Nový Volkswagen Tiguan eTSI 2024 – o dva skoky vpred
Volkswagen Tiguan je pre wolfsburgskú značku veľmi dôležitým modelom. Ide o stredne veľké SUV, ktorého sa od roku 2017 predalo rekordných 7,6 milióna kusov. Nová generácia Tiguana prináša okrem iného aj nové spaľovacie motory vrátane mild-hybridu alebo hybridu s vyše 100 km elektrickým dojazdom. Aký pohon odporúčame my? Čítajte ďalej.
Zbrusu nový exteriér
Tiguan je historicky najúspešnejší model značky a myslím si, že s novou generáciou má veľmi dobre našliapnuté. Po stránke dizajnu sa priblížil k ID. rodine a hrdí sa o 15 % lepšou aerodynamikou, ktorá má priamy vplyv na spotrebu. Tiguan sa rozmerovo zmenil iba minimálne, no šikovné využitie priestoru karosérie prinieslo nárast objemu batožinového priestoru o 37 litrov (652 litrov).
Vylepšené matrix svetlomety IQ.Light HD Matrix spája LED svietiaci pás vpredu, ako aj vzadu. Po novom nielen presnejšie tieňuje okolitú premávku, ale je dokonca schopný premietať na cestu obrázky či animácie. Náš konkrétny kúsok je vo výbave Elegance, ktorá sa viaže na bohatú sériovú výbavu a cenovo je identická so športovejším paketom R-Line. Osobne by som si vybral R-Line kvôli ostrejším líniam a dravšej prednej maske.
➡️ NEPREHLIADNITE: Videotest Škoda Octavia RS 2.0 TSI – praktický športovec bez konkurencie
Prepracovaný interiér
Interiér sa posunul o veľký krok dopredu, či po stránke technológii alebo kvality. Interiér je priestranný a hodnotnejší s mäkčenými materiálmi a s prešívaním na prístrojovke, ako aj na vrchných častiach dverí. Naopak vzadu nájdete viac tvrdších plastov v oblasti vrchnej časti dverí. V stredovom tunely sa nachádza veľký úložný priestor so šikovne vymyslenou priehradkou s dvojitým indukčným nabíjaním, čo sa vždy zíde. Veľmi chválim nové prepracované ambientné osvetlenie, ktoré je teraz výraznejšie, kvalitne spracované a cesta v noci je príjemná.
Nadmerne veľký 15″ stredový displej za príplatok nie je moja šálka kávy, no zrejme to je to, čo zákazníci chcú. V základe dostanete 12,9″ displej. Riadiaca páka je po novom umiestnená prakticky za volantom a nový je aj otočný ovládač s displejom, ktorý slúži na nastavenie hlasitosti rádia a jazdných režimov. Športovo-komfortné predné sedadlá sú skutočne pohodlné aj na dlhších cestách, no čerešničkou na torte je interiér R-Line, ktorý ponúka vizuálne atraktívne športové sedadlá s integrovanou opierkou hlavy.
Interiér je veľmi dobre odhlučnený a aj na diaľnici vo vyšších rýchlostiach počuť šum len minimálne. Jediné čo mi prekážalo je keyless fungujúci iba na predných dverách. Typická situácia z bežného dňa, idete si položiť tašku na zadné sedadlo a musíte sa najprv chytiť prednej kľučky, aby ste odomkli auto a až potom mohli otvoriť zadné dvere.
Benzín alebo nafta?
Benzínový agregát 1.5 eTSI mi nepasoval v Tiguane. Pri dynamickom zrýchlení ťahal do vysokých otáčiek a spotreba je o liter vyššia ako pri naftovom variante, ktorý mi príde kultivovanejší, vďaka vyššiemu krútiacemu momentu bez potreby ho vytáčať do vysokých otáčiek. Kombinovaná spotreba zhruba sedí s tým čo sa mi podarilo zajazdiť. 6,5 litra na 100 km mi ukazovalo pri jazde okresnými cestami a 7,5 l pri jazde v meste. eTSI motor je špecifický tzv. plachtením, kedy sa motor vypne aj pri 120 km/h, keď zložíte nohu z akcelerátora. V podstate si to moc ani nevšímate, ale popravde preferujem, keď je motor stále zapnutý a môžem očakávať okamžité reakcie.
Porovnateľný 150 koňový naftový agregát je o 2 200 € drahší a break-even point nastáva až po 120 000 km.
Pri prepočte návratnosti rozdielu vyššej obstarávacej ceny naftové variantu 2.200 € vychádzam z priemernej WLTP spotreby a aktuálnych cien pohonných hmôt 08/2024.
