Renault Espace E-Tech full hybrid – vyráža dych hneď niekoľkokrát
Neubehlo veľa času odkedy ma príjemne prekvapil Renault Austral. Teraz sa mi na test dostal do rúk úplne nový Renault Espace a zostal som opäť v pomykove. Renault si v poslednej dobe ide svoju vlastnú hru, ktorá dokáže potrápiť aj prémiovejšiu konkurenciu, a mňa to baví. Hneď vysvetlím prečo.
Vzhľad ako sa patrí
Testovaný kúsok som dostal v najvyššej výbave Iconic, ktorá to hraje na elegantnú nôtu. Tmavomodré lakovanie karosérie, 20-palcové disky kolies či kontrastné čierne prvky hovoria samé za seba. Mohutná predná maska spolu so svetlometmi matrix LED vision tvarovanými do písmena C len podčiarkuje status tohto rodinného SUV.
Zadná časť je takmer totožná s menším bratom – Renault Austral a odlišuje ju najmä predĺžený C-stĺpik a celkovo do dĺžky natiahnutá zadná časť. V reči čísel je Renault Espace v porovnaní s Australom celkovo dlhší o vyše 21 centimetrov a rázvor je dlhší o 7 centimetrov v prospech Espace. To sú už teda naozaj citeľné čísla.
Full hybridný pohon
Nový Espace je ponúkaný len v jednej variante pohonu. Konkrétne sa bavíme o Full hybridnom systéme, čo znamená, že auto si nenabíjate externe, ale samotné auto si menežuje využívanie a dobíjanie elektrického pohonu. V tomto prípade zastáva funkciu spaľovacieho motoru benzínový trojvalec o objeme 1.2 litra, ktorý je vybavený pre zlepšenie životnosti priamim vstrekovaním paliva. Jeho maximálny výkon je na úrovni 130 konských síl a 205 Nm krútiaceho momentu.
Elektromotor spolu so štartér generátorom pridávajú do systému dalších 75 konských síl a 255 Nm krútiaceho momentu. Hybridný systém spolupracuje s multimódovou 6-stupňovou automatickou prevodovkou, ktorá má vyhradené 2 stupne pre elektromotor a 4 rýchlostné stupne pre spaľovací motor. Poháňané sú v tomto prípade výhradne predné kolesá.
Prečo vlastne ten nadpis?
Odpoveď je jednoduchá. Systém riadenia oboch náprav 4Control advanced a full hybridný systém robia z nového Renault Espace doslova bezkonkurenčné auto. Vďaka systému 4Control advanced máte pri jazde pocit, že šoférujete minimálne o polovicu menšie auto. Výrazný uhol natočenia zadných kolies je citeľný najmä pri nižších rýchlostiach, kedy sa zadné kolesá vytáčajú protichodne s prednými. Toto oceníte najmä pri manévroch v podzemných garážach či pri parkovaní do úzkych parkovacích miest. Pri väčších rýchlostiach sa naopak zadné kolesá vytáčajú súbežne s prednými, čo oceníte na kľukatých cestách a pri svižnejších prejazdoch zákrut, kedy má auto väčšiu ochotu zatáčať, je agilnejšie a taktiež aj stabilnejšie.
Celému dojmu z jazdy taktiež dopomáha aj tuhšie naladený, no stále komfortný podvozok ochotný žehliť všetky typy nerovností. 4Control advanced je možné prispôsobiť presne vašim preferenciám vďaka 9-tim úrovniam pomoci. Príjemným detailom je aj grafika na digitálnej prístrojovej doske zobrazujúca aktuálny stav natočenia jednotlivých náprav.
Full hybridný systém funguje ukážkovo, povedal by som, že až na úrovni japonských konkurentov, ktorých hybridy sa radia k tým najlepším, čo trh aktuálne ponúka. Pri jazde v meste môžem potvrdiť to, čo tvrdia marketingové materiály. Auto naozaj využíva 80% času elektrický pohon a spaľovací motor sa spúšťa len v prípade nutnosti dobitia akumulátoru, či pri prudkej akcelerácii. Vďaka tomu ste schopný jazdiť v meste so spotrebou ľahko pod 5 litrov benzínu na 100 kilometrov.
Na okreskách sa spaľovací motor spúšťa pochopiteľne častejšie, čo vyženie spotrebu na 5,3 litra na 100 kilometrov a čisto diaľničná jazda si vypýta 7,3 litra na sto kilometrov. Po týždni jazdenia sa mi priemerná kombinovaná spotreba ustálila na fantastickej hodnote 5,9l/100km, vďaka čomu som na jednu nádrž absolvoval až 900 kilometrov.
Musím priznať, že za celých 900 kilometrov mi výrazne prekážal len jeden nedostatok, ktorým je slabšie odhlučnenie motorového priestoru, ktoré je počuteľné najmä na diaľnici a v meste pri dobíjaní akumulátoru benzínovým motorom. V týchto prípadoch sa do kabíny dostáva výrazný ,,rapot” a jemné vibrácie, ktoré rušia inak pokojnú a komfortnú jazdu.
+ a –
+ dizajn
+ 4Control advanced
+ full hybridný systém
+ naladenie podvozku
– odhlučnenie motoru
– prenos vibrácii do interiéru
– absencia možnosti pohonu 4×4
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Renault Austral E-Tech
Interiér
Vnútro Renault Espace je kategória sama o sebe. Takmer všade kam sa pozriete sú použité na dotyk príjemné materiály pôsobiace prémiovým dojmom. Spracovanie interiéru je tak na veľmi vysokej úrovni a nič tu nevŕzga a nevydáva nežiadúce zvuky. Interiér je veľmi vzdušný a priestranný, čo potvrdzuje rodinnú charakteristiku Espace. V zásade takmer rovnakú štruktúru a dizajn kabíny poznáme už z modelu Austral.
Najväčším plusom oproti konkurencii je za mňa jednoznačne digitálny prístrojový panel s integrovanými mapami Google a celkovo systém infotaimentu využívajúci Google napríklad aj pri hlasovom ovládaní. Zobrazovacia kvalita displejov a ich plynulosť so softvérom je bez hanby na úrovni prémiovej triedy.
Testovaný kúsok vo verzii Iconic priniesol krémové kožené sedadlá s mimoriadnou dávkou komfortu aj pri dlhých cestách a celkový dojem umocňoval aj obklad interiéru z imitácie dreva a príplatkový audio systém Harman Kardon, ktorý vám odporúčam priplatiť. Neoľutujete.
Áno, alebo nie?
V prípade, že sa obzeráte po veľkom 7-miestnom SUV, hľadáte komfort, výborné jazdné vlastnosti a nízke prevádzkové náklady v tom prípade jednoznačne áno. Treba však počítať s menším batožinovým priestorom pri obsadení všetkých miest a musíte oželieť aj pohon oboch náprav.
➡️ NEPREHLIADNITE: Videorecenzia Renault Austral
Technická špecifikácia
Renault Espace E-Tech | Renault Austral E-Tech | ||
Motor/palivo | 1,2 Hybrid / benzín | 1,2 Hybrid / benzín | |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 199 / 3 | 1 199 / 3 | |
Výkon motora (kW/k) | 147 / 200 | 147 / 200 | |
Max. krútiaci moment (Nm) | 205 | 205 | |
Prevodovka | Multimódová 6-st. | Multimódová 6-st. | |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 4,6 / 5,9 | 4,7 / 5,2 | |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 773 | 1 719 | |
Objem batožinového priestoru (L) | 777 | 555 | |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 175 | 175 | |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,8 | 8,4 | |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 44 700 / 48 950 | 36 100 / 39 600 |