Mitsubishi ASX 1.3 6MT – je lepší manuál či automat?
Mitsubishi ASX sme už preverili v redakčnom teste práve v tom najlepšom, čo model ASX ponúka. Tým je najvyššia výbava v kombinácii s najsilnejším motorom a automatickou prevodovkou. Tentokrát sa však pozrieme na nižšiu výbavu a motor s manuálnou prevodovkou. Platí pravidlo, menej je niekedy viac?
Dizajn
Faceliftované Mitsubishi ASX sa nesnaží šokovať dizajnom, no predná časť konečne pôsobí viac ako Mitsubishi a menej ako Renault. Nová maska v štýle Dynamic Shield dodáva autu serióznejší a dospelejší výraz, zatiaľ čo svetlá s modernejšou grafikou a robustnejší predný nárazník opticky rozširujú celý predok.
Pri pohľade zboku a zozadu sa veľké zmeny nekonali – ASX si zachovalo známe proporcie a línie predchodcu. Zadné partie pôsobia čisto, uhladene a bez zbytočných dizajnových výstrelkov. Auto na 18-palcových diskoch vyzerá veľmi dobre, najmä v kombinácii s dvojfarebným lakovaním karosérie. Robustnejší dojem ešte podčiarkujú príplatkové nášľapné prahy, ktoré majú v prípade ASX čisto dizajnovú funkciu. Celkový vzhľad pekne dotvára metalická biela farba Crystal White v kombinácii s čiernou strechou, ktorá ladí aj s farebným prevedením diskov.
Výbavy
Mitsubishi má v prípade modelu ASX rozumne nastavené stupne výbavy. Sú 4 a priplácať si môžete jedine za príslušenstvo či lakovanie karosérie.
Základ ponuky tvorí výbava Inform, ktorá kombinuje prvky ako: zadné parkovacie senzory s kamerou, bezdrôtový Apple CarPlay či Android Auto, oceľové 17-palcové disky, tempomat, 10,4-palcový systém multimédií a 7-aplcový digitálny prístrojový panel a mnoho iného.
Pozdĺžne strešne lyžiny, vyhrievané sedadlá, dažďový senzor, bezkľúčové otváranie či automatickú klimatizáciu dopĺňa výbava Invite+.
Predposledný výbavový stupeň zastupuje výbava Intense+. Tá pridáva plejádu asistenčných systémov (sledovanie mŕtveho uhla, sledovanie premávky pri cúvaní…), parkovacie senzory vpredu, zliatinové 18-palcové disky kolies, adaptívny tempomat (len 7DCT a Hybrid), vyhrievaný volant či bezdrôtové nabíjanie mobilného telefónu.
Vrchol ponuky tvorí výbava Instyle s prvkami navyše: panoramatické strešné okno, elektricky ovládané sedadlo vodiča, kožené čalúnenie, audiosystém Harman Kardon, navigáciu Google, 360-stupňovú kameru, parkovací asistent, digitálny 10-palcový prístrojový panel či vyhrievané čelné sklo.
Nami testovaný kúsok vo výbave Intense+ si preto prakticky porovnáme s vrcholom ponuky – výbavou Instyle.
Praktické rozdiely
Ako prvé začnem materiálmi. Najväčším rozdielom dvoch najvyšších výbav je čalúnenie. Kožený poťah vyzerá prémiovejšie, no na druhú stranu v horúcich jarných/letných dňoch sa v nich budete potiť, keďže nemajú systém ventilácie. Zatiaľ čo v prípade Intense+ je látkový poťah v šedom prevedení. Rovnako vyzerá veľmi dobre, no aj v teplých dňoch som sa v nich výrazne lepšie cítil a doslova ma neotravoval neustále spotený chrbát.
V prípade elektrického sedadla vodiča je posed aj v najnižšej polohe ukotvený dosť vysoko. Riešením je opäť nižšia výbava s manuálnym nastavovaním sedadla, kedy si viete dopriať ešte nižší “šoferskejší“posed.
Čo sa týka základného audiosystému, nehrá vôbec zle. Je basovejší a v nižších hlasitostiach je dobre počúvateľný. Harman Kardon z najvyššej výbavy je ešte o level vyššie, preto by som ho rozhodne chcel.
Základný 7-palcový prístrojový panel zobrazuje len základné informácie o jazde a nemá výraznejšie možnosti konfigurácie. Najvyššia výbava ponúka 10-palcový prístrojový panel s možnosťou zmeny zobrazení, tým pádom aj vyššej konfigurovateľnosti. Graficky je spracovaný perfektne a ponúka možnosť zobrazenia aj Google Maps či po novej aktualizácii aj zobrazenie navigácie Waze z telefónu.
360-stupňová kamera spolu s parkovacím asistentom fungujú príkladne a uľahčujú nie len parkovanie, ale aj orientáciu v užších priestoroch. Osobne mi stačila cúvacia kamera z nižšej výbavy, ktorá je aj tak doplnená o predné i zadné cúvacie senzory.
