TEST: Peugeot e-Rifter – ideálny rodinný spoločník do mesta
Do redakčného testu sa nám dostal nový Peugeot e-Rifter. Už z názvu možno vyčítať, že sa jedná o plne elektrickú verziu. Peugeot má však v ponuke aj verziu benzínovú a dieselovú. E-Rifter je veľmi priestranné auto so zaujímavou výbavou a poskytuje vskutku komfortnú jazdu. Spĺňa tak všetky parametre rodinného auta.
No hneď na začiatku je potrebné spomenúť, že testovaný elektrický model e-Rifter má deklarovaný dojazd len 280 kilometrov, čo ho robí skvelou voľbou pre krátke mestské trasy, no môže byť výzvou pre dlhšie cesty. Toto vozidlo je preto ako stvorené pre rodinu, ktorá väčšinu svojich ciest absolvuje v meste, vozí svoje deti do školy a na rôzne krúžky, a cez deň prejde v mestskom ruchu väčšiu vzdialenosť.
All-road exteriér
Pri pohľade na exteriér si možno všimnúť robustné plastové časti na blatníkoch a karosérii, ktoré dodávajú autu robustný All-road vzhľad a evokujú dojem vozidla pripraveného na výzvy v outdoorovom prostredí. Zároveň zvýšený podvozok prispieva k lepšiemu prekonávaniu nepravidelností na cestách. Nami testovaný model má obuté 17-palcové hliníkové disky a je vybavený halogénovými svetlometmi. Auto disponuje denným svietením v podobe LED diód a dodáva tak vozidlu štýlový vzhľad a zvyšuje jeho viditeľnosť.
Ako som už spomínal, E-Rifter je veľmi priestranné a praktické auto. Je k dispozícii v dvoch verziách, kratšej a dlhšej. My sme testovali kratšiu verziu s rázvorom 2 785 mm a dĺžkou 4 403 mm. Rodičia ocenia zadné posuvné dvere, ktoré uľahčujú nástup detí do auta a zároveň zlepšujú prístup k zadným sedadlám.
Pohodlný a funkčný interiér
V tomto ohľade vás e-Rifter určite nezradí. Čo vás pri vstupe do auta zaujme je naozaj veľký priestor. Interiér je prevažne tvorený z plastových materiálov, ale to neuberá na kvalite spracovania a celkovému dojmu z pohodlia.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Volkswagen ID. Buzz – otočí sa za ním viac ľudí ako za superšportom
Peugeot e-Rifter má malý kompaktný multifunkčný volant, ktorý môže pripomínať volant z motokáry. Nakoľko je veľmi dobre tvarovaný zvyknete si naň veľmi rýchlo. Nad volantom nájdete 10-palcový plne digitálny prístrojový panel s vysokým rozlíšením. Tento panel je súčasťou systému Peugeot i-Cockpit, ktorý zabezpečuje elegantné a moderné zobrazenie informácií o vozidle. V centre palubnej dosky sa nachádza veľký dotykový displej, ktorý vám poskytne prístup k rôznym informáciám, ako sú údaje o spotrebe energie či štatistiky aktuálnej spotreby. Samozrejmosťou je aj podpora pre Apple CarPlay a Android Auto, hoci vyžaduje pripojenie telefónu cez kábel.
Mierne ma prekvapila oneskorená reakcia niektorých ovládacích prvkov, ako je tlačidlo štartu alebo tlačidlá tempomatu. V niektorých prípadoch môže byť potrebné ich stlačiť viackrát, aby reagovali. E-Rifter má pomerne široký a robustný stredový panel. Pri jazde môžete byť nútení opierať pravú nohu o tento panel, čo môže byť trochu nepohodlné. Ďalším robustným prvkom v interiéri je A-čkový stĺpik. Pri jazde na okreskách mierne bránil výhľadu do zákrut. Sedadlá v Peugeot e-Rifter sú pohodlné aj na dlhé cesty. Oceňujem napríklad aj bočné vedenie zadných sedačiek na ktorých je dostatok miesta. Pasažieri cestujúci vzadu určite ocenia tiež zatmavené zadné sklá, tieniace roletky a výklopné stolíky umiestnené na zadnej časti predných sedadiel.
Základný objem batožinového priestoru je veľkorysých 775 litrov, čo postačuje na prepravu veľkého množstva vecí. Po sklopení zadných sedadiel a predného spolujazdcovho, sa tento objem ešte zväčší až na pôsobivých 3 500 litrov, a vo verzii s dlhším rázvorom sa dostanete až na neuveriteľných 4 000 litrov, čo z Peugeot e-Rifter robí praktického spoločníka na rodinné výlety či prepravu väčších nákladov. Veľmi pozitívne hodnotím, že sklopením zadných sedadiel získate rovnú podlahu, ktorý sa rozprestiera po celej dĺžke batožinového priestoru. V interiéri sa nachádza nespočetné množstvo odkladacích priestorov, ktoré vám uľahčia udržiavanie poriadku v aute.
