TEST: Hyundai Kona Electric – lepšia ako prvá generácia?
Hyundai Kona patrí rovnako ako vo svojej prvej generácii medzi jedinečné crossovery. Ako jeden z mála ponúka benzínový, hybridný alebo čisto elektrický pohon. Oproti prvej generácii z ponuky motorov vypadáva naftový agregát, čo je pochopiteľné kvôli náročným emisným limitom.
Nami testovaný kúsok zastupuje tú najvýkonnejšiu a zároveň aj elektrickú verziu. Aká je jej nová generácia?
Špecifický dizajn
Ako sme si už v poslednej dobe všimli, dizajnový jazyk značky Hyundai v prípade elektrických modelov nie je ani zďaleka konzervatívny. Dôkazom toho je Ioniq 5 či Ioniq 6. Hyundai stavil na to, že sa chce od konkurencie odlíšiť najmä futuristickým dizajnom, ktorý rozdeľuje spoločnosť na dva tábory. Osobne mi je dizajn veľmi sympatický, pretože od fádnej konkurencie tu existuje alternatíva, za ktorou sa ľudia otáčajú a páči sa im.
Z prednej časti evokuje dizajnové spracovanie najväčšej Starie, najmä príťažlivým svetelným pásom cez celú prednú časť. Rovnaký svetelný pás sa nachádza aj v zadnej časti, čo naznačuje, že v tme si Konu rozhodne s ničím nepomýlite. Bočný profil a ostré línie tvarovania sú prebraté z väčšieho Tucsonu. Nie len tvary, ale aj veľkosť je veľmi podobná s Tucsonom, no v hre čísel naň ho stráca v dĺžke 15 cm a v šírke 4 cm, čo nie je výrazný rozdiel. Už v základe sa o svetelnosť stará LED-ková technika.
Oproti predchodcovi sa Kona dizajnovo posunula nesmierne vpred. Vyzerá ďaleko vyspelejšie a rozhodne aj príťažlivejšie. Ostré črty pekne dopĺňajú uhladené línie.
Revolúcia v interiéri
Interiér v prípade predchodcu mal displej infotainmentu zvlášť osadený do palubnej dosky od prístrojového panelu vodiča. Nová generácia dostala obľúbenú dvojicu displejov pod jedným liatym sklom. Grafické spracovanie oboch displejov je na veľmi vysokej úrovni. Update dostal aj softvér, ktorý je od predchodcu rýchlejší a zároveň aj orientácia v nastaveniach je prehľadnejšia.
Nami testovaný kúsok je v najvyššej výbave Electric +, do ktorej je možné priplatiť len iný vonkajší lak karosérie, panoramatické okno alebo balík čalúnenia s ventiláciou sedadiel a parkovacím asistentom na diaľku. Štandardom prémiovej výbavy je 360-stupňová kamera, elektricky ovládané dvere batožinového priestoru, elektrické sedadlo vodiča, head-up displej, celá plejáda asistenčných systémov a mnoho iného.
Trošku som sa vrátil v čase, keď som na stredovej konzole zbadal množstvo hardvérových ovládačov, ktorých je paradoxne viac ako v predchádzajúcej generácii. Na škodu to rozhodne nie je, osobne som zástancom hardvérových ovládačov, pretože všetko je na dosah ruky a promptnejšie si viete zvoliť jednotlivé nastavenia. Panel klimatizácie je taktiež hardvérový, no počas celého týždňa som sa ho ani nedotkol. Automatická klimatizácia funguje výborne a vďaka okamžitému kúreniu v zimnom počasí len umocňuje celkový komfort.
Priestorovo si Kona polepšila, interiér je vzdušnejší a aj v druhom rade sedadiel si bez problémov sadnú dvaja dospelí ľudia. Predchodcovi sa do batožinového priestoru vošlo 332 litrov, do novej Kony až 466 litrov.
Pohon (nová Kona vs predchodca)
O pohon elektrickej Kony sa starajú dve rôzne verzie. Základom je elektromotor o výkone 115 kW (156 koní), ktorý čerpá energiu zo 48,4 kWh batérie. Nami testovaný kúsok poháňal výkonnejší elektromotor o výkone 160 kW (217 koní), 255 Nm a batériu s kapacitou 65,4 kWh.
