TEST: Hyundai Kona N – kúsok od dokonalosti
Do redakcie sa nám opäť dostal na týždňový test rýdzo športový Hyundai Kona N. Tentokrát sme mali dočinenia s crossoverom s prívlastkom N, ktorý nám svojim naladením a vlastnoťami vyrazil dych. Čo teda tento takmer 300 koňový Kórejec ponúka? Poďme sa na to spoločne pozrieť.
Dizajn
Po výzorovej stránke je už na prvý pohľad jasné, že toto nie je len taká obyčajná Kona, ktorú máme možnosť stretávať každodenne v uliciach. Rozmerná predná maska doplnená o písmeno N a červenú linku už pri letmom pohľade prezrádzajú, s čím máte dočinenia. 19-palcové grafitové disky ukrývajúce červené brzdové strmene len podčiarkujú vážnosť situácie. Pri pohľade z profilu vám určite neunikli rozšírené prahy a nafúknuté blatníky zadných kolies.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Hyundai i20N
Zadná časť auta je podľa mňa tou najkrajšou. Predsa len mohutný difúzor obohatený o dve rozmerné koncovky výfukového systému, z ktorých vychádza až prekvapivo hlučný a temperamentný zvukový prejav má niečo do seba.
Pohon
Pod kapotou N-kovej Kony nachádzame už všetkým známy dvojlitrový štvorvalec produkujúci 280 konských síl a 392 Nm krútiaceho momentu. Výkon motoru je posielaný výhradne na predné kolesá v tomto prípade výhradne prostredníctvom 8-stupňovej automatickej prevodovky a samosvorného diferenciálu, ktorý si svoju prácu plní priam ukážkovo. Poďme však postupne.
Mimoriadne návyková
Presne to je charakter, ktorý od športovo ladeného crossoveru či hatchbacku čakáte a tu tomu nie je našťastie inak. Už prvé metre v štandardnom komfortnom nastavení pohonu aj podvozku prezrádzajú, v akom duchu sa bude testovaci týždeň s Hyundai Kona N odohrávať.
Do ostrej Kony presadám z Abarthu 595 Competizione, no komfort štandardne spájaný s autami vybavenými vyšším podvozkom akosi postrádam. Pocitovo je Kona už v spomínanom ,,civilnom” nastavení porovnateľne tvrdá, ako Abarth. Prvých pár kilometrov teda odolávam najšportovejším nastaveniam. N-ko je v takomto prípade vcelku prívetivé, nerovnosti hltá s prehľadom, riadenie a odozva na plyn sú nastavené podobne, ako v bežnej Kone a prevodovka radí tak hladko, že ju ani len neregistrujete.
Všetko sa však razantne zmení navolením ostrého režimu N pomocou programovateľných tlačidiel na volante. V prípade toho najšportovejšieho nastavenia auto kompletne stuhne a to nie len podvozkovo, ale aj na volante. Riadenie je mimoriadne presné, prevodovka reaguje na radenie pod volantom takmer okamžite a čo je najdôležitejšie, všetko sprevádza mohutný zvukový prejav vychádzajúci z dvojice rozmerných koncoviek výfukového systému. V porovnaní s i30N je však Hyundai Kona N tichší a strieľanie do výfuku je taktiež mierne zredukované. Aj napriek tomu je však na dnešné pomery zvukový prejav nadštandardný.
Ako si Kona poradí s kľukatými okreskami?
V tomto prípade odpovedám bez mihnutia oka. Ukážkovo. Musíte sa s ňou však bližšie spoznať, aby ste zistili reakcie auta v jednotlivých situáciách, no toto je presne ten prípad, kedy vám stačí doslova pár kilometrov na to, aby ste sa s autom zžili. V nastaveniach teda volím v plnej miere deaktivovanu trakčnú a stabilizačnú kontrolu a musím povedať, že vtedy sa naozaj začnú diať úžasné veci.
