Audi Q8 50 TDI – atraktívny dizajn a top technológie
S väčšinou som sa zhodol, že Audi Q8 patrí jednoznačne k najkrajším veľkým SUV coupé na našom trhu a príchod faceliftu opätovne potvrdil silnú pozíciu na trhu. Čo prináša nové? Aký motor a výbavu odporúčame?
Facelift mu prospel
Nový dizajn osviežil exteriér a prináša prepracovanú prednú masku s väčšími otvormi a nové svetlomety vpredu ako aj vzadu. To, že Audi vie robiť výborné svetlomety sa opäť potvrdilo. Vpredu sú osadené HD Matrix LED svetlomety s Audi Laserlicht a fungujú na špičkovej úrovni. Matrixové svetlomety vedia účinne tieňovať protiidúce vozidlá a ak máte voľnú cestu, aktivujú sa diaľkové laserové svetlá. Tie svojím silným užším lúčom osvetlia cestu ešte ďaleko viac ako, ako LED svetlomety, čo zvyšuje vašu bezpečnosť na cestách. Lúč predných hlavných svetlometov je široký a celkovo sú tak výkonné, že človek má pocit, akoby jazdil za denného svetla.
V zadnej časti vozidla si všimnite prepracovaný zadný nárazník s novými dizajnovými elementami, ktoré umocňujú offroadovejší výzor a k highlightom patria jednoznačne príplatkové digitálne OLED zadné svetlomety. Predné ako aj zadné svetlomety s novým svetelným podpisom je možno meniť prostredníctvom predvolených možností v infotainmente a prispôsobiť ich podľa vášho gusta. Zadné OLED svetlomety nielen že dobre vyzerajú, ale vedia upozorniť ostatných vodičov pri prudkom brzdení alebo pri priblížení.
Okrem iného priniesol facelift aj nové farby, konkrétne v našom testovacom vozidle ide o tzv. Sakhir zlatú metalízu, ktorá umocňuje podmanivý dizajn. Túto farbu by som si osobne kvôli elegancii vybral aj ja a dobre vyniknú aj čierne lakované doplnky, ako predná maska alebo časti nárazníku.
Kolesá robia auto a to platí vždy.
Audi Q8 nezaháľa a zimné pneumatiky s rozmerom 285/40 sú obuté až na 22-palcových diskoch. Bol som zvedavý či bude Audi Q8 na tak veľkých a nízkoprofilových kolesách stále komfortné. Za mňa bol komfort na dostatočne dobrej úrovni a vizuálne sa jej 22-ky v kombinácii a červenými brzdičmi veľmi hodia. Odvďačia sa vám aj pri dynamickej jazde, avšak ak jazdíte častejšie na horšom asfalte, resp. na nespevnených povrchoch, tak odporúčam väčší profil. V teréne budú lepšie kopírovať nerovnosti a jazda bude komfortnejšia. Pre milovníkov športovej jazdy sa dajú objednať až 23-palcové disky.
Elegantný dizajn interiéru
Pri vstupe do kabíny zaujmú bezrámové okná a zintenzívňujú pocit karosérie coupé. Oproti iným značkám chválim elegantne zapracované displeje v prístrojovej doske. Pôsobí to uhladeným a celoliatym dojmom. Počas tmy vám jazdu spríjemní konfigurovateľné ambientné osvetlenie, na ktorom si môžete nastaviť rôzne farby a segmenty osvetlenia.
Sedadlá s logom S-line kombinujú látku s kožou a bielym prešívaním. Sú pohodlné, majú dobré bočné vedenie a jediné, čo mi chýbalo sú ventilované sedadlá, ktoré sa samozrejme dajú priobjednať. K luxusnému charakteru vozidla odporúčam priplatiť si za celokožený interiér vrátane koženej prístrojovky, ktorú máte priamo v zornom poli. Tá ešte viac navodí pocit prémiového interiéru a dobre sa na ňu pozerá. Inak sa musíte pozerať na plast, ako to je viditeľné na testovacom kúsku a obšívanie to žiaľ nezachráni. Interiér osviežil bledý obklad interiéru tzv. česaný hliník matný s embosovaním, na ktorom dobre vyniklo ambientné osvetlenie.
