Mitsubishi Colt Hybrid – všade za lacno!
Mitsubishi Colt v jeho najnovšej generácii možno už nie je to, na čo sú fanúšikovia značky zvyknutí z dávnych čias. Totižto rovnako ako model ASX, aj menší Colt nie len technicky, ale aj dizajnovo vychádza z bratskej značky – Renault. Ako to?
Známy dizajn?
Aliancia Renault-Nissan-Mitsubishi si navzájom zdieľa jednotlivé technické základy či konkrétne komponenty, aby výrazne znížili náklady na vývoj. Štandardne tak fungujú všetky automobilové koncerny. Avšak Mitsubishi prebralo Clio ako hotový produkt, ktorému dodalo len pár estetických zmien. To je len hudba prítomnosti, pretože čoskoro príde na trh faceliftovaný model ASX (rovnako s technickým základom od Capturu), no s výraznými dizajnovými zmenami.
Colt sa od Clia odlišuje najmä iným tvarovaním prednej masky, v ktorej dominuje plne LED-ková technika s funkciou automatických diaľkových svetiel. Okamžite reaguje na protiidúce vozidlá a ani raz sa mi nestalo, že by mi protiidúce vozidlo prebliklo. Samotný dosvit svetiel bol donedávna jedným z tých lepších, no aktuálne konkurencia prichádza aj s funkciou vyrezávania. Zmena prišla aj v obmene loga, pochopiteľne, a taktiež aj nápisy EV či označenie modelu. Celkovo je dizajn Coltu veľmi pekný, hlavne kvôli použitiu svetelného podpisu z faceliftovaného Clia. Predná časť pôsobí najmä v noci veľmi dominantne a rozhodne si ju s ničím nepomýlite (teda okrem Clia).
➡️ NEPREHLIADNITE: Toto je najúspornejší plug-in hybird vôbec!
Skvelý interiér
Mitsubishi urobilo veľmi rozumný krok, keď prebralo Clio ako produkt do svojho portfólia z dvoch dôležitých dôvodov. Tými sú: interiér a jazdné vlastnosti. Poďme však postupne. Celkové spracovanie interiéru hodnotím veľmi pozitívne. V interiéri prevládajú najmä mäkčené plasty, ktoré sú dielensky dobre poskladané. Na palube nič nevŕzga a ani nevydávajú žiadne pazvuky.
Aj napriek tomu, že koncepcia palubnej dosky má už dobrých pár rokov, stále som mal pocit, že sedím v novom aute. Výraznú zásluhu má na tom výborná grafika prístrojového panela pred vodičom ale aj displeja infotainmentu. Voľbou prístrojového panela je až trojica grafických zobrazení, ktoré sa môžu prispôsobovať spolu so zmenou jazdných režimov. Displej infotainmentu má graficky tiež navrch. Menu je jednoduché, intuitívne a skvelo sa v ňom orientuje. Softvérovo už cítiť, že nejde o novinku, najmä kvôli pomalším reakciám pri niektorých zložitejších úkonoch, no celkovo mu nemám čo vytknúť.
Rozhodne musím spomenúť aj 360-stupňové zobrazenie kamier, ktoré mimoriadne uľahčuje manévrovanie a parkovanie. Ak by ste mali problém s parkovaním, Colt vám sám zaparkuje, či už pozdĺžne alebo priečne.
Priestorová ponuka je na danú triedu adekvátna. Druhý rad sedadiel je pre dospelé osoby skôr núdzový, pre vyššie postavy nepoužiteľný. Do batožinového priestoru vojde 301 litrov, no na mestské používanie je to absolútne dostačujúce.
Paleta motorov
K dispozícii je trojica pohonných ústrojenstiev. Základ tvorí atmosférický trojvalec o výkone 49 kW (67 k), ktorý ako vstupná brána predstavuje výbornú voľbu do mesta hlavne kvôli svojej konštrukčnej jednoduchosti. Druhou voľbou je benzínový trojvalec s turbom a výkonom 67 kW (91 k). Oba motory je možné spriahnuť výhradne s manuálnou prevodovkou. Ak chcete automat, musíte voliť poslednú alternatívu.
Tou je 1.6-litrový atmosférický štvorvalec o výkone 69 kW (94 k). Náhradou za turbo je elektromotor o výkone 36 kW (49 k) a štartér generátor s výkonom 15 kW (20 k). Ich kombinovaný výkon je na úrovni 105 kW (143 k). O celkové prerozdeľovanie sily sa stará multimódová prevodovka, ktorá má 4 stupne pre spaľovací motor a 2 stupne pre elektromotor. Pri rekuperácii systém ukladá nahromadenú elektrickú energiu do 1,2 kWh batérie, z ktorej následne vie čerpať niekoľko kilometrov na čistú elektrinu.
