Ford Bronco – drsný off-road použiteľný na každý deň
Znovuzrodenie legendárneho modelu Ford Bronco potešilo mnoho priaznivcov značky, ako aj offroadových nadšencov. Bronco je ikonické terénne vozidlo, ktoré si získalo srdcia mnohých motoristov už od svojho uvedenia na trh v 60. rokoch minulého storočia. Po dlhom čakaní sa tento model v roku 2021 vrátil na scénu v novej a modernejšej podobe, no do Európy na slovenský trh dorazil iba nedávno. V čom vyniká Ford Bronco okrem terénnych vlastností?
Dizajnom si získa srdcia
Ford Bronco zaujme svojím robustným a retro dizajnom, ktorý je verný pôvodnému modelu zo 60. rokov. Ostré, hranaté línie, kruhové svetlá a výrazná mriežka chladiča s napísom Bronco prispievajú k jeho nezameniteľnému vzhľadu. Ford Bronco je na slovenskom trhu ponúkaný len vo variante so štyrmi dverami a v dvoch výbavách: mestská konfigurácia Outerbanks a offroadová verzia Badlands. Náš testovaný kúsok Badlands je vybavený odnímateľnými dverami a strechou, čo zdôrazňuje jeho dobrodružný charakter.
Montáž a demontáž strechy a dvier
Strechu sa nám podarilo dať dole pomerne jednoduchým spôsobom a potrebujete na to ideálne jedného pomocníka. Súčasťou výbavy je náradie a dôležitým predpokladom je vyhradiť si priestor na uskladnenie strechy. Na demontáž dvier sme si kvôli opršanému počasiu netrúfli, no Ford si našťastie pripravil jednoduchý videonávod pre lepšiu predstavivosť.
Zvonka ma zaujali spätné zrkadlá upevnené na A-stĺpiku a nie na dverách, ako je to napr. na Jeep Wrangler. Tým pádom ostávajú na vozidle aj po demontáži dvier, ktoré sú mimochodom bezrámové.
➡️ NEPREHLIADNITE: Videorecenzia VW Amarok – luxusný a štýlový pracant
Odolný interiér a komfort
Materiály v interiéri sú odolné a navrhnuté tak, aby zvládli drsné podmienky. Dotyková obrazovka infotainment systému SYNC 4 je intuitívna a podporuje bezdrátový Apple CarPlay a Android Auto. Priestor pre pasažierov je dostatočný a veľké sedadlá potiahnuté kožou zabezpečujú komfortnú jazdu. Aj napriek offroadovému charakteru vozidla, Ford Bronco ponúka okrem iného vymoženosti ako vyhrievanie sedadiel, volantu alebo výkonnú audio sústavu s priestorovým zvukom, aj keď mi celkový dojem z audia narúšalo rezonovanie materiálov. Je to však offroad-ové vozidlo s odnímateľnými dverami a strechou, takže to beriem s nadhľadom.
Bronco je vybavené modernými bezpečnostnými technológiami vrátane adaptívneho tempomatu, monitorovania slepého uhla a systému udržiavania v jazdnom pruhu. Infotainment systém SYNC 4 je jedným z najlepších v segmente, ponúkajúc rýchle reakcie a jednoduché ovládanie. Pre milovníkov technológií je k dispozícii aj integrácia s aplikáciou FordPass, ktorá umožňuje diaľkové ovládanie niektorých praktických funkcií vozidla.
Využitie na každý deň?
Aj keď je Bronco veľké vozidlo, nemáte s ním problém parkovať v mestských podzemných garážach a z pozície vodiča ponúka dobrý výhľad na okolie. K lepšej orientácii pomáha kamerový systém z každej strany. Nevýhodu som v meste pocítil len pri daždi, počas ktorého sa off-roadové All Terrain pneumatiky veľmi šmýkali a bolo potrebné si dať väčší pozor. Inak mali dosť dobrú trakciu aj na suchom asfalte a na diaľnici neboli hlučné ako som si vopred myslel.
Čo však v interiéri počuť budete je aerodynamický hluk vo vyšších rýchlostiach kvôli hranatému dizajnu a takmer vertikálnemu čelnému sklu. Nie je to nič strašné, ale na dlhých cestách to samozrejme znižuje komfort. Podvozok funguje dobre aj na asfaltovej ceste a jazdný komfort je na dobrej úrovni. Viac o podvozku nižšie.