Pri plne zahriatých pneumatikách a suchom asfalte som nemal ani sekundu pocit, že autu chýba pohon oboch náprav. To sa stáva pri autách s pohonom prednej nápravy málokedy. O to väčšia pochvala pre Hyundai, ktorý dokázal takto vyladiť crossover. S plne odisteným autom teda vlietam do zákruty, prechádzam ju mimoriadne neutrálne, no na výjazde mi to predsa len nedá. Prudko púšťam plyn a zadok auta spraví presne to čo by ste čakali. Plynulo prechádza do pretáčavého šmyku a za volantom vám nezostáva nič iné, len sa usmievať od ucha k uchu.
A čo mesto?
Ako som spomínal. Hyundai Kona N si s určitosťou kupujete srdcom, takže nebudete mať problém odpustiť jej tuhý podvozok a vyššiu spotrebu. Bežnou jazdou dokážete jazdiť v priemere za 9,5 litra, no pri užívaní si dynamiky nie je žiadnym tajomstvom ani spotreba ďaleko cez 13 litrov na 100 kilometrov.
Z vychytávok mi ešte nedá nespomenúť ďalšie tlačidlo umiestnené na volante odeté do krikľavo červenej farby. Nesie na sebe písmena NGS, za ktorými sa skrýva označenie N Grin Shift, ktoré vám po stlačení v akomkoľvek režime zabezpečí maximálny výkon motoru po dobu dvadsiatich sekúnd. Oceníte ho najmä pri bežnej jazde, kedy potrebujete čo najrýchlejšie predbehnúť auto pred vami.
Interiér Hyundai Kona N
V interiéri je Kona N rovnako športová, ako zvonku. Tento dojem umocňujú najmä športové sedadlá s výborným bočným vedením potiahnuté kombináciou kože a alcantary. Hneď ďalším prvkom potrebným k športovej jazde je dobre tvarovaný športový volant s ideálnou hrúbkou venca. Ten bol zdobený dvojicou programovateľných tlačidiel na nastavenie charakteru auta a červeným tlačidlom NGS, ktoré som spomínal vyššie.
Čo ma vcelku sklamalo je dvojica pádiel manuálneho radenia vyrobených z plastu. V takto koncipovanom aute by mna osobne určite viac potešili hliníkové pádla. Digitálny prístrojový panel a jeho grafiku môžme poznať už z modelu i20N a v zásade mu nie je čo vytknúť. Príjemným detailom, ktorý určite poteší nejedného vodiča je správna orientácia manuálneho radenia na voliči automatickej prevodovky.
Áno či nie?
Ak ste pri hľadaní rodinného auta zablúdili do kategórie športových crossoverov a prirástli vám k srdcu, niet sa čomu čudovať. S výberom športovej Kony určite nestúpite do prázdna, no majte na pamäti najmä tvrdší podvozok a vyššiu spotrebu. Ak sa s týmito skutočnosťami dokážete stotožniť, tak v tom prípade zažijete takmer nekonečnú zábavu za volantom.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Hyundai Kona N Line
Technická špecifikácia
Hyundai Kona N | Mercedes GLA 35 4Matic | Cupra Formentor VZ245 | |
Motor/palivo | 2.0 / benzín | 2.0 / benzín | 2.0 / benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 998 / 4 | 1 991 / 4 | 1 984 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 206 / 280 | 225 / 306 | 180 / 245 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 392 | 400 | 370 |
Prevodovka | 8-st. DCT | 8-st. DCT | 7-st. DSG |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 8.6 / 9.5 | 8.6 | 7.9 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 569 | 1 680 | 1 481 |
Objem batožinového priestoru (L) | 361 | 435 | 450 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 240 | 250 | 238 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5.5 | 5.2 | 6 |
Cena verzie od / testoveného modelu od(€) | 37 490 /38 080 | 61 134 | 42 560 |