TEST: Aké zmeny prináša modernizované Audi Q8 e-tron a zvládne 600 km elektrický dojazd ako udáva?
Hľadáte elegantné a športové SUV s elektrickým pohonom? Tak ste tu správne, lebo Audi modernizovalo Audi Q8 e-tron, ktoré prináša optické zmeny, vyšší nabíjací výkon a predĺžený dojazd až na 600 kilometrov podľa metodiky WLTP (v kupé-verzii Sportback). V teste sa spoločne pozrieme aký dosahuje reálny dojazd.
Zmeny Audi Q8 e-tron
Nové Audi Q8 e-tron patrí do segmentu SUV vyššej triedy a pohánané je čisto elektrickým pohonom. Oproti predchodcovi je Audi Q8 e-tron o 39 milimetrov širšie a to v prípade obidvoch verzii SUV ako aj Sportback. e-tron prešiel rebrandingom a po novom mu pribudol názov “Q8”, takže po správnosti sa nazýva Audi Q8 e-tron pričom klasická Q8 so spaľovacím motorom je úplne odlišný model. Okrem toho Audi zavádza novú corporate identity v exteriéri a zbadáte to na dvojrozmernom vyhotovením loga štyroch kruhov. Nové je aj označenie nápisom Audi na strednom stĺpiku karosérie.
Nový dizajn
V prednej časti pribudla možnosť príplatkového svetelného pásu a pozmenený je aj dizajn nárazníku. V oblasti masky chladiča sa po prvý krát nachádzajú elektricky ovládané žalúzie, ktoré automaticky uzatvárajú prívod vzduchu k chladiču keď nie je potrebný. Tento systém ďalej optimalizuje prúdenie vzduchu okolo prednej časti karosérie a zabraňuje neželaným stratám. Audi popracovalo na rôznych vylepšeniach aerodynamiky ako napr. prepracovaný kryt podlahy resp. batérie a pozmenené lamely, vďaka ktorým sa zlepšilo obtekanie vzduchu a tým pádom aj spotreba či dojazd.
Predné LED Matrix svetlomety majú za príplatok možnosť projekcie rôznych informácii na vozovku pred vami, aby vás včas informovali napr. o prácach na ceste a tým zvyšovalo bezpečnosť pri jazde. V zadnej časti dominuje LED svetelný pás, ktorý sa tiahne cez celú šírku karosérie a pôsobí futuristickým dojmom. Prepracovaný je aj dizajn zadného difúzoru. Pribudlo zopár exteriérových farieb ako Soneira Red Metallic, Solid Magnetic Grey, Madeira Brown Metallic, Ultra Blue Metallic a Florett Silver.
➡️ NEPREHLIADNITE: Videorecenzia Audi Q8 e-tron
Virtuálne spätné “zrkadlá”
Priplatiť si viete aj za virtuálne spätné zrkadlá, ktoré nie sú len dizajnovou vychytávkou. Uhol pohľadu je väčší, takže máte lepší výhľad na vozovku. Viditeľnosť v zlom počasí je vďaka OLED displejom taktiež zlepšená. Dynamický obraz sa upravuje podľa toho, či ste na diaľnici alebo idete parkovať. To znamená, že akonáhle presiahnete 90 km/h rýchlosť, obraz sa mierne priblíži a zlepší výhľad. Pri parkovaní sa obraz kamery natočí smerom nadol, aby ste náhodou netrafili obrubník.
➡️ NEPREHLIADNITE: Dlhodobý test virtuálnych spätných zrkadiel
Interiér až s 5-obrazovkami
V interiéri som na prvý pohľad nezbadal zmeny oproti predchodcovi. Priestranný a vzdušný interiér sa nesie v duchu športovej elegancie. Kombinácia kvalitných materiálov a precízneho spracovania dodáva interiéru luxusný vzhľad. Jediná vec, ktorá sa mi osobne nepáčila je použitie mäkčeného plastu v hornej časti výplne dverí, konkurenti ako BMW iX alebo Mercedes-Benz EQS SUV tu používajú hodnotnejšie materiály. Pred volantom sa nachádza virtuálny kokpit, ktorý poskytuje dôležité informácie o vozidle a umožňuje prispôsobenie zobrazenia podľa individuálnych preferencií vodiča.
