Škoda Fabia 1.0 TSI 85 kW – nové výbavy, upravené motory
S novým modelovým rokom prichádza na trh aj ľahko modernizovaná Škoda Fabia. Nejde o facelift, no ako sme si už pri Škode zvyknutí, vždy príde s miernymi zmenami. Totižto ich najmenší model a vstupná brána do svetu Škoda dostala nové výbavy a upravené motorizácie.
Exteriér
Vtedajšie balíky výbav – Active, Ambition, Style nahrádza Essence, Selection a Top Selection. Avšak do ponuky pribudli aj akési medzistupne hlavných výbav, ktorú majú výraznejšie cenové zvýhodnenie. Nesmie chýbať, rovnako ako v predchádzajúcom modelovom roku, verzia Monte Carlo s čiernymi doplnkami, ktorá vyzerá naozaj dobre. Poďme však na nami testovaný kúsok. Ten reprezentuje výbavu Selection a je dôkazom toho, že aj v strednej výbave môže vyzerať dobre.
Čierna metalíza Magic, čierne disky kolies s príplatkovým tónovaním skiel vzadu sa pekne dopĺňajú. Nech už máte Fabiu v akejkoľvek výbave, o základné svietenie sa stará LED-ková technika. Síce predné parabolické svetlomety na prvý pohľad nevyzerajú ako LED-ky, keďže nemajú typický svetelný podpis ako príplatkové Full-LED svetlá, no aj napriek tomu svietia veľmi dobre.
Interiér
Použitými materiálmi a možnosťou konfigurácie Fabia rastie. Základ ponuky – výbava Essence, berie do úvahy najmä cenu. To sa odzrkadľuje aj na vizuálnych prvkoch v interiéri. V interiéri sú použité len tvrdé plasty a vizuálne je interiér taký “obyčajný“. Aj možnosť konfigurácie je minimálna, opciou sú len prvky typu: dojazdové rezervné koleso, alarm či multifunkčný volant.
To sa však mení výbavou Selection, ktorá otvára dvere plnej škále voliteľných prvkov, ktoré sú pre Fabiu k dispozícii. Na výber sú až 4 štýly interiéru, od decentného látkového cez interiér s hnedými doplnkami až po športovo orientovaný s čiernou stropnicou. Palubná doska je veľmi pekne členitá s rôznymi povrchmi. Vrchná časť je z tvrdých plastov a spodnú časť zdobia ozdobné lišty.
Pribudlo látkové čalúnenie pred spolujazdcom, ktoré veľmi pekne oživuje interiér. Priamo pred vodičom sa nachádza po novom plne digitálny prístrojový panel. Osobne, predchádzajúce riešenie klasických analógových budíkov ma oslovilo viac, pretože tento menší nepríplatkový digitálny panel nemá využité kraje a informácie zobrazuje len v strede. Áno, poskytuje všetky dôležité informácie, má pekné a čitateľné zobrazenie, len má malú možnosť konfigurácie a slabú využiteľnosť. Kožený multifunkčný volant je výborný, má ideálnu hrúbku venca a dobre rozmiestnené hardvérové ovládače.
Nedá mi nespomenúť, že od strednej výbavy Fabia ponúka bezdrôtový CarPlay, čo je veľké plus. Celkovo je interiér Fabie veľmi dobrý, počas jazdy som sa cítil príjemne nemal som pocit, že sedím v lacno poskladanom interiéri. Osobne by som si do strednej výbavy priplácal jedine balík Park & Go s parkovacími senzormi, alarmom, bezkľúčovým odomykaním a vyhrievanie sedadiel s dvojzónovou klimatizáciou. Tak môžete nájsť priam ideálny kompromis medzi cenou a priadnou hodnotou. Vyslovene na palube mi nič nechýbalo, preto osobne nevidím dôvod pre ďalšie príplatky.
Motor
Základom ponuky je atmosférický jednoliter s výkonom 59 kW. Ďalšou možnosťou je oturbený jednoliter s výkonom 70 kW, ktorý sme testovali taktiež vo Fabii, následne nami testovaný motor s výkonom 85 kW, ktorý je možné spriahnuť buď so 6-stupňovým manuálom alebo 7-stupňovou prevodovkou DSG. Vrcholom ponuky je benzínová 1.5-ka s výkonom 110 kW. Práve 85 kW verzia jednolitra dostala menší upgrade, pretože jeho predchádzajúca verzia bola naladená na 81 kW. Svojim spôsobom sa nič nemení, stále má rovnaký krútiaci moment v rovnakom spektre otáčok a taktiež aj rovnaké parametre zrýchlenia.
➡️ NEPREHLIADNITE: Videotest Škoda Octavia RS!
