TEST: Audi RS Q3 Sportback – 400 koňový baby Urus?!
Audi RS Q3 Sportback je športové SUV s výkonným 5-valcom. Sú jazdné vlastnosti RS Q3 Sportback tak ostré ako v RS 3 a čím si získa vašu priazeň oproti konkurencii?
Baby Urus
Audi RS Q3 Sportback sa veľkostne radí medzi kompaktné SUV s prívlastkom kupé. Elegantná a športová silueta zvažujúcej sa strechy je veľmi podobná tej v Lamborghini Urus, kvôli čomu vznikla prezývka “Baby Urus”. Blatníky sú o 1 cm rozšírené a opticky pôsobí RS Q3 Sportback svalnatejšie a dravejšie. Zozadu vám padne zrak na dve oválne koncovky, ktoré sú spoznávacím znakom pre RS modely a aerodynamické prvky vo forme líšt na zadnom okne a gurney flap. Výhoda zdvihnutnej karosárskej varianty SUV spočíva vo vyššom posede s pocitom bezpečnosti a umožňuje pohodlné nastupovanie.
Motor roka 9 krát po sebe
Hlavný dôvodom na radosť je práve rokmi overený 5-valec s objemom 2,5 l s výkonom 400 koní a 480 Nm. Aj napriek turbo diere si motor zamilujete, práve kvôli nej pocítite poriadny nástup výkonu, kedy zaberie motor na plné obrátky a vás zatlačí do sedadla. Oproti predošlej generácii Audi zapracovalo hlavne v oblasti odlahčenia motora a podarilo sa im ušetriť až 26 kg na prednej náprave. Praskanie do výfukov mi trochu chýbalo, no kompenzuje ho jedinečný zvuk 5-valca vďaka charakteristickému poradiu zapaľovania 1-2-4-5-3. Motor v RS Q3 Sportback je jednoznačným highlightom vozidla a vďaka nemu ho robí oproti konkurencii výnimočným.
Z 0 na 100 km/h zrýchľuje vďaka quattro pohonu za 4,5 sekundy. RS3 to však dokáže za 3,8 sekundy pričom má nižšiu hmotnosť iba o 130 kg. Výkon však určite postrádať nebudete a je fascinujúce, že SUV vie byť tak rýchle. Maximálka môže byť za príplatok zvýšená na 280 km/h.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Audi RS3 [2022] – zelené peklo
Brzdy a podvozok
Sériové oceľové brzdy sú samozrejme vylepšené a za príplatok viete dostať keramické brzdy s brzdovými strmeňmi v rôznych farebných kombináciach. Zaobídete sa ale aj so štandardnými brzdami a ani raz som nemal pocit, že by pri športovej jazde výrazným spôsobom začali vädnúť. Skôr by som priplatil za adaptívny podvozok, ktorý by jazdné športové vlastnosti ešte vylepšil. Pri vyšších rýchlostiach bol totiž štandardný podvozok v Audi RS Q3 Sportback príliš komfortný a bolo cítiť náklony karosérie.
Interiér kombinuje kožu a alcantaru
Čo ma ako prvé v interiéri zaujalo, je použitie alcantary nielen na volante, ale aj na palubnej doske či lakťovej opierke alebo riadiacej páke. Alcantara v interiéri pôsobila hodnotne a pridávala na športovosti. Pri konfigurácii by som odporúčil volant so skoseným vencom v dolnej časti, lepšie sa vám bude nastupovať. Pod volantom sa na nachádzajú plastové pádla, ktoré pôsobia lacným dojmom prihliadnúc na konečnú cenu. Jazdné režimy sa dajú voliť praktickým spôsobom pomocou tlačidla na volante a okrem štandardných režimov sú na výber konfigurovateľné režimy RS Mode 1 a 2.
Riadiaca páka svojou veľkosťou pôsobí už na dnešné pomery zastarane. Pochváliť treba športové sedadlá, ktoré nielen dobre vyzerajú, ale majú aj dobré bočné vedenie. RS Q3 Sportback si aj napriek zvažujúcej sa streche ponechala identickú veľkosť batožinového priestoru ako klasická RS Q3. Aktuálna generácia je na trhu už nejaký ten rok a ponecháva si klasické otočné ovládače klímy, veľkú riadiacu páku a fyzické tlačidlá na volante.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: Audi S8 – vrchol pohodlia a luxusu so skrytým rýdzo športovým charakterom
Mestský crossover či trhač asfaltu?
S RS Q3 zažijete poriadne pretaženia, má slušný grip na ceste a je prekvapivé, že SUV, aj keď menšieho vzrastu, má tak dobrú trakciu. Chýba mi však spojkový systém tzv. torque splitter, ktorý vie na zadnej náprave prerozdeliť krútiaci moment na vonkajšie koleso a umožniť tak pretáčavý šmyk. Je mi však jasné, že väčšina ľudí si vystačí aj bez neho a užíva si jazdu v čistej stope. Na druhej strane Formentor VZ5 a Tiguan R ho má, tak prečo nie Audi?
Prevodovka radila promtne a spôsobovala radosť pri každom novom zaradení či podradení. Počas ostrej jazdy v zákrutách pri prekĺznutí kolies v zákrutách však občas samovoľne preradila na vyšší prevod a potom opäť podradila. Tento problém nastával aj pri Volkswagen Tiguan R alebo Arteon R, avšak Golf R s drift režimom to už vyriešené mal, takže očividne ide iba o softvérovú záležitosť. V novej RS 3 sa vám to taktiež nestane, lebo drží aktuálne zaradený prevod za každých podmienok. Spotreba sa pri kľudnej jazde znížila jemne pod 10 litrov a pri športovej jazde sa vyšplhala na 15 litrov.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Audi RS e-tron GT – keď slovo teleport naberie reálne kontúry
Pre koho je Audi RS Q3 Sportback?
Audi RS Q3 Sportback mi príde celkovo komfortnejšia a nie až tak ostro vyladená ako RS 3. Je teda pre ľudí, ktorí hľadajú praktické a športové SUV s výnimočným a výkonným motorom. Quattro zabezpečí optimálnu trakciu za každých podmienok a na snehu sa budete vedieť poriadne vyšantiť. Cena sa začína od 72.000 eur, čo je takmer o 8.000 eur viac ako RS3 Sportback so spomínaným torque splitterom. RS Q3 Sportback však ponúka viac batožinového priestoru, komfortu na každý deň a svojím statnejším vzrastom a vyšším posedom nadobudnete väčší pocit bezpečia v premávke.
Technické údaje a konkurencia
Audi RS Q3 Sportback | Cupra Formentor VZ5 | Mercedes-AMG GLA45 S 4Matic+ | BMW X4 M40i | |
Náhon/palivo | Quattro / benzín | 4WD / benzín | 4MATIC+/ benzín | xDrive / benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 2480/5 | 2480/5 | 1991/4 | 2998/6 |
Výkon motora (kW/k) | 294/400 | 287/390 | 310/421 | 265/360 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 480 | 480 | 500 | 500 |
Prevodovka | Automatická 7-st. | Automatická 7-st. | Automatická 8-st. | Automatická 8-st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 9,6/10 | 10,2/ | 9,2/ | 9,5/ |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1775 | 1683 | 1765 | 1995 |
Objem batožinového priestoru (L) | 530 | 410 | 435 | 525 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 250 | 265 | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 4,5 | 4,2 | 4,3 | 4,9 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 71 420 / 87 913 | 67 630/ | 78 198/ | 76 660/ |
Foto: Samuel Zaťko