240 konských síl) a 430 Nm krútiaceho momentu. Agregátu sekundovala v skutku úžasná 8-stupňová automatická prevodovka a stály pohon 4×4. Písmeno S naznačuje druhý stupeň výbavy, nemusíte sa báť vo výbave bolo všetko potrebné. Vozidlo sme mali v nádhernej farbe Tasman Blue s kontrastnou bielou strechou a so v skutku luxusným, béžovo-modrým interiérom.
Poďme do terénu!
Nový Defender je v teréne ako ryba vo vode! Disponuje svetlou výškou až 29 cm, ktorú však dokáže systém Terrain Response dodatočne zvýšiť o ďalšie 3 cm v prípade uviaznutia na „bruchu“ vozidla. Ak už sa vyberiete na terénnu expedíciu nemajte strach ani pred hlbokým brodením. Defender sa popasuje s hĺbkou vody až 90 cm bez použitia prídavného šnorchla pre nasávanie.
Nezávislé zavesenie všetkých štyroch kolies v kombinácií s low range režimom prevodovky robí z prekonávania veľkých skál doslova prechádzku ružovou záhradou. Prudké stúpanie a kríženie náprav sú pre Defender také „jednohubky“. S predným nájazdovým uhlom 38 stupňov a zadným až 40 stupňov je jazda terénom vhodná aj pre úplného začiatočníka, vďaka krátkym previsom pred predným a za zadným kolesom je praktický nemožné poškodiť toto vozidlo.
Terrain Response
Je známa technológia z dielne Land Rover, ktorá zabezpečuje optimálne nastavenie vozidla pre daný terén na základe informácií od vodiča. Volíte si pritom z režimov ECO, Comfort, Tráva a Šotolina, Blato, Piesok, Plazenie po skalách a Sneh. Systém sa už sám prispôsobil danej situácií, v ktorej sme boli, a našou úlohou už bolo len smerovať vozidlo správnym smerom.
Terrain Response zabezpečuje i monitorovanie vozidla kamerami zo všetkých možných uhlov a to v dvoch režimoch, na ceste a v teréne. V cestnom režime sa jedná o klasické 3D vykreslenie vozidla z obrazu zo všetkých kamier. Zobrazenie a odozva systému bola na veľmi vysokej úrovni. V terénnom režime Defender zobrazoval obraz po stranách vozidla a taktiež už legendárny záber cez kapotu.
Aký je v každodennom živote?
Jedným slovom majestátny! Ak plánujete kúpiť Defender pre svoju nežnú polovičku siahnite radšej po inom SUV pretože manévrovanie s piatimi metrami dĺžky a s troma metrami rázvoru môže byť z času na čas obtiažne. Treba však uznať, že na rozmery si rýchlo zvyknete a s autom sa rýchlo skamarátite.
Defender ako každé iné vozidlo vyrobené v 2020 roku disponuje množstvom asistenčných systémov. Od adaptívneho tempomatu cez zjazdový asistent a Lane Asisst až po sledovanie mŕtveho uhla na zadných sedadlách. Defender ponúka i premietanie vyhľadu vzad v spätnom zrkadle, čo je veľmi praktická vec, nakoľko s výškou cez dva metre vidíte fakticky iba rezervu a priestor za vozidlom idúcim za vami. Nami testovaný verzia túto funkciu žiaľ nemala.
Čo mu len vytknem?
Asi iba jednu banalitku a tou je absencia nastavenia výšky bezpečnostného pásu. Land Rover Defender je naozajstný pútač pohľadov a obdivov. Práve pre jeho jedinečnosť, terénne schopnosti a luxusný interiér by som ho uprednostnil pred Mercedesom Triedy G.
Na záver by sme sa radi poďakovali spoločnosti JP AUTO Nitra, ktorá nám poskytla vozidlo do redakčného testu. Ak by ste plánovali kúpu nového offroadu, práve majú na sklade 2 kusy :).
Technická špecifikácia
Motor/palivo | 2,0 Ingenium/diesel |
---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1999/4 |
Výkon motora (kW/k) | 176/240 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 430 |
Prevodovka | Automatická 8 st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 7,6/8,8 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2 383 |
Objem batožinového priestoru (L) | 1025 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 203 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,7 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 69 083/82 253 |
Foto: Matúš Toráč