Jeep Avenger e SUMMIT – oplatí sa v elektrike?
V nasledujúcom článku otestujeme novučičký Jeep Avenger e s čisto elektrickým pohonom v najbohatšej štandardnej výbave SUMMIT. Ako jazdí, v čom sa líši oproti svojmu platformovému súrodencovi a čo ponúka naviac oproti svojej alternatíve s hybridným pohonom?
Zdieľaná platforma
Ako sme už naznačili na začiatku článku, Jeep Avenger zdieľa platformu s Fiatom 600 a teda je aj vyrobený v rovnakom závode v Poľsku. Technologicky je elektrický Avenger zhodný s elektrickým Fiatom 600e, najmarkantnejšie rozdiely sú však vidieť najmä na exteriéri vozidla. Ten je celkovo, ako je pre značku Jeep príznačné, ladený do hranatejších a „mužskejších“ tvarov. Svetlá výška vozidla s hodnotou 200 mm je len o jeden milimeter vyššia ako u Fiatu a jazdné vlastnosti sú tiež takmer identické. Preto sa v tomto článku nebudeme do detailu venovať pocitom z jazdy, ale zameriame sa skôr na hospodárnosť elektrického pohonu a porovnaním s alternatívnymi pohonmi. Napokon, detailný test Avengera, iba s iným pohonom, si môžete pozrieť tu.
➡️ NEPREHLIADNITE: FIAT 600e La Prima – nerozlučná dvojka
Cenovo dostupnejšia alternatíva
Cenník elektrického Avengera sa pohybuje jemne pod úrovňou cien svojho talianskeho náprotivku. V interiéri sa to prejavuje napríklad nemožnosťou objednať si elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča s masážnou funkciou. Čo však naopak oproti Fiatu poteší, je väčší a prehľadnejší 10,25-palcový farebný displej prístrojového panela, madlo pre spolujazdca a trochu inak tvarovaná palubná doska s veľmi priestrannou vodorovnou odkladacou priehradkou s gumenou podložkou. Čo ma trochu prekvapilo sú zadné žiarovkové svetlomety (hoci spiatočka je LED). Za príplatok sa však dajú objednať vo vyhotovení LED, aby sa hodili k predným svetlometom, ktoré sú LED v štandarde. Na čom sa pri Jeepe taktiež nešetrilo sú disky, ktoré sú dostupné s priemerom od 16 do 18 palcov a iba zliatinové.
Ako sme spomínali, jazdné vlastnosti oboch elektrických súrodencov sú podobné. Jeep v porovnaní s Fiatom ponúka naviac asistenta zjazdu z kopca a niekoľko jazdných režimov (napríklad do snehu, piesku alebo blata) pre občasné radovánky mimo spevnených ciest. Tieto režimy vo svojom princípe menia tuhosť riadenia, odozvu na plynový pedál a upravujú otáčky kolies pri prešmyku. Nakoľko elektrický Jeep Avenger je so svojou dĺžkou 4 084 mm malé a relatívne ťažké vozidlo s náhonom iba na prednú nápravu, offroadové zázraky od neho nečakajte.
Prevádzkové náklady
Aj napriek tomu, že technológia pohonu elektrického Jeepu Avenger a Fiatu 600e je navlas rovnaká, teda jedná sa o kombináciu 54 kWh lítiovej batérie a 115 kW (156 k) elektromotora, pri Jeepe sa počas nášho testu kombinovaná spotreba na sto kilometrov vyšplhala nad hodnotu 18 kWh, zatiaľ čo pri Fiate to bolo okolo 16 kWh. S Jeepom sme sa taktiež len poťažme mohli priblížiť teoretickému dojazdu 400 km na jedno plné nabitie. Táto vyššia spotreba je pravdepodobne spôsobená hranatejším dizajnom karosérie, ktorý je (domnievame sa) menej aerodynamický ako pri štýlovej „fiatke“. Koeficient odporu vzduchu má u Jeepu hodnotu 0,33, avšak nevieme ho porovnať s Fiatom nakoľko v tlačovej správe pre Fiat sa neuvádza.