Centrálna časť prístrojovej dosky je vybavená až dvomi dotykovými displejmi. Klasický stredový displej infotainmentu a displej určený na ovládanie klimatizácie. Tento trend početných dotykových displejov vás naučí mať po ruke vždy handričku na ich pravidelné čistenie. Okrem týchto troch displejov nájdete ešte dvojicu ďaľších displejov miesto virtuálnych spätných zrkadiel, takže Audi Q8 e-tron má až päticu displejov. Pri večernej jazde máte pocit, že šoferújete auto z budúcnosti a s istotou ohúrite spolucestujúcich. Interiér zdobí decentné ambientné osvetlenie a navodzuje atmosféru luxusného a futuristického lounge.
Výkonnostný variant 55
55-ka je podľa mňa najoptimálnejší, stredný výkonnostný variant s novým vylepšeným pohonom a najvyšším dojazdom. Audi Q8 55 e-tron a Audi Q8 55 Sportback e-tron disponujú v režime Boost systémovým výkonom dvoch elektromotorov 300 kW (408 k) a systémovým krútiacim momentom 664 Nm. Dojazd podľa WLTP je na úrovni až 600 km. Maximálna rýchlosť je rovnako ako pri verzii Q8 50 e-tron elektronicky limitovaná na 200 km/h. Z 0 na 100 km/h zrýchľuje za svižných 5,6 sekundy.
Nabíjanie a batéria
Q8 55 e-tron dostal vylepšenú batériu so zvýšenou využiteľnou kapacitou 106 kWh (brutto 114 kWh) a o 20 % vyššou hustotou batérie a nabíjací výkon sa taktiež zvýšil z 150 na 170 kW. Na porovnanie, KIA EV6 dokáže nabíjať výkonom 240 kW a nabije z 10 % na 80 % za 18 minút. Batéria v e-trone 55 sa dá nabiť za 31 minút z 10 na 80 %. To je akurát čas kedy si na pumpe dáte snack s kávou a trochu sa ponaťahujete. Najvyšším nabíjacím výkonom 170 kW som nenabíjal vôbec a maximálne som dosiahol 163 kW. To však vôbec nevadí, lebo aj napriek tomu sa mi podarilo nabiť batériu z 9 % na 80 % 30 za minút. (Z 9 % 90 % za 40 minút.) Čo je dokonca o 1 minútu menej ako výrobca udáva. Sofistikovaný tepelný manažment zaisťuje optimálnu teplotu batérie medzi 25 až 35 stupňov, ktorá nevyhnutným predpokladom rýchleho nabíjania na nabíjacej stanici aj v zimných podmienkach.
Audi Q8 e-tron štandardne nabíja výkonom do 11 kW (AC). Na želanie Audi ponúka zvýšenie nabíjacieho výkonu pri použití striedavého prúdu na 22 kW. Tento príplatok určite odporúčam, lebo na nabíjacích stanicách bez možnosti DC nabíjania ako napr. na parkovisku v potravinách nabijete podstatne rýchlejšie. A taktiež viete potom nabíjať z obidvoch strán, lebo tým pádom pribudne na pravej strane dodatočný nabíjací port. Pri rýchlosti 11 kW nabijete batériu za cca 10 hodín a 22 kW za 6 hodín. To znamená, že cez noc nabijete batériu šetrne a ráno odchádzate z domu s plne nabitou batériou.
Audi Q8 e-tron štandardne podporuje funkciu Plug & Charge. Na kompatibilných nabíjacích stojanoch sa vozidlo po pripojení nabíjacieho kábla samé autorizuje a spustí nabíjanie. Fakturácia prebieha tiež automaticky, čo zjednoduší život a už nemusíte vyťahovať a prikladať kartu ku stojanu. Novinkou je aj Audi Charging Service, ktorý združuje až 800 rôznych poskytovateľov v celej Európe. Na výber sú 3 rôzne tarify v závislosti od využitia. Ak nabíjate doma, jedno nabitie na plno vás pri 8 centoch za 1 kWh výjde na 8,5 € (106 kWh * 0,08 € = 8,48 €).