Aj napriek skosenej zadnej časti karosérie sa vzadu pohodlne odvezú dvaja dospelý cestujúci. Asistenčné systémy, vrátane udržovania v pruhoch, fungovali príkladovo a nemám im čo vytknúť. Bang & Olufsen Premium audio systém hral čisto a kvalitne, no pre náročnejších fajnšmekrov odporúčam lepšiu Bang & Olufsen Advanced audio sústavu.
➡️ NEPREHLIADNITE: BMW X6 30d xDrive – stačí X6-ke motorizácia 30d?
50 TDI – 286 koňový nafťák je ideálnou voľbou
Momentálne je v ponuke 340 koňový benzínový 6-valec alebo dva naftové varianty s 286 alebo 231 koňmi. Skúšali sme obidva naftové varianty a pri drag race do 130 km/h veľmi podobne zrýchľovali. Rozdiel cítiť skôr na odozve motora a vo vyšších rýchlostiach nad 130 km/h je 286 koňový variant výrazne rýchlejší.
Keďže je medzi nimi rozdiel iba 2 000 €, odporúčam si priplatiť rovno za výkonnejší 286 koňový variant. Ten mi príde pre Audi Q8 ako najoptimálnejší. Je veľmi úsporný a zároveň dynamický. Po novom obsahuje technológiu mild hybrid, takže dokáže plachtiť aj vo vyšších rýchlostiach a spotrebu som dosiahol na okresných cestách okolo 7 litrov, čo je skvelá spotreba. Bez výrazných obmedzení v mix podmienkach s ňou každopádne jazdíte pod 10 litrov.
Audi myslelo aj na milovníkov zvuku a benzínu. V ponuke majú aj športovú SQ8 s benzínovým 8-valcom z Zuffenhausen-u, ktorý poskytuje emócie pri stlačení akcelerátora. 507 koní a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,1 sekundy hovorí samé za seba. Vypočujte si zvuk 8-valca na našom instagrame.
➡️ NEPREHLIADNITE: Modernizované ⚡️Audi Q8 e-tron: Elektrický skvost s dávkou luxusu a výkonu
Jazda – neutrálny charakter a trakcia je na prvom mieste
Audi Q8 výborne jazdí v zákrutách a milovníci svižnej jazdy ocenia športový adaptívny vzduchový podvozok so zníženým podvozkom o 15 mm, ktorý je súčasťou balíčka S-line Sportpaket plus. Tento podvozok dáva veľkú dávku istoty a máte pocit, že sedíte skôr v menšom sedane ako vo veľkom SUV. Vozidlo je vďaka nemu veľmi stabilné s minimálnymi náklonmi v zákrutách a funguje tak dobre, že nevidím potrebu si priplatiť za aktívne stabilizátory. Pri rezkom tempe v zákrutách má Q8 neutrálny charakter s vysokou trakciou.
Audi Q8 sa nezlakne ani terénu, vďaka pohonu všetkých štyroch kolies a inteligentnému prerozdeľovaniu krútiaceho momentu na jednotlivé kolesá. Stačí zdvihnúť vzduchový podvozok a aktivovať režim offroad. Dôležitým a často podceňovaním predpokladom pre jazdu v teréne sú správne pneumatiky.
Technické údaje a konkurencia
Audi Q8 50 TDI | BMW X6 | Porsche Cayenne Coupé | |
Palivo | nafta MHEV | nafta MHEV | benzín MHEV |
---|---|---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 2967/6 | 2993/6 | 2995/6 |
Výkon motora (kW/k) | 210/286 | 219/298 | 260/353 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 600 | 670 | 500 |
Prevodovka | Automatická 8 st. | Automatická 8 st. | Automatická 8 st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 8,4/9 | 8,0/- | 12,1/ |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2 286 | 2 295 | 2 160 |
Objem batožinového priestoru (L) | 605 | 580 | 592 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 241 | 233 | 248 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6,1 | 6,1 | 5,7 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 82 560/121 590 | 90 310/ | 101 384/ |