Výkon na rozdávanie
Pod kapotou Ford Bronco pracuje výkonnejší 2,7-litrový V6 EcoBoost s výkonom 335 koní a 563 Nm. Tento benzínový agregát poskytuje dostatok výkonu pre terénne, mestské ako aj diaľničné jazdenie. Popravde ma zaskočilo ako dynamicky motor zrýchľuje a ručička na tachometri sa zastaví kvôli obmedzovači pri 168 km/h. 8-valec by som prijal kvôli zvuku a kultúre chodu motora, ale po výkonnostnej stránke je benzínová V6-ka viac než dostatočná. Odozva motora je rýchla a celkovo pôsobí Bronco zábavným dojmom. Taktiež mi sedelo dávkovanie a nástup brzdného účinku, ktorý korešpondoval s hravým charakterom pohonu.
Častou výčitkou je zvýšená spotreba, ktorá sa pohybuje najčastejšie okolo 15 litrov, no keď si dávate pozor, viete sa dostať na 12 litrov na 100 km. Za mňa je táto spotreba adekvátna a zohľadňujúca veľkosť vozidla, hranatý dizajn s takmer vertikálnym čelným sklom a All Terrain pneumatiky.
➡️ NEPREHLIADNITE: Volkswagen Touareg R-Line 3.0 V6 TDI
Terénne schopnosti
Ford Bronco je vybavený sofistikovaným systémom pohonu všetkých kolies e-4WD s viacerými režimami jazdy, ktoré umožňujú prispôsobenie vozidla rôznym terénom vrátane piesku, bahna, skál a snehu. Terénne schopnosti Bronca sú jednou z jeho hlavných predností. Vysoká svetlá výška, odolný podvozok a pokročilé technológie, ako napríklad Trail Control (systém automatickej regulácie rýchlosti pre terénne jazdy) a elektronicky riadené zámky diferenciálov (vpredu aj vzadu), robia z Bronca skutočného off-road špecialistu.
Samostatnou kapitolou je špičkové zavesenie kolies HOSS 2.0 s pružením Bilstein so systémom odpojenia prednej stabilizačnej tyče, ktorá pomáha udržať koleso na zemi do 32 km/h. Už len namontovať prídavné zariadenia ako navijak alebo dodatočné svetlá, ktoré sa dajú pohodlne ovládať spínačmi na strope v kabíne a dobrodružstvo sa môže začať.
Ford Bronco sa môže pochváliť s 80 cm brodivosťou, svetlou výškou až do 26 cm, tuhou zadnou nápravou a krátkymi prevismi, ktoré zaručujú dobrý nájazdový uhol. Má výbornú priechodnosť v teréne a ocenil som funkciu TRAIL TURN ASSIST, vďaka ktorej sa zmenšuje polomer otáčania až o 40 % vďaka pribrzdeniu zadného vnútorného kolesa.
Verzia Outerbanks alebo Badlands?
Badlands má navyše dva terénne režimy Skaly a Baja. Najvýraznejšou zmenou je lepší pohon všetkých štyroch kolies e-AWD so stálym pohonom 4A, nechýba tiež elektronicky ovládaná mechanická uzávierka diferenciálu prednej a zadnej nápravy, odpojiteľný predný stabilizátor a lepšie odpruženie Bilstein. Badlands má navyše 17-palcové disky kolies s terénnejšími pneumatikami a spínače pre externé svetlá alebo navijak. Cenový rozdiel medzi nimi je 5 000 eur. Ak plánujete výjazdy do terénu, osobne by som si zvolil verziu Badlands.
Záver
Ford Bronco kombinuje klasický dizajn s modernými technológiami a vynikajúcimi terénnymi schopnosťami. Je to ideálny výber pre tých, ktorí hľadajú spoľahlivé a štýlové off-road vozidlo, ktoré zvládne akýkoľvek terén. Jeho robustná konštrukcia, výkonný motor a všestrannosť z neho robia jedného z najlepších zástupcov v kategórii off-road SUV.
Technická špecifikácia a konkurencia
Ford Bronco | Jeep Wrangler Rubicon | Land-Rover Defender D250 MHEV | |
Motor/palivo | 2.7 EcoBoost V6 / benzín | 2.0 / benzín | 3.0 / nafta |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 2694 / 6 | 1995 / 4 | 2997/ 6 |
Výkon motora (kW/k) | 246 / 335 | 200 / 272 | 183 / 249 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 563 | 400 | 570 |
Prevodovka | 10-st. aut. | 8-st. aut. | automatická |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 14,2/ 15 | 11,4/ | 8,5/ |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2 343 | 2 028 | 2 436 |
Objem batožinového priestoru (L) | 872 | 548/1059 | 786 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 161 | 159 | 188 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,2 | 7,6 | 8,3 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 82 490/ 84 370 | 69 990/ | 74 801/ |
Foto: Gabriel Bezuška