Pohon novej generácie vychádza z predchodcu, no s upravenými výkonnostnými parametrami. Predchodca disponoval výkonom 150 kW (204 koní), no s krútiacim momentom až 395 Nm. Čiže po novom dostanete o 10 kW vyšší výkon a až o 140 Nm nižší krútiaci moment. Prečo? Krútiaci moment 395 Nm v prípade predchodcu bol doslova prepálený na pohon prednej nápravy. Nie len na mokrej, ale aj na suchej vozovke pri svižnom akcelerovaní mala Kona problém preniesť tak veľký krútiaci moment. Pri prudkom zošliapnutí plynového pedálu poctivo trhla, veď predsa okamžitá reakcia na plyn je to, čo máme na elektromobiloch radi. Avšak v prípade predchodcu to bolo viac na škodu, pretože výkon nezvládala preniesť na vozovku a výraznejšie trpela z hľadiska životnosti aj predná náprava.
To však vyriešila nová generácia ubratím krútiaceho momentu. Nástup výkonu je viac plynulejší a ani pri plnom stlačení akcelerátora nepocítite razantné trhnutie, ale skôr postupne prichádzajúci účinok zrýchlenia. Čo sa týka výkonu, už 150 kW na prednú nápravu bolo viac než dosť, nehovoriac o 160 kW. Elektrická Kona je v priamke nesmierne rýchla, tempo svižne naberá až po 180 km/h. Mrštne ale hlavne bezpečne zvláda aj predbiehacie manévre, najmä vďaka dostatku výkonu. Celkovo je optimalizovaných 160 kW výrazne lepších ako 150 kW u predchodcu.
Podvozok
Štandardná neelektrická Kona má vzadu tuhú nápravu, zatiaľ čo tá elektrická má viacprvkovú. Výrazne to cítiť na komforte, kedy má zadná náprava tendenciu príjemne plávať po prejdení nerovnosti. Aj pri vyšších tempách podvozok pekne dýcha a filtruje nerovnosti. Mal som podobný pocit ako v prípade Ioniqu 5, ktorého podvozok bol rovnako komfortne uplávaný ako v tomto prípade. Ak by som mal nájsť jediný neduh podvozka, tak jedine pri priečnych nerovnostiach ucítite jemný ráz do karosérie, s ktorými má podvozok najväčší problém.
Do mestskej prevádzky sa však nesmierne hodí. Nie len okamžitou reakciou na plynový pedál, ale hlavne kvôli mäkkému podvozku.
Rekuperácia
Samotnou kapitolou je rekuperácia. Tá je doslova premakaná. Pádla pod volantom slúžia na zvyšovanie, respektíve znižovanie brzdiaceho účinku za pomoci elektromotora. Pri podržaní pádla dokonca vie úplne zastaviť, čiže sa odnaučíte v drvivej väčšine prípadov používať brzdový pedál. Oproti predchodcovi pribudla aj funkcia automatickej rekuperácie, kedy si Kona udržuje dostatočný odstup od vozidla pred vami bez použitia brzdového pedála. Funkčné a pohodlné riešenie. Za mňa palec hore.
Dojazd (nová Kona vs predchodca)
Papierový dojazd na 17-palcových diskoch kolies je až 514 km, na 19-palcových diskoch kolies 454 km. Predchodca sľuboval 449 km. V reálnych podmienkach v zimnom počasí a s plným tepelným komfortom sú spotreby nasledovné. V meste vedela Kona jazdiť pod 16 kWh (410 km dojazd), na okreskách za 18-19 kWh (340 km dojazd) a pri maximálnych diaľničných tempách za 27 kWh (240 km dojazd). Počas týždňa som priemerne na plné nabitie akumulátora spravil 300 km, ak nerátam, že je nabité do plna a zároveň ho nevybijem do nuly.
V prípade predchodcu za obdobných teplotných podmienok boli spotreby mierne nižšie a dojazdy zároveň vyššie. Musíme však vziať do úvahy aj obutie, pretože nami testovaný kúsok obúva 19-tky, zatiaľ čo predchodcu sme testovali na 17-tkách, ktoré majú menší valivý odpor a zároveň dosahujú aj nižšie spotreby. V reči čísel v zimných podmienkach predchodca zvládol prejsť kombinovane 380 km.