Poďme trochu kalkulovať. Ak by mal majiteľ Jeepu Avenger e možnosť dobíjať si vozidlo z vlastnej zásuvky, pri spotrebe 18 kWh/100 km a cene 0,10 € za kWh (bežná tarifa pre domácnosti v čase písania článku, pozn. red.), by ho sto kilometrov jazdy vyšlo približne 1,80 eura (neprihliadajúc na straty počas dobíjania). Pokiaľ by sme Jeep dobíjali iba pomocou verejných rýchlodobíjacích staníc, tam sa cena elektriny (v závislosti od predplateného paušálu) pohybuje rádovo na troj- až šesťnásobku oproti domácim cenám a na niektorých nabíjačkách dokonca číha riziko poplatku za parkovanie. V prípade rýchlodobíjania teda doslova platí, že čas sú peniaze, a 100 kilometrov by nás vyšlo povedzme 6 až 12 eur.
Ak by sme uvážili benzínovo-elektrický hybridný pohon, ktorý sme v Avengeri taktiež testovali, so spotrebou 6,4 litra benzínu na 100 kilometrov a cenou benzínu približne 1,60 €/l by nás 100 kilometrov stálo okolo 10 eur. Prihliadnuc na fakt, že Avenger e v základnej výbave stojí o 9 000 eur viac ako verzia e-hybrid, za tento cenový rozdiel by sme si boli schopní „prikúpiť“ približne 5 625 litrov benzínu, čo by nám s hybridným Avengerom stačilo na takmer 90 tisíc kilometrov.
Ak sa na to pozrieme z opačnej strany, elektrický Avenger nabíjaný doma by tento rozdiel 9 000 eur navrátil po odjazdení 112 500 kilometrov. Samozrejme iba za predpokladu, že benzín ako aj elektrina nezdražie, a treba taktiež podotknúť, že servis elektrického vozidla je lacnejší ako benzínového, a odpadá napríklad aj pravidelná emisná kontrola.
Záver
Jeep Avenger e je malý mestský crossover s komfortným vyvýšeným podvozkom, perfektným odhlučnením, dobrou dávkou komfortnej a bezpečnostnej výbavy a za celkom rozumný peniaz. Hoci má malú ambíciu občas vybehnúť aj mimo cesty, jeho obľúbeným rajónom je mestská premávka.
V článku sme sa krátko venovali aj návratnosti cenového rozdielu medzi čisto elektrickým a hybridným pohonom, ktorá sa dostaví až po odjazdení vyše 100 tisíc kilometrov a iba pri možnosti nabíjať výhodne. Elektrickú verziu by som preto odporučil pre ľudí, ktorí budú mať možnosť nabíjať si vozidlo doma alebo v práci, kedy je prevádzka vozidla doslova za drobné. Ak by majiteľ mal možnosť využiť na nabíjanie nočný prúd, dokázal by si už beztak nízke náklady ešte väčšmi ponížiť. Ak však budúci majiteľ nemá peniaze navyše, alebo jazdí častejšie dlhé trasy, jednoznačne by som mu odporučil Avenger e-Hybrid, ktorý v nás rovnako zanechal dobrý dojem.
➡️ NEPREHLIADNITE: Jeep Avenger e-Hybrid – populárny crossover s hybridnou technikou
Technické údaje a konkurencia
Jeep Avenger e SUMMIT | Opel Mokka-e Ultimate | VW ID.3 Pure | |
Motor/palivo | BEV – elektrické vozidlo | BEV – elektrické vozidlo | BEV – elektrické vozidlo |
Výkon motora (kW/k) | 115/156 | 115/156 | 125/170 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 260 | 260 | 310 |
Kombinovaná spotreba WLTP kWh na 100 km (test/výrobca) |
18,4/15,4-15,9 | 18,0/15,2-15,5 | 20,1/15,2 |
Kombinovaný dojazd WLTP (km) | 390-400 | 407 | 388 |
Akumulátor (technológia/kapacita) | Li-Ion / 54 kWh (51 využiteľných) | Li-Ion / 54 kWh (50 využiteľných) | Li-Ion / 55 kWh (52 využiteľných) |
Max. prijateľný výkon dobíjania (kW) | 100 | 100 | 145 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 536 | 1 632 | 1 822 |
Objem batožinového priestoru (l) | 355/1 250 | 310/1 060 | 385/1 267 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 150 | 150 | 160 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,0 | 9,0 | 8,2 |
Cena verzie od/test (€) | 36 490/38 540 | 37 890/- | 39 990/50 180 |
Foto: Ivan Rovňák