Renault Rafale – nová vlajková loď značky s 5 litrovou spotrebou?
Renault Rafale, nová vlajková loď francúzskej automobilky, prichádza na trh s odvážnym dizajnom, ktorý okamžite zaujme pozornosť. Jeho ostré línie a dynamické proporcie z neho robia dizajnový skvost, no Rafale nie je len o kráse. Pod jeho elegantným povrchom sa skrýva úsporný hybridný pohon a natáčacia zadná náprava, ktorá prináša výnimočnú manévrovateľnosť. Renault sa v tomto modeli snaží sprostredkovať pocit prémie, čo vyvoláva otázku: Môže tento francúzsky crossover skutočne konkurovať etablovaným prémiovým značkám? A v neposlednom rade, aká je cena tohto elegantného technologického šperku?
Dizajn exteriéru
Exteriér nového Renault Rafale okamžite uchváti svojím neprehliadnuteľným a elegantným dizajnom SUV kupé, ktorý je plný dynamiky a štýlu. Na ceste pôsobí majestátne a rozmermi by som ho prirovnal k Volkswagen Tiguan Allspace. Zadní pasažieri sa môžu tešiť na prekvapivo veľkorysý priestor na nohy, čo v tejto kategórii nie je samozrejmosťou.
Výbava Esprit Alpine dodáva vozidlu exkluzívny športový nádych, ktorý zvýrazňuje každý detail. Úzke, prižmúrené svetlomety s ostrými líniami pôsobia dravo a futuristicky, akoby pozorne sledovali každý pohyb na ceste. Prepracovaná predná maska s elegantnými kosoštvorcovými vzormi dotvára jedinečnú tvár Rafale, ktorá si bezpochyby získa obdiv na prvý pohľad. Rozdelené svetlomety, pričom hlavné svetlá využívajú modernú matrix technológiu, dokážu inteligentne vyrezať svetlo, aby neoslňovali protiidúce vozidlá.
Na druhej strane, nie všetko je dokonalé. Staršia technológia rozmrazovania čelného skla pomocou viditeľných drôtikov pôsobí v tomto prémiovom segmente zastaralo, najmä keď konkurencia, ako Volkswagen, tento problém vyriešila elegantnejšie a bez rušivých prvkov. No aj napriek tomu, Renault Rafale svojím exteriérom nastavuje vysokú latku pre všetkých, ktorí túžia po jedinečnom a rafinovanom SUV kupé.
Príbeh názvu Rafale
Legendárne lietadlo Caudron-Renault Rafale nesie všetky genetické rysy nového vozidla Rafale: jedinečnú technológiu, odvahu, obratnosť a dizajn. Renault vzdáva poctu odbornosti, technológiám a víziám zameraným na výkon, ktoré vychádzajú z leteckej histórie značky. Renault bol priekopníkom pri vývoji motorov pre automobily, vlaky aj lietadlá. Louis Renault, fascinovaný letectvom a svetom amatérsky leteckých pretekov, kúpil spoločnosť Caudron a vytvoril spoločnosť Caudron-Renault.
➡️ NEPREHLIADNITE: Mercedes-Benz GLC 300 de – plug-in hybrid, ktorý má zmysel
Prémiový interiér
Renault Rafale sa môže pochváliť nielen štýlovým exteriérom, ale aj prémiovým interiérom. Dva veľkolepé displeje dominujú palubnej doske, ich grafické spracovanie je naozaj pôsobivé – ostré, živé farby a dokonalé detaily potešia oko aj tých najnáročnejších používateľov. Usporiadanie menu je mimoriadne prehľadné a esteticky príťažlivé, čo umocňuje pocit z intuitívneho a bezproblémového ovládania všetkých funkcií vozidla. Luxusný zážitok taktiež dotvára inovatívna sklenená strecha, ktorá sa dokáže zmeniť na zmliečnenú povrchovú vrstvu, čím poskytuje dokonalú ochranu pred slnkom a vytvára pocit vzdušnosti.
Ďalším prvkom, ktorý očarí, je efektná látková stropnica, ktorá pôsobí exkluzívne. Sedadlá sú nielen pohodlné, ale aj ergonomicky navrhnuté s výborným bočným vedením, dokonca aj v oblasti ramien, čo zaručuje stabilitu a pohodlie počas jazdy cez zákruty. Prepracovaným detailom je podsvietené logo Alpine v sedadlách, ktoré dodáva interiéru športovo-elegantný nádych.
Aktívna bedrová opierka sa prispôsobuje pohybom tela a poskytuje príjemnú masáž, ktorá spríjemní aj dlhšie cesty. A na dokonalý hudobný zážitok počas jazdy dohliada špičkový Harman Kardon audio systém, ktorý hrá bezchybným zvukom bez akýchkoľvek rezonancií, čo dodáva jazde úplne nový rozmer.