Treba sa rozumne rozhodnúť pred kúpou elektrickej Kony, či oželiete bravúrne vyzerajúce 19-tky na úkor dojazdu. Osobne by som ostal pri 19-tkach, pretože skvelo dopĺňajú futuristický dizajn.
Nabíjanie (nová Kona vs predchodca vs Kia Niro)
Pred nabíjaním môžete využívať dva druhy predohrevu batérie tak, aby ste pri nabíjaní dosiahli maximálny možný výkon. Ak si batériu nepredhrejete, dosiahnutý nabíjací výkon bude polovičný a tak si predĺžite aj celkový čas nabíjania. Prvou možnosťou je manuálny predohrev batérie prostredníctvom tlačidla, kedy začne vozidlo okamžite predhrievať batériu. Pri 0 stupňoch Celsia potrval predohrev 20 minút, čo vôbec nie je zlé. Druhou možnosťou, ktorú využíval, je prostredníctvom navigácie. Zvolíte si nabíjaciu stanicu a Kona si automaticky predohreje batériu, ba dokonca vám aj vypočíta podľa maximálnych rýchlostných limitov, s akým nabitým akumulátorom prídete.
Predchodca podporoval maximálny nabíjací výkon 74 kW, kedy z 0 na 80 % mu to potrvalo 54 minút. V prípade novej generácie to je zhruba 45 minút.
Objektívnejšie porovnanie bude s priamym konkurentom – Kiou Niro EV, ktorý zdieľa technický základ. Kia vie prijať pri DC nabíjaní najviac 80 kW a 11 kW pri jednosmernom AC prúde. Ihneď po spustení nabíjania sa nabíjací výkon zastavil na deklarovaných 80 kW, ale len krátkodobo. Po chvíli nabíjací výkon klesol na 60 kW. Následne sa držal až do nabitia batérie na 60 %. Potom postupne klesol na 40 kW, s ktorým sa držal až po 80 % nabitie akumulátora.
Nový Hyundai Kona zvládne prijať až 104 kW DC a 11 kW jednosmerným prúdom AC. Hyundai s predhriatým akumulátorom držal deklarovaných 104 kW až po 70 % nabitia akumulátora a až následne klesol na 50 kW. Krivka nabíjania je v prospech Hyundaiu, pretože nie len že má vyšší maximálny nabíjací výkon, no vie ho udržať až po vyššiu kapacitu nabitia akumulátora. Posledných 20 % sa na DC nabíjačke neoplatí ani v prípade Nira ani v prípade Kony, keďže doba nabíjania potrvá rovnaký čas, ako nabíjanie na 80 %.
Ak som nabíjal od 20 do 80 %, čo bola drvivá väčšina nabíjaní, tak s jednou kávou to za 35 minút bude hračka.
Záver a cena
Hyundai Kona Electric je výrazne lepšia ako predchodca. Dizajnovo kričí do sveta a odlišuje sa od fádnej konkurencie. S vyšším nabíjacím výkonom a optimálnejšou krivkou nabíjania výrazne skracuje pobyt na nabíjačke a zároveň uľahčuje celkový život s elektromobilom. Materiálmi, technologicky a celkovým dojmom pokročila o viac než len jednu generáciu a v dnešnom svete elektromobilom ide o veľmi zaujímavú alternatívu.
Technická špecifikácia
Hyundai Kona | Kia Niro EV | VW ID.3 | |
Kapacita batérie (kWh) | 64 | 64 | 58 |
Nabíjanie 0-80 % (min) | 37 | 43 | 35 |
Max. prijatelný výkon nabíjania (kW) | 104 | 80 | 120 |
Dojazd výrobca (km) | 454 | 460 | 429 |
Výkon motora (kW/k) | 160 / 217 | 150 / 204 | 150 / 204 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 255 | 255 | 310 |
Spotreba výrobca (WLTP) | 16,6 | 16,2 | 15,2 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1773 | 1739 | 1822 |
Objem batožinového priestoru (L) | 466 | 475 | 385 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 172 | 167 | 160 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,8 | 7,8 | 7,4 |
Cena verzie od (€) | 48 490 | 43 990 | 37 990 |
Foto: Filip Beňadik