TEST: Cupra Born – aký je prvý elektromobil značky?
Koncern VW naplno využíva svoje platformy. Dôkazom toho je aj vôbec prvé elektrické vozidlo z dielne Cupra. Aká je prezlečená ID.3-ka v novom dizajnovom balení?
Dizajn
Cupra Born sa vyznačuje dynamickými líniami a agresívnymi rysmi, ktoré mu dodávajú športový charakter. Od prednej masky s výrazným logom Cupra až po elegantné zadné svetlá, auto pôsobí odhodlane a štýlovo. Každý detail je premyslene navrhnutý s dôrazom na aerodynamiku a vizuálnu príťažlivosť.
Kombinácia plne LED-kových svetiel a mriežky s výrazným vzorom dodáva autu agresívny vzhľad, ktorý zodpovedá smerovaniu značky. Zadná časť auta Cupra Born je osadená štíhlymi LED svetlami, ktoré sú spojené tenkým červeným svetelným pruhom. Tento prvok nielenže zvyšuje viditeľnosť a bezpečnosť na ceste, ale tiež dodáva autu moderný a sofistikovaný vzhľad.
Celkový dizajn zvýrazňujú bronzové detaily v spojení s tmavomodrým lakom, ktorých kombinácia je nesmierne atraktívna.
Interiér
Doba sa zrýchľuje, a tomu sa prispôsobuje aj Born. Nesmierne sa mi páči, ako je Cupra skvelá na časté využívanie. Žiadne štartovanie vozidla, jednoducho sadnem za volant, stlačím brzdu a okamžite sa systém automaticky nahodí. Pri vypínaní platí takmer to isté, stačí zastaviť a odopnúť si bezpečnostný pás. Vtedy sa vozidlo zabezpečí parkovacím režimom a systém sa vypne. Pri častom používaní je to dokonalé, žiadne zdĺhavé štartovanie. V skratke, plug and play.
Interiér sa koncepčne od sesterskej ID.3-ky výrazne nezmenil. Stále sa pred vodičom nachádza malý palubný displej, ktorý je minimalistický a obsahuje všetky dôležité údaje o jazde, od rýchlosti, cez dojazd až po percentá nabitia akumulátora.
V strede palubnej dosky dominuje masívny displej infotainmentu, ktorý nahrádza hardvérové tlačidlá a aj panel klimatizácie. Tá je ovládaná výhradne skrz displej, čoho fanúšikom rozhodne nie som, najmä ak infotainment seká.
Sedadlá hodnotím na jednotku s hviezdičkou, ergonomicky skvelé s dostatočným bočným vedením. Ak sa usadíte do sedadiel, do rúk vám jednoznačne padne skvelý volant. Veľmi dobre tvarovaný, ideálna hrúbka venca s dvojicou voličov jazdných režimov. Ovládanie je výhradne dotykové s haptickou odozvou, no mne toto riešenie nesadlo. Pri pridávaní hlasitosti som sa so systémom hádal, buď som nevyvinul dostatočný tlak na tlačidlo alebo som ho vyvinul až až. Tým pádom tlačidlo nereaguje. Veď predsa sme už zistili, že volant v modeloch Formentor či Leon má hardvérové ovládače, ktoré sú prehľadné a perfektné na používanie.
Priestorovo je vzhľadom na vonkajšie rozmery veľmi vzdušne. Či už v prvom rade sedadiel alebo v druhom je priestoru naozaj dostatok, či už na hlavu, kolená alebo chodidlá.
Pohon
Vstupnou bránou do sveta Born je 150 kW (204 k) elektromotor, ktorý poháňa výhradne zadnú nápravu z 58 kWh batérie. Maximálny dojazd podľa metodiky merania WLTP je na úrovni 417 km. Silnejšia nami testovaná verzia eBoost má navýšený výkon na 170 kW (231 k) s maximálnym dojazdom 419 km. Vrcholom ponuky je verzia eBoost s väčšou batériou s kapacitou 77 kWh, vďaka ktorej by ste mali zvládnuť až 548 km. Aká bude však realita?
