TEST: Kia Ceed 1.5 T-GDI Sport – skvelý pomer ceny a hodnoty
Kia Ceed vo verzii hatchback je už stará známa, preto si ju nijako špeciálne predstavovať nemusíme. Nie len predajné čísla, ale práve počet Kii Ceed, ktoré stretávame denno-denne na našich cestách dokazujú, aká je Ceed-ka medzi zákazníkmi obľúbená. Avšak je tu jeden háčik. Čo ak si zákazníci želajú výzor verzie GT-Line s dobrou výbavou za ľudovú cenu?
Výsledkom je edícia Sport, ktorá spája dva svety – dobre vyzerajúcu verziu GT-Line a cenu, ktorá prislúcha základnej výbave.
Športový nádych
Exteriérovo naozaj nemám čo modelu Ceed vytknúť. Veď predsa všetky GT-Line verzie vyzerajú veľmi dobre. V tomto prípade sa od najvyššej GT-Line odlišuje jedine v tom, že nepoužíva plaketky označujúce danú výbavu. Či už čierne doplnky, 17-palcové disky kolies alebo zadné svetlá s veľmi peknou a jedinečnou grafikou, to všetko preberá zo športovo ladenej výbavy. K tomu ak pripočítame šedý lak karosérie, známy aj ako Nardo Grey, tak niet o čom.
O dosvit sa starajú Full Led svetlomety, ktoré v stretávacom režime pekne osvetľujú pravú krajnicu a v diaľkovom režime sa rozhodne nemajú za čo hanbiť. Automatické diaľkové svetlomety pracujú príkladne a v dostatočnom predstihu zhasínajú diaľkové svetlá tak, aby neoslňovali protiidúce vozidlá.
Vylepšený štandard
Interiér už poznáme. Veď predsa je na trhu už nejaký ten rok a rovnakú koncepciu palubnej dosky si zdieľa celý modelový rad Ceed. Od zdvihnutej Kie Xceed až po elegantný ProCeed. Na druhú stranu, je to zlé? Vôbec. V edícii Sport sa priamo pred vodičom nachádzajú klasické analógové tubusy so stredovým farebným displejom. Okrem toho, že nemáte možnosť zmeny grafiky ako v prípade plne digitálneho displeja naň ho nestráca. Číselné ukazovatele sú čisté a prehľadné a osobne nevidím pridanú hodnotu pre plne digitálne budíky.
Stredový displej medzi budíkmi je prehľadný, jednoducho konfigurovateľný a celkovo dostávam od neho všetky dôležité informácie o jazde. Displej infotianmentu sa po facelifte natiahol do šírky väčšou uhlopriečkou, no opäť má veľmi dobrú grafiku a intuitívne ovládanie. Takisto aj rýchlosť je veľmi fajn, počas testu mi ani raz nesekol, čo sa pri prémiovejšej konkurencii žiaľ nedá povedať. Prenos Apple CarPlay prebieha prostredníctvom kábla.
Panel klimatizácie ostáva rovnaký ako v predfaceliftovej verzie, hardvérové tlačidlá dopĺňajú otočné ovládače. Rovnako ako v prípade budíkov a displeja infotainmentu sa dostávam do stavu, že Ceed-ke jednoducho nemám čo vytknúť. Takisto je to aj s panelom klimatizácie, intuitívne a jednoducho si viem zmeniť nastavenie klimatizácie bez toho, aby som akýmkoľvek spôsobom zasahoval do displeja infotainmentu a znižoval pozornosť počas šoférovania.
Najviac ma teší posed za volantom a sedadlá. Sedadlo aj v najnižšej polohe je dostatočne nízko ukotvené, čo je veľké plus no a tie sedadlá. V skratke, aj sedadlá edícia Sport preberá z verzie GT-Line. Nie sú elektrické, ale manuálne s vyhrievaním a spĺňajú všetky atribúty nie len pre športovú jazdu, ale aj pre tú komfortnú. Majú veľmi dobré bočné vedenie, tvarovanie a zároveň aj príjemnú tvrdosť, ktorá vám bude príjemná na dlhých trasách.
Použitými materiálmi zvládane Kia schovať do vrecka nejedného konkurenta. Mäkčené plasty na celej palubnej doske, decentné prešívanie výplní dverí a aj celkové spracovanie je veľmi dobré. Interiér nevydáva žiadne pazvuky pri jazde po nerovnostiach a dielensky je interiér na vysokej úrovni.
Pohon
Pod kapotou pracuje nástupca vtedajšej 1.4 T-GDI. Motor 1.5 T-GDI dosahuje úctyhodných 118 kW (160 koní) a krútiaci moment 253 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne za 8,4 sekundy s maximálnou rýchlosťou 210 km/h. V edícii Sport spája prednú nápravu výhradne skrz 6-stupňovú manuálnu prevodovku. Aká je táto kombinácia?
