TEST: Aprilia Tuareg 660 – dobrodruh bez limitov
Aprilia Tuareg patrí do strednej triedy enduro motoriek a je určená pre ľudí, ktorí radi cestujú a objavujú nielen asfaltové, ale aj nespevnené cesty. S týmto motocyklom pociťujete absolútnu a ničím limitovanú slobodu vďaka svojej širokej využiteľnosti a hravým charakterom.
Expedícia po najkrajších cestách východu
Apriliu Tuareg som zobral na kľukaté okresné cesty s peknými výhľadmi naprieč východným Slovenskom. Na Tuareg-u sedíte v vzpriamenej polohe ku ktorej patria vysoké rajdy pre dobrú stabilitu a viete dobre dočiahnúť nohami na zem pre ľahké došliapnutie. Sedlo s výškou 860 mm bolo pohodlné aj pri niekoľko hodinovej ceste bez prestávky. Pri dlhších cestách oceníte aerodynamickú ochranu v podobe predného plexi štítu a tempomat, ktoré sa starajú o maximálne pohodlie.
Dvojvalec žmýkate s radosťou
Radový dvojvalec teraz ponúka maximálny výkon 80 koní, špičku točivého momentu 70 Nm a výrazne posilnenú krivku v spodnom a strednom pásme. To znamená, že krútiaci moment je už dostupný v širokom spektre a nie je potrebné ho točiť až po obmedzovač 10 tisíc otáčiek. Výkon je v offrodovom prostredí viac než postačujúci a na asfaltových okresných cestách si taktiež užijete športovú jazdu. 80 koní neznie ako veľa koní, ale pocitovo ťahá viac. Ak zoberiete ešte jedného pasažiera a máte naložené všetky kufre tak vo vyšších rýchlostiach budete cítiť dodatočnú hmotnosť.
Motor je spriahnutý so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a antihopingovou spojkou. Výrobca uvádza priemerný dojazd 450 km pri bežnej jazde. Pri športovej jazde som prešiel 250 km na jednu nádrž a priemerná spotreba sa ustálila na 5,6 l. Presnosť bŕzd je na veľmi slušnej úrovni, sú dobre dávkovateľné a nemám im čo vytknúť.
Robustný, schopný a komfortný podvozok
Model Tuareg 660 je verný tradícii podvozkov Aprilia, čo inak povedané znamená, že je vynikajúci. A to najmä vďaka novému rámu z oceľových trubiek a hliníkových výstuh, ktorý je spojený s motorom na šiestich miestach, rázvoru ľahko cez 1500 mm a starostlivému rozloženiu hmotnosti i centralizácii hmôt. Offroadové pruženie pozostáva z 43 mm prednej vidlice a zadného monoshocku s progresívnym prepákovaním ponúka 240 mm zdvihu. Zaisťujú tak trakciu v teréne a zábavu na miestach, kde ostatní musia ubrať plyn.
Pri jazde na Aprilia Tuareg cítite nutkanie zísť z asfaltu na poľné cesty a túžite objavovať prírodu. V teréne ľahko ovládateľná, dôverovať jej začnete už po pár kilometroch a cítiť stabilitu aj pri vyšších rýchlostiach. Ten podvozok dokáže extrémne dobre filtrovať nerovnosti aj pri 80 km/h. Takže vôbec nie ste vytrasený a neviete sa nabažiť nespevených ciest. Vďaka upravenej olejovej vani dosahuje svetlá výška 240 mm, takže zvládne aj väčšie prekážky bez akýchkoľvek problémov.
Menej hmotnosti = vždy viac zábavy!
So suchou hmotnosťou 187 kg je Tuareg 660 na popredných priečkach vo svojom segmente, pokiaľ ide o jeho ľahkosť. Konštruktéri Aprilia odstránili každý možný gram a zároveň Tuareg vybavili všetkými nevyhnutnosťami pre dobrodružné cestovanie, počnúc veľkorysou 18 litrovou palivovou nádržou. Tuareg je vhodný aj na krátke presuny mestskou džunglou a veľmi sa mi páči ako promptne a rýchlo rád mení smer jazdy.
Výkon je dobre dávkovateľný
Na výber sú k dispozícii štyri jazdné režimy, z ktorých sú dva nastaviteľné (jeden určený pre off-road). Dokážu zmeniť charakter Tuaregu tak, aby sa dokázal prispôbiť podmienkam aktuálnej vozovky. ABS je možné vypnúť dokonca na oboch kolesách, alebo iba vzadu, čo oceníte najmä v offroadových podmienkach. Viete si nastaviť kontrolu trakcie, motorové mapy a nastavenie brzdného účinku motora. Tuareg je zábavný a športový motocykel. Všetko sa ovláda prostredníctvom prehľadného a čitateľného 5″ TFT displeja, ktorý si viete prepojiť so smartfónom.
➡️ NEPREHLIADNITE: Honda Africa Twin Adventure Sports DCT – veľmi schopný turista
Záver
S Aprilia Tuareg nájdete dokonalú stopu presne tam, kde nie je žiadna priľnavosť. Práve offroadové schopnosti s výborným podvozkom zaručia nové a vzrušujúce zážitky mimo cesty. Nezlakne sa ani okresných ciest po asfalte a športovú jazdu si viete vychutnať plnými dúškami. Tuareg je dobrodruh, stačí si zbaliť kufre a túlať po cestách podľa vašich predstáv bez akýchkoľvek limitov. Cena začína od 12 199 eur.
Technické údaje a konkurencia
Aprilia Tuareg 660 | Yamaha Tenere 700 | BMW F 850 GS Adventure | |
Motor | Kvapalinou chladený, štvortaktný radový 2-valec | Kvapalinou chladený, štvortaktný 2-valec | Kvapalinou chladený, štvortaktný 2-valec |
Zdvihový objem (cm3)/počet valcov | 659/2 | 689/2 | 853/2 |
Výkon motora (kW/k) | 59/80 pri 9 250 ot. | 54/73,4 pri 9 000 ot. | 70/95 pri 8 250 ot. |
Max. krútiaci moment (Nm) | 70 pri 6 500 ot. | 68 pri 6 500 ot. | 92 pri 6 250 ot. |
Kombinovaná spotreba l/100 km (test/výrobca) | 4,0/4,6 | /4,3 | /4,2 |
Prevodovka | 6-stupňová | 6-stupňová | 6-stupňová |
Výška sedadla | 204 mm | 875 mm | 875 mm |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 204 | 205 | 248 |
Objem palivovej nádrže (l) | 18 | 16 | 23 |
Brzdy vpredu | Duálne 300 mm kotúče | Duálne 282 mm kotúče | Duálne 305 mm kotúče |
Brzdy vzadu | Jeden 260 mm kotúč | Jeden 245 mm kotúč | Jeden 265 mm kotúč |
Cena verzie od (€) | 12 199 | 10 990 | 14 100 |