TEST: Volkswagen ID. Buzz – otočí sa za ním viac ľudí ako za superšportom
Ako by to vyzeralo, keby sa spojilo ikonické retro s novou érou? Dokonalú odpoveď nám poskytol plne elektrický Volkswagen ID. Buzz, ktorý svojím vizuálom zaujme naozaj každú generáciu. Ten nadpis nie je žiadnou hyperbolou – počas týždňa stráveného s ID. Buzzom sa za ním otočilo toľko ludí, koľko sa za nami neotočilo ani pri jazde na Porsche. A úplne tomu rozumiem, tá usmiata „tvárička“ ihneď evokuje rozprávky a filmy, na ktorých sme vyrastali.
Aký je teda prvý čisto elektrický „bus“ z dielne Volkswagenu a ako sa pasuje s výzvami každodenného života? To sme zistili vďaka zápožičke vozidla od spoločnosti Automax Plus.
O čo ide?
Tento retro/futuro kúsok vzdáva poctu ikonickému predchodcovi Bulli (T1) a v kombinácii s inovatívnymi technológiami, inteligentnými asistentmi a udržateľnosťou posúva svoj segment na úplne novú úroveň. Na začiatok je potrebné si zadefinovať, že Volkswagen ID. Buzz bol stavaný od podlahy ako čisto elektrické vozidlo, takže tu nezohrávajú rolu žiadne konštrukčné kompromisy.
Vďaka tomu sú jazdné vlastnosti vynikajúce, ale o tom neskôr. Aj keď v skutočnosti pôsobí oveľa mohutnejšie ako na fotkách/videách, je kratší ako Caravelle, avšak širší. Elektromotor je integrovaný do zadnej nápravy, ktorú aj poháňa. Maximálny výkon je na úrovni 150 kW (204 koní) a krútiaci moment 310 Nm je dostupný okamžite.
Dojmy a pocity z jazdy
Vďaka nízko položenému ťažisku karosérie je ID. Buzz extrémne agilné a obratné vozidlo. Polomer otáčania s hodnotou 11,1 metra je naozaj úchvatný a príjemne nás prekvapil, keďže nám dovolil jednoduché otáčanie doslova všade. Samotná jazda je však jeden z najväčších highlightov, ktoré treba pri tomto aute vyzdvihnúť. Podvozok je naladený bravúrne a „Bazík“ zatáča excelentne. Aj v dynamických prejazdoch zátačkami sa auto chová stabilne a vyrovnane. Netreba zabúdať, že sa tu bavíme o takmer 2 a pol tonovej dodávke. Keď k tomu pridáme ešte svižné rozjazdy a okamžitú odozvu na pedál akcelerátora, nie je tu už naozaj čo vytknúť.
Mnoho ľudí sa sťažovalo, že kotúčové brzdy sú len vpredu a vzadú su iba „slabučké“ bubnové a tým pádom bude auto brzdiť slabo. Toto je jeden veľký mýtus, ktorý už bol viackrát vyvrátený. Pri testoch brzdnej dráhy zo stovky bola nameraná vzdialenosť 35 metrov, čo je nesmierne výborný výsledok. Je to najmä preto, že vpredu sú brzdy z modelov ID.4 a ID.5 GTX, takže to najvýkonnejšie čo je možné v elektromobiloch od VW dostať.
Množstvo asistentov, ktorými naše testované auto disponovalo, kooperovali skvele a dodávali nám pocit bezpečia a istoty. Čo mi trochu prekážalo, bolo upravovanie rýchlosti na základe rýchlostných obmedzení pri zapnutom adaptívnom tempomate – to si ale viete jednoducho vypnúť.
Zvonku paráda, čo ale zvnútra?
Volkswagen ID. Buzz zaujme svojich potencionálnych kupcov samozrejme výzorom, ale rovnako dôležitým aspektom, pre ktorý si toto vozidlo vyberáte, je jeho vnútorný priestor. 1121 litrov batožinového priestoru ponúka dostatok miesta pre vašu rodinu či na pracovné účely. Po sklopení druhého radu sa dostaneme k veľkorysým 2205 litrom. V štýlovom a vzdušnom interiéri sa budete cítiť veľmi príjemne.