103 kW 6M vs 118 kW 7DCT
Ponuka motorov je nasledovná. Základ tvorí oturbený trojvalec o výkone 67 kW (91 k), ktorý je spriahnutý s manuálnou prevodovkou. Známy hybrid z dielne Renault kombinuje benzínovú 1.6-tku a elektromotor s kombinovaným výkonom 105 kW (143 k).
My sa však bližšie pozrieme na mild-hybridné zastúpenie, ktorého základ tvorí 1.3 DI-T s manuálnou prevodovkou a výkonom 103 kW (140 k). V prípade, že chcete dvojspojkový automat, jeho výkon dosahuje ž 116 kW (158 k).
Slabšia verzia s manuálom má k dispozícii krútiaci moment 260 Nm od 1750 – 3500 ot./min., zatiaľ čo verzia s automatom 270 Nm od 1800 – 3250 ot./min. Rovnako aj maximálny výkon 103 kW je plne k dispozícii od 4500 – 6000 ot./min., zatiaľ čo v prípade silnejšej verzie je výkon 116 kW k dispozícii v rozmedzí 5 500 – 6000 ot./min. Ako je tomu v praxi?
Manuál či automat?
Začnem automatom. Prevodovka si s motorom rozumie dobre. Radí hladko, drží motor v ideálnych otáčkach a nepodtáča ho, ako to občas robia niektoré iné dvojspojky. Pri razantnejšom stlačení plynu jej síce chvíľku trvá, kým podradí, ale inak pracuje plynulo a predvídateľne. Dokonca, v manuálnom režime radenia doslova okamžite reaguje na pádla pod volantom tak, ako sa na dvojspojkové prevodovky patrí.
Dosť ma prekvapil manuál. Dráhy sú krátke, presné a jednotlivé rýchlosti tam pekne padajú. S nižším posedom (ako v prípade najvyššej výbavy s automatom) sa cítite ešte viac spojený s vozovkou a jazdu si o niečo viac užijete. Aj napriek tomu, že má nižší výkon a menší krútiaci moment, motor mi prišiel s manuálnou prevodovkou o niečo viac pružnejší zo spodného a stredného pásma otáčok. Nástup výkonu je plynulejší a aj 140 konských síl vie karosérie pekne rozpohybovať.
Najväčší rozdiel som pociťoval vo vysokom pásme otáčok, kedy výkonnejšia verzia s automatom mala väčšiu chuť akcelerovať a aj jej samotný nástup výkonu bol razantnejší. Celkovo mi však viac pasovala verzia s manuálnou prevodovkou, ktorá má v širšom pásme využiteľný nie len krútiaci moment, ale aj výkon. Nebavíme sa len o papierových hodnotách, ale práve o celkovom naladení, ktoré mi prišlo v prospech manuálnej prevodovky plynulejšie.
➡️ NEPREHLIADNITE: Renault Rafale E-Tech 4×4 300 – plug-in hybrid so slušným dojazdom
Rozdiely spotreby
Výrobca sľubuje kombinovanú spotrebu pre obe verzie na úrovni 5,9 – 6,0 l/100 km. Počas celého testu som sa s automatickou prevodovkou pohyboval ľahko nad 6 litrov aj. V meste si odpije do 8 l/100 km, na okreskách 4,5 – 5,5 l/100 km a na diaľnici ľahko nad 6 litrov.
S manuálnou prevodovkou sú spotreby veľmi podobné, v niektorých prípadoch až rovnaké. Kombinovane som s manuálnou prevodovkou jazdil totožné trasy o pár deci menej, takže apetít v rozhodovaní nemá žiadnu váhu.
Záver
Tak teda, manuál či automat? V meste a na celkový komfort jazdy je 7-stupňová DCT prevodovka výborná a práve do mestského prostredia by som ju bezpochyby volil. Avšak manuál je rovnako dobrý, no v mestskom prostredí zrovna neoceníte neustále prešľapávanie spojkového pedálu. Na okreskách vás na druhú stranu poteší stará známa manuálna prevodovka s presnými a krátkymi dráhami, kedy ste sám sebe pánom. Osobne mi viac vyhovovala verzia s manuálnou prevodovkou vďaka celkovému zladeniu s motorom.
Technická špecifikácia
Mitsubishi ASX 1.3 103 kW 6MT | Škoda Kamiq 1.5 TSI 6M | Volkswagen T-Roc 1.5 TSI 6M | |
Motor/palivo | 1.33 DI-T / benzín | 1.5 TSI / benzín | 1.5 TSI / benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1332 / 4 | 1498 / 4 | 1498 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 103 / 140 | 110 / 150 | 110 / 150 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 260 | 250 | 250 |
Prevodovka | Manuálna 6-st. | Manuálna 6-st. | Manuálna 6-st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 5,9 / 5,8 | 5,7 – 6,0 | 6,0 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1341 | 1277 | 1384 |
Objem batožinového priestoru (L) | 484 | 400 | 445 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 180 | 214 | 208 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,3 | 8,3 | 8,4 |
Cena modelu od/verzie od(€) | 20 500 / 23 200 | 18 090 / 22 690 | 22 690 / 25 190 |
Foto: Samuel Z.