TEST: Kia Stonic GT-Line – dizajnovo najpríťažlivejšia
Od roku 2017 sa na európsky trh predalo už viac ako 150 000 kusov obľúbeného mestského crossoveru. To znamená, že ide o štvrtú najpredávanejšiu Kiu v Európe. Vrcholom ponuky je verzia GT-Line, ktorá ponúka najvýkonnejší agregát, moderný a príťažlivý dizajn. Čím sa líši od klasického Stonica?
Dizajn
Najodlišnejším prvkom výbavy GT-Line sú full-LED predné svetlomety so zatmaveným pozadím či upravená predná maska s chrómovými lištami. Bočný profil zdobia 17-palcové dvojfarebné disky kolies a čierno lakované spätné zrkadlá. Na výber je až 15 dvojfarebných lakovaní karosérie, čiže svoju obľúbenú farebnú kombináciu si nájde naozaj ktokoľvek. V zadnej časti tvorí zmenu len vložka difúzora s dvojicou chrómových a zaslepených koncoviek výfuku.
Interiér
Výsadou interiéru je doslova krásny trojramenný športový volant (bez podvolantového radenia), ktorý sa výborne drží a nemal som problém ani s orientáciou a funkcionalitou hardvérových tlačidiel. Palubnú dosku zdobí obklad s imitáciou karbónu. Avšak jeho okolie tvoria len tvrdé plasty. Už keď sme pri tých tvrdých plastoch, šetrilo sa aj na výplniach dverí, v ktorých našťastie použili mäkčený povrch v oblasti lakťovej opierky. Páči sa mi softvér infotainmentu, ktorý je rovnaký ako v prípade Sorenta, teda vlajkovej lode SUV značky. Stonic kombinuje moderné technológie a prepracované asistenčné systémy spolu so starou školou. Tým myslím veľké, ale hlavne prehľadné tlačidlá či už na ovládanie infotainmentu alebo panelu klimatizácie.
Mrštný mild-hybrid
Motor 1.0 T-GDi nájdeme v palete motorov v dvoch výkonových variantoch – 73,6 kW / 100 koní a 88 kW / 120 koní. Slabšia verzia sa pýši čisto spaľovacím motorom, zatiaľ čo tá silnejšia je doplnená o mild-hybridnú technológiu. Ak sa bavíme len o výbave GT-Line, siahnuť môžete len po elektrifikovanej, a teda silnejšej verzii. Štandardne je spriahnutá so 6-stupňovým inteligentným manuálom s elektronicky ovládanou spojkou bez mechanického prepojenia s pedálom. Vďaka tomu dokáže plachtiť rovnako, ako verzia s príplatkovým 7-stupňovým automatom DCT.
Silnejší jednoliter poskytuje slušný krútiaci moment na úrovni 200 Nm. Ten oceníte najmä v mestskej prevádzke, kedy potrebujete prudko a mrštne akcelerovať. Veľkú úlohu na tom zohráva práve elektrifikácia, vďaka ktorej je reakcia na plynový pedál okamžitá.
➡️NEPREHLIADNITE: Test Kie Sorento Plug-in hybrid❗️
Motor a prevodovka
Veľmi sa mi páči, ako spolupracuje motor so 7-stupňovou automatickou prevodovkou DCT. Hodí sa mu a dokáže pekne využiť potenciál motora. Jednoznačne je to lepšia voľba ako klasický manuál, aj keď s inteligentným 6-stupňovým manuálom v Stonicu zatiaľ skúsenosť nemáme. V režime Eco podľa môjho názoru trojvalec podtáča. Riešením je zvolenie režimu Normal, kedy prevodovka radí presne tak, ako to preferujem.
Pri uvoľnení akcelerátora začne Stonic rapídne decelerovať a rekuperovať energiu. V redakcii sme sa zhodli, že nám to viacerým prekáža, pretože tá sila rekuperácie je dosť veľká. Avšak dá sa na to zvyknúť len treba uvoľňovať plyn pred zákrutou neskôr ako v prípade klasického spaľovacieho motora. Dokonca výhodou môže byť šetrenie bŕzd, pokiaľ sa rekuperáciu naučíte správne využívať.
Jazda a spotreba
Tvrdenie, že Stonic je mäkko naladený sa nemení ani v prípade športovo ladenej výbavy GT-Line. Pôsobí veľmi ľahko a presvedčivo v zákrutách. Očakával som, že zmena komfortu nastane pri väčšom 17-palcovom obutí. Kia je síce citlivejšia na priečne nerovnosti, no aj 17-palcové disky kolies sú s prehľadom vhodné na naše slovenské cesty. Dokonca ešte aj dobre vyzerajú. Silnejší trojvalec ma oslovil, výkonu má naozaj dostatok pre každého používateľa, aj keď je smädnejší ako jeho slabšia výkonová verzia.
Na okresných cestách má elektrifikovaný trojvalec výhodu – plachtenie. Vďaka tomu dokáže byť úspornejší až o 0,3 l / 100 km oproti testovanému slabšiemu agregátu. V hre čísel to znamená, že diaľničné tempá zvládne okolo 7 l / 100 km. Celkový kombinovaný priemer sme dosiahli na úrovni 6,4 l / 100 km.
Záver a cena
Kia Stonic je určite zaujímavou alternatívou k mestskému crossoveru. Verziou GT-Line si viacerých určite získa, či už dizajnom alebo paletou farebných odtieňov. Jazdí skvelo, mäkký podvozok zvládne rozbité mestské trasy či poľné nespevnené cesty. Mild-hybrid ma príjemne prekvapil svojou mrštnosťou a výkonom, ktorý poskytuje.
Stonic štartuje na cenovke 13 190 eur s atmosférickým štvorvalcom. Za 1.0 T-GDi bez hybridu štartuje na 14 490 eur a naša verzia začína na úrovni 23 490 eur.
Technická špecifikácia
Kia Stonic MHEV | Kia Stonic | Renault Captur | |
Motor/palivo | 1.0 T-GDI/benzín | 1.0 T-GDI/benzín | 1,0Tce/benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 998/3 | 998/3 | 999/3 |
Výkon motora (kW/k) | 88/120 | 74/100 | 74/100 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 200 | 172 | 160 |
Prevodovka | 7-st. DCT | Manuálna 6-stupňová | Manuálna 5-stupňová |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 5,7/6,4 | 5,4-5,9/5,8 | 5,1/6,8 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1245 | 1195 | 1256 |
Objem batožinového priestoru (L) | 332 | 332 | 404 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 185 | 183 | 173 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,4 | 10,7 | 13,3 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 13 990/23 490 | 13 990/19 870 | 15 500 / 18 670 |
Foto: Samuel Zaťko