TEST: Opel Mokka-e | napreduje dobe
S príchodom novej Mokky Opel predstavil viacero svojich noviniek. Okrem novej generácie Astry, faceliftovaného Crosslandu a Grandlandu sme svedkami zrodu nového dizajnového jazyka nemeckej automobilky, ktorý uvádza model Mokka. S atraktívnym dizajnom ponúka benzínový, naftový a po prvýkrát aj elektrický pohon. My sme otestovali vrchol ponuky, teda elektrický pohon, ktorý ponúka aj najvyšší výkon.
Neskutočne atraktívna
Nie je žiadnym tajomstvom, že druhá generácia Mokky je zameraná skôr na štýl a imidž. Dôkazom toho je aj to, že Opel prešiel zo zaguľatenej prvej generácie na vyspelú a hranato-tvarovanú druhú generáciu.
V prednej časti dominuje nový vizuálny prvok Opel Vizor, teda kolmá časť masky. Po novom sa do segmentu crossoverov dostáva aj svetelná technológia Matrix, ktorú Opel nazval IntelliLux LED. Veľmi sa mi páči robustný predný nárazník, ktorý je dominantne natiahnutý do strán. Nehovoria o dvojfarebnom zeleno-čiernom lakovaní, čo je absolútne bez pochyby magnetom na oči. Zadná časť je taktiež ostro tvarovaná, výnimkou nie sú ani plne diódové zadné svetlomety.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Audi SQ5❗️
Viac konzervatívna v interiéri
Nová Mokka prichádza okrem originálneho a nadčasového zovňajšku s prepracovaným konceptom palubnej dosky. Originality v interiéri ubúda, pretože už je tu cítiť prítomnosť koncernu PSA, konkrétnejšie automobilky Peugeot a použitia jeho prvkov.
Pred vodičom vyniká displej digitálneho štítu s jednoduchšou ale prehľadnou grafikou a v strede displej infotainmentu. So šoférskeho hľadiska je koncepcia výborná, pretože stredová časť je natočená a orientovaná priamo na vodiča. Našťastie, panel klimatizácie je možné ovládať skrz hardvérové a otočné ovládače, za čo v dnešnej dotykovej dobe patrí Oplu palec hore. V kokpite ma potešili hlavne sedadlá s dobrých bočným vedením, príjemným tvarovaním a nadpriemerným komfortom. Ani po dlhšej trase som nepocítil diskomfort a smelo by som v nich vydržal ďalšiu porciu kilometrov. Jediná výčitka patrí prítomnosti klavírneho laku, ktorý nájdeme na stredovom tuneli, v okolí panelu klimatizácie ale aj pri dvojici displejov. Je na nich vidno každú čiastočku prahu, odtlačky prstov ale hlavne, je to magnet na škrabance.
Pohon
Pod prednou kapotou sa ukrýva rovnaký technický základ, ako v prípade modelu Peugeot e-2008 či Citroen e-C4. Všetky tri autá disponujú elektromotorom o výkone 100 kW / 136 koní a krútiacim momentom 260 Nm. Kapacita batérie je na úrovni 50 kWh, z ktorej je využiteľných zhruba 45 kWh. Podľa metodiky merania WLTP Opel sľubuje dojazd 318 – 324 kilometrov. Ako je to v praxi?
Spotreba a dojazd
Rovno začnem najväčšou slabinou elektromobilov, čo je diaľnica. Musím však doplniť, že v priebehu testu dosahovali vonkajšie teploty tesne nad nulou, čo ani zďaleka nie je optimálna teplota na plnú využiteľnosť elektromobilu či nabíjania. Pri ustálenej rýchlosti 110 km/h si Mokka potiahne 20.4 kWh, pri 120-tke to bude 23 kWh, no a pri diaľničnej 130-tke si Opel vypýtal 25.5 kWh. Čo to znamená v dojazde? Rýchlosťou 110 km/h zvládnete 220 km, 120-tkou necelých 200 km a diaľničnou 130-tkou len 170 km.
Okresné cesty sú prednosťou elektromobilu s menšou kapacitou batérie. Tie Mokka pokorila spotrebou pod 15 kWh, čo predstavuje dojazd tesne nad 300 km.
Nabíjanie
Najsilnejšie nabíjanie podporuje Opel až do 100 kW. Pre čo najšetrnejšie nabíjanie sa výkon nabíjania znižuje od 50 % nabitej kapacity batérie. Mne osobne pri 30 % kapacite batérie nabíjačka dosahovala výkon len 73,9 kWh, čo v preklade znamená nabitých až 500 km/h. Časovo to znamená nadobudnutie vybitej batérie na 80 % len za 30 minút. Pri domácom nabíjaní skrz wallbox si pripravte 5 hodín a 15 minút a pri nabíjaní z domácej zásuvky budete potrebovať aspoň 16 hodín.
Jazda
Pri jazde som si ihneď spomenul na Peugeot e-2008. Vôbec nie v negatívnom slova zmysle, práve naopak. Mokka je rovnako veľmi dobre naladená, zvláda krásne filtrovať drvivú väčšinu nerovností, a to aj vďaka 18-palcovým diskom s vysokým profilom. V zákrutách a na brzdách sa hmotnosť zamaskovať nedá, no pri bežnom užívaní ide o veľmi vyvážené a dobre naladené vozidlo. Nesnaží sa lámať rekordy v dojazde, skôr sa zameriava na praktickosť v mestskom prostredí.
Záver a cena
Elektrická Mokka napreduje dobe. Je nadčasová, moderná a hlavne originálna. To presne mladí ľudia chcú a jednoznačne to ukážu predajné čísla. Do mestskej džungle je ako stvorená, malá, mrštná a hlavne pohodlná. Ak by som si mal vybrať medzi Mokkou a 2008-čkou, je to len vec vkusu. Obe sú originálne, technicky a jazdecky takmer rovnaké.
Technická špecifikácia
Opel Mokka-e | Hyundai Kona | VW ID.3 | |
Motor/palivo | elektromotor | elektromotor | elektromotor |
Nabíjanie 0-80 % (min) | 30 | 54 | 35 |
Max. prijatelný výkon nabíjania (kW) | 100 | 77 | 100 |
Dojazd výrobca/test | 324 / 304 | 449 / 380 | 408 / 294 |
Výkon motora (kW/k) | 100 / 136 | 150 / 204 | 150 / 204 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 260 | 395 | 310 |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 17,4 – 17,8 / 18 | 15,4 / 18 | 15,5 / 20,1 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1598 | 1750 | 1600 |
Objem batožinového priestoru (L) | 310 | 332 | 385 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 150 | 167 | 160 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9 | 7,6 | 7,9 |
Cena verzie od (€) | 31 490 | 39 890 | 49 230 |
Foto: Samuel Zaťko