Test reálneho dojazdu
Dojazd sa samozrejme líši od danej konfigurácie. Napr. typ pneumatík má dopad na dojazd až 100 km (označenie pneumatík A = najvyšší dojazd a C = najnižší dojazd). Veľkosť diskov je rôzna od 19- až po 22-palcové. Zlepšenie aerodynamiky bola jedna z top priorít a Audi sa podarilo znížit hodnotu súčitinelu aerodynamického odporu cW z 0,26 na 0,24 v prípade Sportbacku, čo je identická hodnota ako e-tron GT.
Verzia 55 vo verzii Sportback má podľa WLTP maximálny dojazd na úrovni 600 km, aby sme však dosiahli tento dojazd by sme museli dosiahnuť priemernú spotrebu okolo 18 kWh na 100 km. Spotrebu som testoval pri zapnutej klíme a v efficiency režime pri vonkajšej teplote 20 stupňov.
- V centre mesta sme dosiahli 20,6 kWh na 100 km. V prepočte 514 km dojazd.
- Na diaľnici to bolo 29,5 kWh na 100 km/h, tempomat nastavených presne na 130 km/h (Bory-Malacky-Bory). V prepočte 350 diaľničných kilometrov maximálny dojazd.
- A na okresných cestách a sa mi podarilo dosiahnuť spotrebu 20 kWh na 100 km. V prepočte 530 km dojazd.
Spotrebu viete znižovať aj tým, že si nastavíte na ráno odchod a batéria vrátane interiériu sa predhreje pomocou wallboxu.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Škoda Enyaq Coupé RS iV – všetky oči na mne
Jazda
Nové Audi Q8 e-tron je sériovo vybavené pneumatickým pružením s adaptívnymi tlmičmi, ktoré zabezpečuje komfortnú jazdu na našich dezolátnych cestách. Vozidlo je veľmi dobre odlhučnené a kultivované.
Audi Q8 e-tron má oproti predchodcovi presnejšie riadenie a priamejšie správanie v zákrutách. Môže sa to tuhšie uloženie prednej nápravy a taktiež modifikované progresívne riadenie. Časti prednej nápravy sú údajne prebraté z Lamborghini Urus pre lepšie riadenie. Pohon všetkých kolies zabezpečuje maximálnu trakciu a podľa potreby prenáša krútiaci moment bleskovo medzi jednotlivými kolesami.
Jazda je komfortná a v športovom režime pekne neutrálna. Náklony karosérie pri športovej jazde sú len minimálne a to vďaka ťažkej batérii umiestnenej čo najnižšie. Rozdiel medzi režimami šport a komfort je ešte väčší oproti predchodcovi. Komfort na cestách zvyšuje automatická rekuperácia, ktorá na základe radaru pribrzďuje vozidlo, aby ste dodržiavali bezpečný odstup a taktiež čerpá informácie z navigácie a značky rýchlosti. Za volantom sa nachádzajú pádla pomocou ktorých viete aj manuálne regulovať rekuperáciu v troch režimoch.
Záver
Audi popracovalo hlavne na dojazde približne + 100 km oproti predchodcovi a to vďaka efektívnemu pohonu, prepracovanej batérii a zlepšenej aerodynamike. Refresh exteriéru vrátane nových farieb zatraktívnil ingolstadtské elektrické SUV. Získa si vás elegantným dizajnom, bezpečným quattrom za každých podmienok a komfortnou jazdou.
Technická špecifikácia
Audi Q8 e-tron 55 | BMW iX 50 | MB EQS 500 SUV | |
Motor/ batéria netto kWh | elektromotor/ 106 | elektromotor/ | elektromotor/108,4 |
Nabíjanie 10-80 % (min) | 31 | 35 | 31 |
Max. prijateľný výkon nabíjania (kW) | 170 | 195 | 200 |
Dojazd výrobca/test | 600 / 530 | 590/ | 513 / |
Výkon motora (kW/k) | 300 / 408 | 385 / 523 | 330/449 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 664 | 765 | 828 |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 20,1 / 24,5 | 21,2/ | 19,9/ |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2585 | 2585 | 2730 |
Objem batožinového priestoru (L) | 528 (+62 vpredu) | 500 | 645 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 200 | 200 | 210 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5,6 | 4,6 | 5,2 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 88 570 / | 107 510 / | 134 322/ |