Prístrojová doska pokrýva rozsiahlu plochu, je rozumne navrhnutá a dizajnovo príjemne sadne do interiéru. Ovládacie prvky poznáme už zo súrodecov rodiny ID, kde sú však dotykové ovládanie klimatizácie a hlasitosti infotainmentu počas tmy takmer neviditeľné. 12,9-palcová dotyková obrazovka je už štandardom. Tu nie je výraznejšie čo vytknúť, okrem slabšej odozvy na dotyk. Tá by mohla byť vylepšená úpravou softvéru, ktorú výrobca časom sľubuje. Digitálny displej o veľkosti 10-palcov ponúka vodičovi všetky potrebné informácie a nie je nijak rušivý.
Hneď vedľa nájdeme priestor s bezdrôtovou nabíjačkou na telefón. Sedadlá boli v testovanej verzii pohodlné, príjemne tvarované a lakťové opierky dostatočne nastaviteľné. Vyberateľná stredová konzola je koncepčne dobre riešená. Ponúka dostatočné množstvo odkladacích plôch ako aj “clever” riešenie vrchných posuvných priehradok. Jediným nezvykom je na prvý pohľad vzdialenejší posed vodiča od cesty, čo má za následok pozvoľne klesajúci tvar čelného skla. Volant perfektne sadne do rúk, na druhú stranu odozva ovládacích prvkov nie je užívateľsky najpríjemnejšia a klasické mechanické tlačidlá by potešili viac.
Odvrátená strana usmiatej tváričky
Nuž, ale o čom by to bolo, keby je všetko len super? Aj keď sa milý ID. Buzz zvonku tvári ako takmer dokonalý, chybám sa nevyhol. Za najväčší a pre nás najviac nepochopiteľný problém považujeme totižto jazdu vzadu. Nie kvôli miestu, ani komfortu – obidve tieto kategórie sú maximálne v poriadku. V zadnej časti totižto chýbajú výduchy klimatizácie a aby toho nebolo málo – nedajú sa tam ani otvoriť okná. A keďže sme mali auto na test počas krásnych letných dní, cestovanie vzadu bolo občas doslova agóniou. Aj keď si vodič prednú časť vyklímoval na maximum, v zadnej časti sa pasažieri sťažovali na neúnosné teplo a bolo potrebné vetrať každých pár minút.
Netreba však zúfať – čoskoro prídu ďalšie verzie Volkswagen ID. Buzz a jeden z updateov bude aj trojzónová klimatizácia. Obohraté pesničky, ktorými sú infotainment a volant s dotykovými plochami asi netreba zvlášť riešiť – dá sa na to zvyknúť, ale chce to určitý čas. Lane Assist je potrebné vždy po naštartovaní vypnúť, takisto je vždy potrebné zapínať aj automatické diaľkové svetlá. Oči pre plač zostanú aj vtedy, keď zistíte cenu – tá totižto štartuje na čiastke takmer 66 tisíc a s príplatkami nie je problém pokoriť aj hranicu 80 tisíc.
➡️ NEPREHLIADNITE: Nový Volkswagen Multivan – praktický a úsporný zároveň
Čo nato peňaženka?
Pri elektromobiloch je ešte pomerne častou nepochopenou témou spotreba a jej prepočet na peniaze. Nie každý je schopný si v sekunde prerátať, koľko ho vyjde spotreba napr. 20 kWh/100 km. Poďme si to teda rozobrať ľudskou rečou.
V našom teste sme dosiahli dlhodobú spotrebu 20,2 kWh/100 km. Čo to teda znamená? Je to dobré, je to zlé? Volkswagen uvádza na oficiálnej stránke spotrebu 20,9 kWh/100 km, takže túto hranicu sme dokonca ešte podliezli. A to je dobrá správa, keďže sme testovali častokrát nie len dynamiku, ale aj rôzne druhy ciest, rôzne nastavenia vykurovania/chladenia a v podstate všetko, čo sa v reálnom svete využíva. Treba zdôrazniť, že sme sa neobmedzovali absolútne ničím, a správali sme sa tak, ako by sme sa správali v aute so spaľovacím motorom (žiadne vypínanie klímy a šetrenia batérie).