Motor a prevodovka
Osobne som mal obavy o 6-stupňový manuál, pretože so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou si 1.5-ka skvelo rozumie. No opak je pravdou. Manuál má príjemnú kulisu a zároveň presné dráhy. Nie je to manuál ako v prípade i20N, kedy tam padajú jednotlivé prevody samé, no osobne ma radenie bavilo. Jediná výčitka môže byť len pre naladenie spojkového pedálu, na ktorý som si nevedel zvyknúť a zhodli sme sa na tom s kolegami. Pri rozbehoch má spojka veľmi špecifickú polohu pri zábere a nie vždy som tomu vedel prispôsobiť optimálne otáčky. Respektíve môže ísť o riadiacu jednotku, ktorá upravuje otáčky spôsobom, s ktorým sa spojkový pedál háda.
Na druhú stranu si manuál viete aj veľmi pekne užiť. Podľa papierov je k dispozícii krútiaci moment 253 Nm už od 1500 otáčok, v realite mi to prišlo až od 2000 otáčok/min. No maximálny výkon má špičku pri 5 500 otáčkach, kedy s manuálnou prevodovkou pekne rozbalíte motor do vysokých otáčok a odvďačí sa vám príjemným ťahom vpred.
Benzínovej 1.5-ke chutia otáčky, preto sa netreba báť prekročiť vyššie čísla na otáčkomeri. Hranicu maximálneho výkonu je naozaj cítiť, pretože od 2000 ot./min. sa turbo nadychuje, motor lineárne začne naberať tempo a pri spomenutej špičke výkonu ucítite ešte výraznejší záťah. Či už odhlučnením, ale aj chodom je motor veľmi príjemným spoločníkom na každodenné používanie.
Podvozok
Začnem zhurta. Podvozok je výborný. Viac ho opisovať ani netreba. Je veľmi dobre odtlmený od hluku pri prejazdoch cez nerovnosti a zároveň ich aj ukážkovo filtruje. Jeho najsilnejšou stránkou sú práve agilné vlastnosti pri svižnej jazde. Do porovnania by som ho dal s Cuprou Leon, pretože v zákrutách pôsobí sebaisto a v dostatočnom predstihu ucítite, kedy sa dostáva na hranu. Zároveň minimalizuje náklony karosérie a pekne nasleduje pokyny volantu. Nie je vyšperkovaný ako podvozok Leonu, no má k nemu veľmi blízko. Keď sa oň v zákrute opriem, tak viem, že mu môžem dôverovať. A to je presne to, čo od neho potrebujem cítiť.
Spotreba
Kombinovaná spotreba počas celého týždňa sa nám ustálila na 6,5 l/100 km, čo vôbec nie je zlé. Pri jazde v meste treba počítať 7 litrov, na okresných cestách 5-5,5 litra a na diaľnici rovných 6,5 litra. Celkovo mi spotreby vychádzajú o pol litra lepšie v prospech manuálnej prevodovky, aj keď automat v meste je rozhodne pohodlnejším a lepším variantom.
Záver a cena
Áno, priestorovo nepatrí Ceed-ka medzi najväčšie hatchbacky v triede, nemá tie najsofistikovanejšie asistenčné systémy a ani prvky výbavy z prémie, no všetko v nej dáva zmysel a jednotlivé prvky sa krásne dopĺňajú. Osobne som už dávno nebol nadšený z auta, ktoré je tak dobré za cenu, ktorú má. A aká je tá cena? Akciová cena edície Sport je 22 190 eur pre modelový rok 2024. Aktuálne je k dispozícii už MY25, ktorý upravuje výkon 1.5-ky na 103 kW (140 koní) a zároveň zvyšuje cenovku na 22 890 eur.
Technická špecifikácia
Kia Ceed | Hyundai i30 | Seat Leon | |
Motor/palivo | 1.5 / benzín | 1.5 / benzín | 1.5 / benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1482 / 4 | 1482 / 4 | 1498 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 118 / 160 | 118 / 160 | 110 / 150 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 253 | 253 | 250 |
Prevodovka | Manuálna 6-st | Manuálna 6-st | Manuálna 6-st |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 5,5 – 6,3 / 6,5 | 5,5 – 6,4 | 5,6- – 6,3 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1255 | 1250 | 1387 |
Objem batožinového priestoru (L) | 395 | 395 | 380 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 210 | 210 | 214 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,4 | 8,4 | 8,9 |
Cena verzie od/testovaného modelu od(€) | 18 790 / 22 190 | 19 790 | 24 700 |
Foto: Filip Beňadik