Pekným dizajnovým prvkom je veľká presklená strecha, ktorá však nie je otvárateľná. Počas dňa však poskytuje vynikajúce prirodzené osvetlenie interiéru a pod ňou nájdete osvetlený panel, ktorý sa tiahne pozdĺž strechy až k zadným sedadlám. Tento panel môžete využiť aj ako úložný priestor, hoci treba dávať pozor, aby sa v ňom veci počas jazdy príliš nepohybovali, nebodaj nevypadli. Interiér Peugeot e-Rifter spája pohodlie a praktickosť, čo je v rodinnom vozidle tá pravá kombinácia.
Pocity z jazdy
Auto je vybavené komfortným podvozkom, ktorý zabezpečuje pohodlnú jazdu na rôznych typoch ciest. Vyšší posed vodiča a pasažierov prispieva k tomu, že sa sedí v aute naozaj pohodlne. Veľmi pohodlne sa s e-Rifterom cestuje aj po diaľnici, avšak maximálka je obmedzená na 135 km/h a o zvýšenej spotrebe pri vyšších rýchlostiach si v tomto článku ešte povieme.
Peugeot e-Rifter umožňuje vodičovi prispôsobiť jazdné vlastnosti prostredníctvom voliča jazdných režimov, ktorý sa nachádza na stredovom paneli v blízkosti automatickej prevodovky. Jazdné režimy zahŕňajú režimy pre rôzne povrchy ako sneh, blato, piesok a samozrejme normálny režim pre bežnú jazdu. Jednou z výhod elektrických vozidiel je možnosť prispôsobiť výkon vozidla rôznym situáciám a preferenciám vodiča. Peugeot e-Rifter ponúka túto možnosť prostredníctvom výkonnostných režimov, ktoré umožňujú vodičovi vybrať si, aký výkon v danej situácii potrebuje:
Eco: Režim Eco je určený na optimalizáciu spotreby energie a zvýšenie dojazdu vozidla na jedno nabitie. V tomto režime vozidlo obmedzuje výkon a zrýchlenie, aby sa dosiahla maximálna efektivita. Je ideálny pre jazdu v mestskom prostredí alebo na dlhšie trasy, kde je dojazd prioritou.
Normal: Výkonnostný režim Normal je vyváženým režimom, ktorý ponúka dobrú rovnováhu medzi výkonom a efektivitou. Vodiči môžu očakávať prijateľný dojazd a pohodlný výkon pre bežnú jazdu.
Power: Režim Power je určený pre tých, ktorí chcú využiť plný výkon vozidla. V tomto režime vozidlo poskytuje maximálny výkon a zrýchlenie, čo je ideálne pre dynamickú jazdu.
Testovacia jazda a reálna spotreba
Jedným z kritických faktorov pri výbere elektrického vozidla je jeho skutočný dojazd na jedno nabitie. Peugeot e-Rifter disponuje váhou 1765 kg a kapacitou batérie 50 kWh a uvádza na papieri dojazd 280 km. Výkon elektromotora je 100kw (136 koní). Maximálny nabíjací výkon je 100 kw a nabitie z 10% na 80% trvá do 30 minút. No aký je jeho reálny dojazd v rôznych jazdných podmienkach a pri rôznych rýchlostiach? Rozhodli sme sa to zistiť a absolvovali sme testovaciu jazdu dlhú viac ako 500 km, ktorá zahŕňala diaľnice, mestské ulice, premávku a kopcovité okresky. Tu sú niektoré z výsledkov nášho testu:
Prvá Trasa – diaľnica 115 km/h:
Naša prvá testovacia trasa merala 78 kilometrov. Na začiatku cesty sme mali 78% nabitia batérie a odhadovaný dojazd podľa ukazovateľa na palubovke 206 km. Počas jazdy sa stav batérie znížil na 41% s odhadovaným dojazdom 88 km. To znamená, že sme prešli 78 km reálnej vzdialenosti a na ukazovateli dojazdu nám ubudlo až 118 km. Jazdili sme po diaľnici rýchlosťou 115 km/h. Na dobíjanie vozidla sme použili nabíjačku s výkonom 100 kW vo Velkých Bierovciach. Batériu sme nabili z 41% na plných 100% za 45 minút.