Na 50 km okruhu okreskami a dedinami sme dosiahli dokonca neuveriteľných 15,9 kWh/100 km (čo sú už hodnoty malých kompaktných elektromobilov). S diaľničným tempom to už taká hitparáda nie je, a keď tlačíte na pílu, prekročíte s kľudom 30 kWh/100 km. V prepočte na kilometre to s priemernou spotrebou udávanou Volkswagenom vyjde na 400 – 440 km.
Ak však pôjdete napríklad na dovolenku a máte pred sebou dlhé úseky diaľnic, pripravte sa na dobíjanie každých 250 kilometrov. Ako moc bude vaša peňaženka trpieť, to závisí od spôsobu dobíjania batérie. V úplne ideálnom scenári, kedy máte doma wallbox a fotovoltaiku, sa vieme baviť o cene maximálne 4 eurá na 100 km a to už je naozaj príjemné číslo. Keď však budete využívať iba rýchlonabíjačky, musíte rátať s trojnásobkom.
Rýchlosť nabíjania už je takisto obohrávanou pesničkou a aj v tomto prípade platí už takmer „štandardizovaná“ polhodinka nabíjania od 10 do 80 percent batérie a maximálne vie prijať 170 kW. Ak by ste chceli nabíjať z domu obyčajnou 220V nabíjačkou, nerátajte s rýchlosťou nabíjania viac ako 2 kWh za hodinu – čiže cca 20 percent batérie za 10 hodín.
Verdikt
Tento test bol pre nás mimoriadne príjemný a naozaj nás bavil. To, akým spôsobom ľudia na ID. Buzz reagujú, je naozaj prekvapujúce. Toľko otočených krkov a úsmevov sme naozaj ešte nezažili. Niektorí sa dokonca pozastavili, pustili sa do debaty a následne aj do fotodokumentácie. Toto je pre Volkswagen najväčšou pochvalou a naozajstnou vizitkou toho, že tento model im jednoducho vyšiel. A to, s akou ľahkosťou a príjemnosťou táto takmer 2 a pol tonová dodávka jazdí, je pre nás doteraz k nepochopeniu.
V 2024 má prisť aj verzia s predĺženým rázvorom a tým pádom priestorom pre tretí rad sedačiek (LWB), takisto silnejšia verzia (286 koní) a dokonca aj verzia GTX so štvorkolkou a výkonom až 340 koní. Osobne by som počkal najmä na trojzónovú klimatizáciu kvôli pasažierom v zadnej časti, prípadne tretí rad sedačiek, s výkonom by som si vystačil aj takým, aký sme mali k dispozícii my. Ak sa vám naš testovaný kúsok zapáčil a chceli by ste si pozrieť jeho kompletnú príplatkovú výbavu, nájdete ho na tomto linku. V Automaxe je naň aktuálne zľava takmer 5 tisíc eur.
Technická špecifikácia
Volkswagen ID. Buzz | Mercedes EQV 250 | Peugeot Expert Combi | |
Motor/palivo | elektromotor | elektromotor | elektromotor |
Nabíjanie 0-80 % (min) | 30 | 45 | 45 |
Max. prijatelný výkon nabíjania (kW) | 170 | 110 | 100 |
Dojazd výrobca/test | 420 / 430 | 405 | 330 |
Výkon motora (kW/k) | 150 / 204 | 150 / 204 | 100 / 136 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 310 | 362 | 300 |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 20,4 / 20,2 | 27 | 21,7 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2353 | 2596 | 2258 |
Objem batožinového priestoru (L) | 1121 | 1030 | 1556 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 145 | 160 | 130 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,2 | 10,3 | 12,6 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 65 976 / 70 650 | 81 079 | 47 280 |
1 Response
[…] ➡️ NEPREHLIADNITE: Test Volkswagen ID. Buzz – otočí sa za ním viac ľudí ako za superšportom […]