Jazda
Čo sa týka jazdných vlastností, Fabia umožňuje priplatiť si za športový podvozok za 143 eur. Mali sme ho aj my. Z hľadiska komfortu nevidím rozdiel medzi štandardným podvozkom. Krásne žehlí nerovnosti a nie len to. Odhlučnenie podvozka je na brilantnej úrovni. Aj keď chytíte poriadnu jamu, do karosérie sa takmer nič neprenesie a vôbec nemáte pocit, že idete po až tak rozbitej ceste.
Nevidím rozdiel ani medzi tuhosťou naladenia a ani komfortom ako napríklad vo väčšej Octavii, kde je ten rozdiel výrazný, no viem povedať jedno. Nesmierne ma bavil na okresných cestách.
To, ako funguje a ako sa správa je v rámci konkurencie jedno z najlepších. Nakláňa sa minimálne, pekne sa pričupí na vonkajšiu stranu a s prehľadom podrží stopu. Je veľmi dobre čitateľný, stabilný a hlavne predvídateľný. Podvozok pekne pracuje, tlmí a zadná náprava nemá tendenciu odskakovať. Naozaj ma milo prekvapil, pretože sa bavíme o štandardnej Fabii, ktorá ale jazdí skvelo.
Ak by som výkonové parametre porovnal so slabšou 70 kW verziou, nadbytok výkonu je cítiť. Pri 70 kW verzii sa od 2000 ot./min. turbo len nadychovalo a pre väčšiu dynamiku bolo potrebné motor držať vo vyšších otáčkach. Aj keď papierovo má krútiaci moment položený nižšie ako silnejšia verzia.
V prípade 85 kW verzie od 1800 ot./min. sa turbo nadychovalo a dostatočne mrštne akcelerovalo vpred. Od spodného pásma otáčok sa pekne opiera o krútiaci moment a plynulo navyšuje svoj záťah až do 6 000 ot./min. Dynamicky je 115 konských síl plne dostačujúcich.
Motor je veľmi dobre odhlučnený a na trojvalec aj mimoriadne kultivovaný. Manuálna 6-stupňová prevodovka si s motorom prekvapivo dobre rozumela s dostatočne presnými dráhami radenia. Ak by ste však chceli viac dynamiky, všetkými desiatimi odporúčam 1.5 TSI so 7-stupňovou DSG prevodovkou, ktorej test si môžete prečítať TU.
Spotreba
Relevantnosť spotrieb v tomto prípade zrovna najlepšia nebude, pretože ide o úplné nový kúsok so surovým a nezabehnutým motorom. Preto sú namerané spotreby výrazne vyššie. Celkový priemer sa nám ustálil na 6,3 litra / 100 km. Okresky zvláda okolo 5 litrov a diaľničná 130-tka si vypýtala ľahko nad 7 litrov. Tento motor sme mali aj vo väčšej Scale, čoho dôkazom je, že v každom smere má spotreba potenciál klesnúť o minimálne liter.
Oproti predchádzajúcemu modelovému roku má nová Fabia výraznejšiu absenciu. Totižto aj slabšiu 70 kW verziu ste mohli kombinovať s väčšou – 50-litrovou nádržou (za príplatok), čoho výsledkom boli výborné dojazdy na nádrž. Po novom som však v cenníkoch a ani konfigurátore možnosť zväčšenia palivovej nádrže zo 40 litrov nenašiel, čo je trošku škoda.
Záver a cena
Škodu Fabiu by som ani len neporovnával s minulými generáciami. Štvrtá generácia kombinuje jazdné vlastnosti z vyšších tried, vďaka čomu je výborná v každom smere. Škoda Fabia štartuje na cenovke 15 330 eur s atmosférickým trojvalcom. Nami testovanú motorizáciu viete mať za 16 330 eur a tento konkrétny kúsok ľahko prekročil 20 000 eur.
Technická špecifikácia
Škoda Fabia | Seat Ibiza | Hyundai i20 | |
Motor/palivo | 1,0 TSI / benzín | 1,0 TSI / benzín | 1,0 T-GDi /benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 999 / 3 | 999/3 | 998 / 3 |
Výkon motora (kW/k) | 85 / 115 | 85 / 115 | 74 / 100 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 200 | 200 | 172 |
Prevodovka | Manuálna 6-st. | Manuálna 6-st. | Manuálna 6-st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 5,2 / 6,3 | 5,3 | 5,3 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 178 | 1 189 | 1 175 |
Objem batožinového priestoru (L) | 380 | 355 | 352 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 202 | 200 | 188 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,3 | 9,4 | 10,4 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 16 330 / 20 008 | 19 242 | 16 840 |
Foto: Filip Beňadik