Hybridná technika
Keďže prevodovka nemá spojku, rozbehy rieši elektromotor. Vďaka tomu je každý rozbeh nesmierne plynulý a pohodlný. Obrovskou výhodou je aj dávkovanie plynu. Aj pri parkovaní v kopci sa dá plynový pedál doslova milimetrovo ovládať a krásne dávkovať plyn. Totižto pri niektorých prevodovkách je práve parkovanie v kopci problémom, keďže nevedia plynulo dávkovať plyn a riadiaca jednotka uberá výkon aj napriek dostatočnému stlačeniu akcelerátora. To však nie je príklad Coltu, ktorý to zvláda bravúrne.
Dynamicky je výkonu dosť, veď predsa prvotne zatiahne elektromotor s 205 Nm krútiaceho momentu a do toho sa pridá spaľovací motor, ktorý umocní pocit zrýchlenia. Ak sa bavíme o hmotnostnej kategórii, ktorá neprekračuje 1,3 tony, tak 143 koní je naozaj dostačujúcich. Systém zvláda akcelerovať aj pri plnej záťaži, rovnako aj pri vyšších diaľničných tempách.
Do lacna!
Hybridné ústrojenstvo rozhodne chcete mať, ak väčšina vašich trás je práve v meste. Najspoľahlivejším adeptom je hybridný systém od Toyoty, ktorý inžinieri špičkujú už dekády. Po novom je tu aj výnimočná Honda, ktorá atakuje na titul tých najúspornejších. Na Hondu stráca minimálne aj Mitsubishi Colt, ktorý nás presvedčil o jeho výborných spotrebách.
Súčet mestských špičiek, či už ranných alebo poobedných zavŕšil so spotrebou 5,2 l / 100 km. Ak vezmeme do úvahy neustále kolóny, pri ktorých majú štandardné benzínové agregáty spotreby atakujúce 8-10 l / 100 km, hybrid dáva naozaj zmysel. Ak som rovnaké trasy absolvoval počas prázdneho mesta, verte či nie, výsledkom bola spotreba hlboko pod 4 l / 100 km. Pri diaľničnej 130-tke si Colt z nádrže odpil do 6,5 litra / 100 km, čo je na hybrid veľmi presvedčivá hodnota aj keď systém zapájal výhradne spaľovací motor. Adekvátnu diaľničnú spotrebu má 1.0 TSI, či dokonca aj 1.5 TSI od nemeckej VW Group, len pre porovnanie.
Výrazným míľnikom je rýchlosť 120 km/h, kedy hybrid ešte stále zvláda fungovať efektívne, čo znamená, že vie ísť aj na čistú elektrickú energiu, ktorú si nazbieral. V tom prípade aj spotreba klesá na 5,2 l / 100 km.
Bravúrny podvozok
Druhým najdôležitejším bodom spolupráce Mitsubishi-Renault v prípade malého Coltu je práve podvozok. Ten je doslova šoférsky výborný. Už dávno som nemal z malého mestského auta pocit agility. Takmer všetky podvozky sú výrazne odtlmené od vodiča a strácate tak kontakt s vozovkou. Colt si túto vlastnosť zachováva, pretože podvozok je krásne čitateľný a doslova máte pocit, že ho máte v ruke. Spätná väzba od volantu je až moc preposilovaná, no každým zatočením volantu cítite, čo sa s podvozkom deje.
V zákrutách pôsobí veľmi dospelo a sebaisto podrží stopu. Zadná náprava má pri svižnej jazde tendenciu smerovať vozidlo do zákruty. Ľahko sa zadné kolesá skĺznu a malou kontrou na volante Colt zrovnáte. Celkovo je podvozok dostatočne tuhý a veľmi mu chutia okresné cesty.
Záver a cena
Mitsubishi Colt vo svojej hybridnej verzii predstavuje výborný kompromis medzi dobre vyzerajúcim vozidlom, perfektnou spotrebou a zároveň bravúrnymi jazdnými vlastnosťami. Všetko to v malom a kompaktnom balení, ktoré je priam ideálne stvorené do mesta.
Colt so základným jednolitrom bez turba štartuje na 15 900 eurách, silnejší jednoliter s turbom na 17 200 eurách a akonáhle chcete zvoliť hybrid, pripravte si minimálne 23 200 eur.
Technická špecifikácia
Mitsubishi Colt Hybrid | Toyota Yaris Hybrid | Honda Jazz | |
Motor/palivo | 1,6 / benzín | 1,5 / benzín | 1,5 i-MMD /benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1598 / 4 | 1490/4 | 1498/4 |
Výkon spaľovacieho motora (kW/k) | 69 / 94 | 68 / 92 | 79 / 107 |
Systémový výkon (kW/k) | 105 / 143 | 96 / 130 | 90 / 122 |
Prevodovka | Multimódová | e-CVT | e-CVT |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 4,3 / 5,5 | 4,2 | 4,6 / 4,8 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 313 | 1 190 | 1 302 |
Objem batožinového priestoru (L) | 301 | 286 | 304 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 180 | 175 | 175 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,3 | 9,2 | 9,6 |
Cena verzie od (€) | 23 200 | 24 490 | 24 990 |
Foto: Matúš Kardoš