Druhá Trasa – diaľnica 115 km/h:
Naša druhá testovacia trasa merala 44 kilometrov. Na začiatku cesty sme mali 100% nabitia batérie a odhadovaný dojazd podľa ukazovateľa na palubovke 270 km. Počas jazdy sa stav batérie znížil na 78% s odhadovaným dojazdom 204 km. To znamená, že sme prešli 44 km reálnej vzdialenosti a na ukazovateli dojazdu nám ubudlo 66 km. Jazdili sme po diaľnici rýchlosťou 115 km/h. Na dobíjanie vozidla sme použili nabíjačku s výkonom 50 kW pri Púchove. Batériu sme nabili z 78% na plných 100% za 29 minút.
Tretia Trasa – diaľnica a kopcovité okresné cesty:
Naša tretia testovacia trasa merala 51 kilometrov. Na začiatku cesty sme mali 100% nabitia batérie a odhadovaný dojazd podľa ukazovateľa na palubovke 276 km. Počas jazdy sa stav batérie znížil na 75% s odhadovaným dojazdom 188 km. To znamená, že sme prešli 51 km reálnej vzdialenosti a na ukazovateli dojazdu nám ubudlo až 88 km. Jazdili sme po kopcovitých okreskách, kde bola spotreba mierne vyššia aj pri nižšej rýchlosti.
Táto testovacia jazda merala celkovo 173 km, ktorá zahŕňala jazdu po diaľnici a kopcovitých okreskách a dosiahli sme pri nej priemernú rýchlosť 66 km/h a priemernú spotrebu 21 kWh na 100km.
Štvrtá Trasa – okresné cesty a diaľnica:
Naša štvrtá testovacia trasa merala 94 kilometrov. Na začiatku cesty sme mali 75% nabitia batérie a odhadovaný dojazd podľa ukazovateľa na palubovke 188 km. Počas jazdy sa stav batérie znížil na 39% s odhadovaným dojazdom 92 km. To znamená, že sme prešli 94 km reálnej vzdialenosti a na ukazovateli dojazdu nám ubudlo len 96 km. Jazdili sme po okreskách, avšak dole z kopca, kde sa batéria dostatočne nabila pred cestou na diaľnici. Nasledovala jazda po diaľnici pri rýchlosti 115 km/h.
Vyskúšali sme si aj jazdu pri rýchlosti 130 km/h na 40 km dlhom úseku. Tu sa spotreba, najmä, kvôli nie úplne ideálnej aerodynamike e-Rifteru, zvýšila miestami aj cez 30 kWh na 100 km. V jednom momente sme mali dojazd k najbližšej nabíjacej stanici 30 km, hodnota odhadovaného dojazdu bola 162 km. Po absolvovaní 30 km pri rýchlosti 130 km/h, nám dojazd klesol až na hodnotu 92 km, čo činí rozdiel 70 km oproti reálne prejdenej 30 km vzdialenosti.
Po absolvovaní celých 94 km sme batériu na 100kw nabíjačke nabili z hodnoty 39% na 100% za 50 minút.
Záver
Tento test nám ukázal, že reálny dojazd Peugeot e-Rifter závisí od rýchlosti, typu cesty a ďalších faktorov. Je dôležité brať do úvahy, že pri vyšších, diaľničných rýchlostiach a náročnejších podmienkach na ceste môže dojazd klesnúť pod hodnotu udávanú výrobcom. V spojitosti s pohodlným, priestranným interiérom a bohatou výbavou je Peugeot e-Rifter dokonalým rodinným spoločníkom do mesta. Ak vás však e-Rifter zaujal, ale denne absolvujete dlhšie trasy, Peugeot má v ponuke aj jeho dieselového a benzínového brata. Pre lepšie porovnanie e-Riftera, dieselového a benzínového Riftera, sme pre vás pripravili prehľadnú porovnávaciu tabuľku týchto dvoch verzií.
Technické údaje a konkurencia
Peugeot e-Rifter Standard Electric | Peugeot Rifter Standard PureTech |
Peugeot Rifter Standard Blue HDi |
|
Motor/palivo | Elektrický Li-on 50kW | 1.2 / benzín | 1.5 / diesel |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | – | 1199 / 4 | 1499 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 100 / 136 | 81 / 110 | 96 / 130 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 260 | 205 | 300 |
Prevodovka | Automatická (s pevným prevodovým pomerom) | 6-st. manuál | 8-st. automat |
Kombinovaná spotreba výrobca/test (WLTP) | 19,8 – 20,6/ 21,0 | 6,5 | 5,9 |
Elektrický dojazd (km) | 280 | – | – |
Prevádzková hmotnosť priemerná (kg) | 1 765 | 1 567 | 1 695 |
Objem batožinového priestoru (L) | 775 | 775 | 775 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 135 | 174 | 184 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 11,7 | 11,7 | 10,4 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 38 190 | 23 790 (Allure výbava) |
30 890 |
Foto: Michal Jančík