1,40 € nafta
1,49 € benzín
Nafta: 5,5 l na 100 km = 0,055 l/km * 120 000 km = 6.600 l * 1,40 €= 9.240 €
Benzín: 6,4 l na 100 km = 0,064 l/km * 120 000 km = 7.680 l * 1,49 = 11.443 €
Prepočtom sme zistili, že až keď prejdete 120.000 km sa cenovo benzínový variant vyrovná tomu naftovému. Avšak toto je len teoretický výpočet, do ktorého môžu vstúpiť ďalšie vplyvy ako vývoj cien nafty, výška dane, poistenia, alebo cena za servis.
Na druhú stránku je benzinový agregát tichší a o 0,3 sekundy lepšie zrýchľuje, no podľa pocitu z jazdy by som sa rozhodol pre naftový variant. Ak máte rodinku a chodíte často plne obsadený s plným kufrom, tak odporúčam silnejší naftový agregát so 193 koňmi, ktorý sa už automaticky viaže na pohon všetkých štyroch kolies 4MOTION.
Návratnosť plug-in hybridného variantu
Iné motorizácie by som ani nezvažoval, keďže sú buď málo vykonné, alebo majú zbytočne vysokú spotrebu. Je však potrebné spomenúť aj nový plug-in hybridný pohon druhej generácie, ktorý má už slušný dojazd na úrovni 119 až 128 km podľa výrobcu. Ten však stojí 41 790 €, čo je o 4 300 € viac, ako pri úspornom naftovom variante. Návratnosť trvá príliš dlho a oplatí sa iba vtedy, ak bývate v dome s garážou alebo môžete nabíjať v práci so zvýhodneným tarifom.
Jazda na elektriku 1,80 € na 100 km
Jazda na naftu 8,30 € na 100 km
70 000 km * 0,018 = 1 260 € na elektriku
70 000 km * 0,083 = 5 810 € na naftu
Ak nás výjde nabíjanie približne na 1,80 € na 100 km a porovnáme ho s naftovým variantom 8,30 € na 100 km, tak sa bavíme o návratnosti až pri 70 000 km prejazdených na čisto elektrický pohon. Na druhú stránku viete plug-in hybrid v podstate využívať ako elektrické auto, lebo väčšina ľudí za deň viac ako 100 km neprejde a môže si tak užívať tichú a bezemisnú jazdu.
Podvozok
Základný podvozok je úplne postačujúci a plní si dobre svoju úlohu. Avšak highlightom novej generácie Tiguana je nový príplatkový podvozok DCC Pro s adaptívnym pružením. Elektronicky riadené tlmiče s inovatívnou dvojventilovou technológiou reagujú na povrch vozovky a jazdnú situáciu v priebehu milisekúnd a automaticky upravujú tlmiče. Síce stojí 1 130 €, no dokáže výrazne zvýšiť komfort na cestách a súčasťou balíčka je aj progresívne riadenie pre ešte pohodlnejšiu obsluhu.
Je tu však aj balík Sport za 340 €, ktorý ponúka športový podvozok a takisto progresívne riadenie. Odporúčam buď balíček Sport alebo DCC PRO, aby podvozok bol pri prudkých pohyboch tuhý a aby neplával, čím sa znižuje stabilita. Volant je odtlmený od akýchkoľvek vibrácii pre maximálny komfort a celkovo riadenie je nastavené na bežnú komfortnú prevádzku.
Kúpiť alebo nekúpiť?
Volkswagen Tiguan ponúka špičkovú techniku za dostupné ceny. Má šancu stať sa opäť predajným hitom, vďaka priestrannému a modernému interiéru, veľkorysému batožinovému priestoru a úsporným agregátom.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Mercedes-Benz GLC kupé 220d 4MATIC
Technické údaje a konkurencia
Ak vezmeme do úvahy porovnateľný Tiguan s Mercedes-Benz GLC a to konkrétne naftový 193 koňový variant s 4MOTION a cenou od 46 890 €, ide o pomerne výhodné vozidlo, keďže GLC 220d 4MATIC začína od 63 054 € a nové BMW X3 xDrive 20d od 59 260 €, avšak s menším batožinovým priestorom na úrovni 570 l. Potom tu je ešte väčší súrodenec Škoda Kodiaq s ešte väčším batožinovým priestorom na úrovni 910 l / 2 105 l, ale aj vyššou cenou od 42 210 €.
VW Tiguan eTSI | VW Tiguan nafta | MB GLC 220d 4MATIC | |
Motor/palivo | mild-hybrid/ benzín | 2.0 TDI/ nafta | 2.2 / nafta |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1498 / 4 | 1968 / 4 | 1993 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 110 / 150 | 110/ 150 | 145 / 197 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 250 | 360 | 440 |
Prevodovka | 7-st. aut. | 7-st. aut. | 9-st. aut. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 6,4/ 7,0 | 5,5 / | 5,2/ |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 639 | 1 721 | 1 910 |
Objem batožinového priestoru (L) | 652 | 652 | 620 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 210 | 207 | 219 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,1 | 9,4 | 8,0 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 35 290/ | 37 490 / | 63 054/ |