Spotreba a dojazd
Pri diaľničných tempách sa mi spotreba ustálila na 21 kWh / 100 km, čo predstavuje čisto diaľničný dojazd 270 km. Na okresných cestách som nemal problém pokoriť 15 kWh / 100 km, čo sa takmer približuje k hranici 400 km na jedno nabitie. Ak sa bavíme len o 58 kWh batérii, nesmierne efektívne pracuje s energiou, čo oceníte najmä na nízkych nákladoch nabíjania vzhľadom na vysoký dojazd.
Ak by ste chceli zvoliť väčšiu 77 kWh batérie, treba počítať aj s tým, že samotná spotreba porastie vďaka vyššej hmotnosti. Nehovoriac o tom, že sa zhoršuje aj samotné zrýchlenie. Preto nami testovaný kúsok je práve ten najsvižnejší a najrýchlejší v ponuke.
Nabíjanie
Výrobca deklaruje maximálny nabíjací výkon na úrovni 120 kW. Verte či nie, túto hodnotu som vždy dosiahol. Avšak len v počiatočnej fáze nabíjania. S rastúcimi percentami priamoúmerne klesal výkon nabíjania, pri 60 % sa výkon pohybuje okolo 60 kW až po 80 %. Časovo podľa výrobcu by to malo trvať 35 minút, v mojom prípade to bolo o 5 minút viac. Z 10 % do plného nabitia treba počítať s hodinou.
Ak nabíjate prostredníctvom wallboxu s výkonom 11 kW, nachystajte si minimálne 6 hodín.
Jazda
Ako som už spomínal, časté jazdenie je v rámci všetkých elektromobilov to najrýchlejšie. Sadnete a jazdíte. Výkonu má naozaj na rozdávanie, výkonnejšia verzia naozaj pasuje k štýlu a smerovaniu značky Cupra. Okamžité reakcie na plynový pedál a poriadny kopanec pri plnom zošliapnutí plynového pedálu sú predpoklady skvelej radosti z jazdy. Do 100 km/h je Born naozaj agilný a svižný. Pri diaľničných tempách je už cítiť, že postupne stráca dych. Podvozok je naladený tuhšie, no stále komfortne. Pohon zadných kolies a výkon 231 koní sú slušné predpoklady, no aj “vypnutá“ stabilizácia je prísna a okamžite zasiahne, aby bola Cupra stále bezpečná.
Záver a cena
Cupra Born je ideálnym mestským elektromobilom. Je nesmierne energeticky efektívny, štýlový a zároveň dizajnovo ostro ladený. Púta pohľady svojim zovňajškom a nadchne mrštnosťou. Cupra Born spĺňa všetky požiadavky, aby bol použiteľný na každý deň.
Cenovka štartuje na 44 280 eurách, nami testovaný kúsok s vyšším výkonom je len o 320 eur drahší. Ak chcete mať vybavený kúsok tak ako my, s ľahkosťou prekročíte 50 000 eur.
Technická špecifikácia
Cupra Born | Peugeot e-2008 | Kia Niro EV | |
Kapacita batérie (kWh) | 58 | 50 | 64 |
Nabíjanie 0-80 % (min) | 35 | 30 | 43 |
Max. prijatelný výkon nabíjania (kW) | 120 | 100 | 80 |
Dojazd výrobca (km) | 421 | 305 | 460 |
Výkon motora (kW/k) | 170 / 230 | 100 / 136 | 150 / 204 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 310 | 260 | 255 |
Spotreba výrobca (WLTP) | 15,5 | 17,3 | 16,2 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 847 | 1 702 | 1 739 |
Objem batožinového priestoru (L) | 385 | 405 | 475 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 160 | 150 | 167 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6,6 | 8,5 | 7,8 |
Cena verzie od (€) | 44 600 | 37 590 | 45 390 |
Foto: Samuel Zaťko