TEST: Mercedes-Benz EQC 400 – rýchlejší ako niektoré AMG modely
EQC je prvým prírastkom elektrifikovanej modelovej rady EQ (Electric Inteligence), čo znamená, že ide o plne elektrické SUV. Test EQC nám prišiel veľmi vhod práve kvôli tomu, že momentálne dlhodobo testujeme konkurenta Audi e-tron 55. Akému vodičovi bude vyhovovať EQC?
Svetelný pás vpredu aj vzadu
Elektrický Mercedes je možné veľkostne prirovnať ku GLC teda k menšiemu vzrastu SUV. Dizajn EQC je pomerne netradičný a bez ostrých hrán. Poznávacím znakom EQC sú svetelné pásy, ktoré spájajú predné ako aj zadné svetlomety. Predná maska má mnoho čiernych prvkov, čo je pekným kontrastom ku zvyšku karosérie a svetelného pásu.
Interiér je devízou Mercedesu
Dizajn a spracovanie interiéru ma dostalo a spomedzi konkurencie je na najvyššej priečke. Prístrojová doska má zaujímavú rebrovanú hranu, ktorá sa tiahne od jedných dverí až na opačnú stranu ku druhým.
Luxus navodzuje aj použitie ekologického materiálu v prémiovom vyhotovení, ktoré nahradzuje kožu na prístrojovke a obkladoch dverí. Na mňa pôsobil tento ekologický materiál veľmi kvalitne. Prístrojovku zdobia vertikálne výduchy klimatizácie vo farbe ružového zlata. Okrem toho bolo v interiéri veľmi ticho, k čomu dopomohol akustický paket vrátane dvojitých skiel.
Dve veci, ktoré som si všimol. Prečo sa v elektrickom vozidle v zadnej časti nachádza stredový tunel? Väčšinou ich elektrovozidlá kvôli inej konštrukcií (oproti spaľovacím motorom) nemajú. Pasažieri by tak mali viac priestoru na nohy alebo na kabelku. A druhou vecou je pretŕčajúci obklad dverí. Zvonka to pri otvorenom okne vyzerá naozaj čudne. Veď posúďte sami na fotkách nižšie.
Podvozok vyladený na komfort
Aj napriek brutálnemu zrýchleniu 5,1 sekúnd z 0 na 100 km/h nezaraďujem EQC medzi športové SUV a to práve kvôli, na môj vkus, citeľne mäkkému podvozku. Aj v režime Dynamic bolo EQC stále vyladené na komfortnú jazdu a pri športovej jazde cítiť plávanie či náklony karosérie. EQC kombinuje pružiny vpredu a vzduchové odpruženie na zadnej náprave so samoniveláciou. To znamená, že pri plnom kufri, alebo pri ťahaní vozíka sa zadná časť automaticky dorovná do potrebnej výšky.
Nie však každý potrebuje športový podvozok a popravde na naše cesty sa viac oplatí mäkkší ako tvrdší. Audi e-tron má zase v režime SPORT výrazne tuhší podvozok, čo je výhodou pri športovej jazde. Tu naozaj záleží od preferencií vodiča. Výhodou e-tronu je, že adaptívne vzduchové pruženie s reguláciou výšky vozidla je súčasťou sériovej výbavy.
4MATIC vs. Quattro
Pri zapnutej stabilizácií sa účinok pohon všetkých kolies výrazne neodlišoval. Obidva systémy sa na zimných pneumatikách správali podľa očakávaní neutrálne až nedotáčavo. Pri vypnutej stabilizácií, v zákrutách na mokrom povrchu EQC výrazne prešmykovali predné kolesá, čo ma nemilo prekvapilo. Veľmi rýchlo sa tak opotrebujú predné pneumatiky a prednú nápravu ťahá von zo zákruty. Vyplýva z toho, že športovú jazdu na pevnom povrchu si viac vychutnáte so zapnutou stabilizáciou a vyhnete sa preklzu predných kolies. Zrejme to súvisí s novým hnacím systémom eATS s cieľom ušetriť elektrickú energiu. eATS má odlišné dimenzovanie to znamená, že pri miernom až strednom zaťažení sa využíva hlavne predný motor a pri dynamickej jazde sa aktivuje zadný motor.
Svoje dobré renomé 4MATIC potvrdil na trávnatom povrchu keď som skúšal donuty (súvislý drift v kruhu). Drift sa dal pomerne dobre udržovať, viď v našom videu TU. Na porovnanie, Quattro je vyladené o trochu viac na športovejšiu jazdu a kolesá pri vypnutej stabilizácii zbytočne neprekĺzujú.
Výkon a dojazd
Spomínané dva elektromotory v EQC dosahujú obdivuhodný výkon 300 kW (408 k) a 765 Nm. V porovnaní s e-tronom 55 má identické kW, ale EQC má 101 Nm viac a tak z 0 na 100 km/h porazí e-tron o 0,6 sekundy. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 180 km/h čo môže byť obmedzujúce, ak sa často vyskytujete na nemeckých diaľniciach (e-tron 55 dosahuje 200 km/h).
Kapacita batérie je na úrovni 80 kWh (e-tron 95 kWh) čo vám v realite bude stačiť na prejdenie 300 km vzdialenosti, ak dodržujete maximálne povolené rýchlosti na Slovensku. Podľa WLTP normy udáva Mercedes maximálny dojazd 374 až 416 km. Prediktívnu automatickú rekuperáciu na základe GPS či značiek už beriem ako samozrejmosť pri danej luxusnej triede. Tiež si viete nastaviť účinnosť rekuperácie aj manuálne pomocou pádiel na volante. Maximálna rýchlosť nabíjania je 110 kW (e-tron 150 kW) čo umožňuje nabiť z 10 % na 80 % za 40 minút.
Záver
EQC sa vyznačuje svojím komfortným podvozkom, ktorý pekne filtruje nerovnosti, luxusným interiérom s kvalitným spracovaním a úžasným zrýchlením. Daňou za komfortný podvozok sú náklony karosérie pri športovej jazde. Pre test Audi e-tron kliknite SEM.
Technické údaje
EQC 400 | e-tron 55 | e-tron 55 | |
Kapacita batérie kWh brutto/využiteľných | -/80 | 95/86,5 | -/90 |
---|---|---|---|
Nabíjanie 0-80 % (min) | 40 10-80 % | 30 | 45 |
Max. prijatelný výkon nabíjania (kW) | 110 | 150 | 100 |
Dojazd výrobca/test | 374-416/300 | 370-441/300 | 415-470/350 |
Výkon motora (kW/k) | 300/408 | 300/408 | 298/400 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 765 | 664 | 696 |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 25-22,4/30 | 26,1-22,2/30 | 24,8-22,0/27 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2425 | 2565 | 2208 |
Objem batožinového priestoru (L) | 500 | 660 | 557 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 180 | 200 | 208 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5,1 | 5,7 | 4,8 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 76800/- | 82660/- | 86946/- |
Foto: Dominik Martanovič a porovnanie Samuel Zaťko
1 Response
[…] typický pre elektrické verzie, teda čierny panel umiestnený v strede masky. Tak isto ako model EQC, aj EQA disponuje spojenými LED svetlami vpredu i vzadu. Pôsobivým detailom je modrý akcent […]