Úsporný pohon
Renault Rafale vyniká pohonom E-Tech full hybrid 200, ktorý harmonicky kombinuje benzínový motor s elektrickým, čím dosahuje jeden z najlepších pomerov výkonu a spotreby na trhu. Údajne je podľa normy WLTP možný dojazd až 1 100 km, no palubný počítač ukazoval pri plnej nádrži dojazd 760 km.
Srdcom hybridu je 1,2-litrový trojvalcový benzínový turbomotor s výkonom 130 koní, ktorý je doplnený o elektrický motor s výkonom 50 kW. Elektrický boost je okamžite citeľný, vďaka čomu má vozidlo svižnosť a pružnosť. Na čisto elektrický pohon je možné jazdiť až do rýchlosti 130 km/h, pričom rekuperácia energie pri brzdení je mimoriadne efektívna a batéria sa rýchlo dobíja, čo oceníte najmä v mestskej premávke. Reálna kombinovaná spotreba sa pohybovala medzi 5 až 6 litrami, pričom najlepšie výsledky dosiahnete práve v meste.
Tento systém by mal usporiť až 40 % paliva v porovnaní s tradičnými spaľovacími motormi a umožniť čisto elektrickú jazdu až v 80 % prípadov. V praxi som však využíval spaľovací motor na 70 % a elektriku na 30 %. Multimódová 6-stupňová automatická prevodovka ponúka 4 stupne pre spaľovací motor a 2 pre elektrický, pričom radenie je plynulé a komfortné. Jedinou drobnou výčitkou je preradenie elektromotora pri rýchlosti 130 km/h, ktoré môže na okamih spôsobiť pocit straty výkonu, no rýchlo sa obnoví.
➡️ NEPREHLIADNITE: Mercedes-Benz GLC kupé 220d 4MATIC – najúspornejšie SUV?
Jazda
Jazda s Renault Rafale vám hneď pri prvej zákrute odhalí skutočnú výhodu natáčacej zadnej nápravy 4Control Advanced. Pri nižších rýchlostiach sa zadné kolesá natočia až o 5° v opačnom smere ako predné, čím výrazne zlepšujú manévrovateľnosť a dosahujú polomer otáčania porovnateľný s malými mestskými vozidlami. Na diaľnici pri rýchlostiach nad 50 km/h sa zadné kolesá jemne natočia o 1° pre lepšiu stabilitu v zákrutách. V meste sa vďaka polomeru otáčania 10,4 m parkovacie manévre stávajú hračkou.
Podvozok poskytuje stabilitu aj pri prudších manévroch, avšak kvôli nízkoprofilovým pneumatikám som cítil pri prejdení nerovností jemné poskakovanie. Osobne by som volil pneumatiky s väčším profilom, ktoré by poskytli väčší komfort na našich cestách. Prostredníctvom ovládača Multisense na volante môžete meniť jazdné režimy, ktoré prispôsobia odozvu motora, tuhosť riadenia a účinnosť systému 4Control. Adaptívny tempomat s funkciou udržovania v pruhoch funguje spoľahlivo a plynulo.
Náš Renault Rafale poháňa predná náprava, no v ponuke je aj plug-in hybridná verzia s pohonom všetkých štyroch kolies a výkonom 300 koní. Plug-in hybridná verzia s batériou 22 kWh umožňuje elektrickú jazdu na vzdialenosť až 105 km, čo plne pokryje každodenné dochádzanie. Pre podnikateľov môže byť atraktívnejšia výkonná plug-in hybridná verzia 300, ktorá vďaka daňovým výhodám a zrýchlenému odpisovaniu ponúka aj finančné benefity.
Záver
Renault Rafale zaujme elegantným dizajnom a priestranným, moderným interiérom s prémiovým nádychom. S výbornou spotrebou na úrovni 5,5 litra na 100 km sa stáva silným kandidátom pre tých, ktorí hľadajú rodinné SUV kombinujúce štýl a úspornosť.
Technická špecifikácia a konkurencia
Rafale 200 hybrid | MB GLC kupé | Audi Q5 quattro | |
Palivo | Benzín/elektrika | Nafta/mild hybrid | Nafta/mild hybrdi |
---|---|---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1199/3 | 1993/4 | 1968/4 |
Výkon motora (kW/k) | 147/200 | 145+17/197+23 | 150/204 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 205+205 e-motor | 440 | 400 |
Prevodovka | Automatická 4+2 elektro st. | Automatická 9 st. | Automatická 8-st. |
Spotreba podľa WLTP/test | 4,7/5,5 | 5,1/ | 5,9-6,7/ |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1660 | 1930 | 2030 |
Objem batožinového priestoru (L) | 532 | 545 | 520 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 175 | 225 | 226 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,9 | 8,1 | 7,4 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 43 900/ | 64 980/ | 57 100/ |
Foto: Gabriel Bezuška