TEST: Dacia Duster 1.3 TCe EDC – zmena k lepšiemu
Na test faceliftovaného Dusteru som sa popravde vcelku tešil. Môžu za to najmä dobré dojmy ešte z predfaceliftovanej verzie, ktorú sme mali možnosť testovať ešte minulý rok. Aké vylepšenia teda priniesla modernizácia?
Dizajn
Duster si aj napriek modernizácií zachoval svoju známu a úspešnú tvár. Dizajnové zmeny sú najmä kozmetického charakteru, no veľkým dielom prispeli k celkovému výzoru auta. Prednú časť vypĺňa rozmerná predná maska, po bokoch ktorej nájdeme svetlomety s LED denným svietením, ktorého grafika dostala tvar písmena Y. LED techniku nájdeme aj v stretávacích svetlometoch, ktoré svietia v noci vcelku jasne a silno. Je škoda, že LED techniku nenájdeme aj v diaľkových svetlách, ktoré zostali klasicky halogénové. Chápem, že na toto rozhodnutie mala pravdepodobne vplyv výsledná cena auta.
Spodnú časť nárazníku výrobca zahalil do výrazného oplastovania bez lakovania, čo je podľa môjho názoru dobrá voľba vzhľadom na určenie auta. Predsa len striebornému plastu uškodí stret s vysokou trávou, alebo zemou menej, ako lakovanému dielu. Zmenou k horšiemu oproti staršiemu exempláru je určite zakrytovanie motoru v spodnej časti. Novinka využíva namiesto pevného plechu plastový kryt. Je tomu tak pravdepodobne z dôvodu zníženia hmotnosti, a tým aj výsledných emisií. Pri pohľade z profilu si môžte všimnúť 17 palcové disky kolies, ktoré autu slušia, no pri jazde terénom vás ich poškodenie bude mrzieť pravdepodobne viac, ako pri plechových diskoch predchodcu. V zadnej časti vyniknú zas osviežené koncové svetlá s LED denným svietením v tvare písmena Y po vzore prednej časti.
Pohon
Pod kapotou testovaného kúsku bol osadený 1.3 litrový benzinový motor so štyrmi valcami, ktorý produkoval maximálny výkon na úrovni 150 konských síl a 250 Nm krútiaceho momentu. Sila motora bola prenášaná výhradne na prednú nápravu prostredníctvom 6 stupňovej automatickej prevodovky. V tejto konfigurácii zrýchli Duster z pokoja na 100 km/h v priebehu 9,7 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť na úrovni 199 km/h.
Jazda
Nový Duster dostal okrem iného lepšie naladený podvozok, ktorý dotvára celkový, vyspelejší dojem z auta. Predchodca disponoval vyslovene mäkkým podvozkom, ktorý bol mimo spevnené povrchy veľmi komfortný, no na bežných cestách a najmä v zákrutách mal za následok výrazné náklony karosérie. Mierne tuhší podvozok je teda príjemnou zmenou k lepšiemu najmä v kombinácii s pohonom predných kolies, pretože s týmto typom pohonu budú výlety na rozbité a nespevnené povrchy menej časté. Prácu podvozku musím teda určite pochváliť, pretože robí z Dusteru vyspelejšie a prepracovanejšie auto.
Pochvalu si zaslúži aj automatická prevodovka, ktorá si s motorom dobre rozumie a nebojí sa oprieť o krútiaci moment motoru, čo vo výsledku znamená menšiu potrebu neustáleho podraďovania v momentoch mierne výraznejšieho zošliapnutia plynového pedálu. V režime ECO túto skutočnosť prevodovka využíva ešte častejšie. Vďaka tomu sa mi podarilo na mojom testovacom okruhu spotreby, ktorý kombinuje mesto, diaľnicu a okresné cesty dosiahnuť kombinovanú spotrebu na úrovni 6,4 litra na 100 kilometrov, čo je na pomery SUV naozaj skvelá hodnota. Motor je teda ideálnou kombináciou hospodárnosti a dynamiky. Dostupný výkon je v tomto prípade úplný ideál. Nemáte vôbec pocit slabého auta, a to ani pri predbiehacích manévroch.
Pochváliť musím aj odhlučnenie podvozku, ktoré sa v porovnaní s predchodcom výrazne zlepšilo. Pri jazde lahkým terénom či rozbitou cestou nie sú do interiéru vo väčšej miere prenášané žiadne vibrácie ani rázy. Pri jazde na diaľnici by som však prijal lepšie izolovanie od aerodynamického šumu a motoru, ktorý je vo vyšších otáčkach v interiéri dosť počuť.
➡️NEPREHLIADNITE: Test Suzuki S-Cross 1.4
Interiér
Modernizácia sa do veľkej miery podpísala aj na spracovaní interiéru, ktorý je stále plný tvrdých plastov, no ich spracovanie je výrazne precíznejšie. V kabíne nič nevŕzga a ani nevydáva zvuky pri prejazde nerovností a krížení karosérie. Volant už taktiež nie je z tvrdého plastu, ale dostal obšívanie z umelej kože. Pred vodičom nájdeme klasické analógové budíky s malým displejom uprostred, ktorý vás informuje o najpodstatnejších údajoch. Príjemným zlepšením je aj dotykový displej infotainmentu s novou grafikou a rýchlejšou odozvou, ktorý dokonca ponúka aj bezdrôtové pripojenie smartfónu pomocou Apple CarPlay.
Pochváliť musím aj panel klimatizácie prebraný z modelov Renault, ktorý je prehľadný a dobre spracovaný. Pre mňa osobne sú najväčším sklamaním sedadlá, ktoré boli už po pár kilometroch vcelku nepohodlné a ich bočné vedenie a držanie tela v zákrute bolo taktiež minimálne. Prítomnosť výhrevu sedadiel je super, no riešenie jeho ovládania je doslova nezmyselné. Namiesto využitia voľných tlačidiel na panely pod displejom, kde sa nachádza tlačidlo výhrevu takmer v každom Renaulte sa výrobca rozhodol umiestniť ovládanie na vonkajší bok sedadla, kde je jednak zlý prístup, no z nepochopiteľného dôvodu nenájdete nikde ani len malú kontrolku na tlačidle informujúcu o aktivovanom výhreve.
Kúpiť či nekúpiť?
V prípade, že hľadáte nové SUV za prijateľnú cenu, no stále chcete určitý komfort a dobré jazdné vlastnosti s nízkou spotrebou, prípadne potrebujete občas vybehnúť mimo spevnenú cestu na chatu, tak Duster v prípade, že vyslovene nepotrebujete pohon oboch náprav určite stojí za zváženie.
Technická špecifikácia
Dacia Duster | Suzuki S-Cross | |
Motor/palivo | 1.3 /benzín | 1.4/benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1332/4 | 1373/4 |
Výkon motora (kW/k) | 110/150 | 95/129 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 250 | 235 |
Prevodovka | Automatická 6 st. | Manuálna 6 st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 6.2/6.4 | 6.2 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1350 | 1285 |
Objem batožinového priestoru (L) | 445 | 430 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 199 | 195 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9.7 | 10.2 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 20 090/21 559 | 19 290 |