Cupra Leon 1.5 eTSI – facelift doladený k dokonalosti
Týždeň sa s týždňom stretol a mne sa do rúk dostala opäť ďalšia Cupra. Tentokrát mi spoločníka robil Leon v mimoriadne podarenej konfigurácii, ktorá priťahovala množstvo pohľadov. Na to, že sa bavíme o facelifte, tak sme svedkami vcelku výrazných zmien a to nie len v exteriéri, ale aj v kabíne. Veď poďme si to postupne rozmeniť na drobné.
Cupra Leon vo verzii hatchback je doslova raritou. Na cestách túto verziu osobne stretávam len sporadicky, respektíve podstatne menej, ako napríklad konkurenčný VW Golf. Volkswagen je v základe (R-Line) o zhruba 2 500 eur lacnejší oproti Cupre, no za DCC podvozok musíte priplácať 790€, viete mať maximálne 18–palcové disky za 470 € a za Matrix svetlomety si priplatíte dalších 1 850€. V Cupre vás 19-palcové disky a rovnaké príplatky budú stáť o 710 € menej, čím sa cenový rozdiel už podstatne znižuje a v Cupre spolu s 19-kami dostávate aj znížený podvozok o 15 mm. Naopak v Golfe si viete priplatiť len za jeho zvýšenie o 15mm.
Každý má rád niečo iné
A to presne platí pri dizajne. Stretol som sa s ľudmi, ktorým sa nový Cupra Leon nepáči a sú viac naklonený Golfu a jeho konzervatívnejšiemu dizajnu. Ja som zas z opačného koncu a facelift Golfu mi nie je úplne po chuti, no Cupra Leon triafa do čierneho.
V prípade testovanej konfigurácie Leon doslova klame telom, pretože na prvý pohľad auto vyzerá na vrcholnú verziu, no opak bol pravdou. Nič to však nemení na tom, že Cupra použila úplne nový predný aj zadný nárazník. V prípade predku je ešte viac deravý, čím pomáha motoru dýchať a k dravšiemu vzhľadu pomohli aj nové LED svetlomety s trojuholníkovou grafikou. Bočná silueta naplno odhaľuje až 19-palcové disky kolies s typickými kontrastnými, bronzovými detailmi a učupeným postojom vďaka adaptívnemu DCC podvozku zníženým o 15 mm.
Po vzore prednej časti sa väčšie zmeny konali aj vzadu, kde okrem nového nárazníku nájdeme aj prepojené LED koncové svetlomety svetelným pásom, ktorý ponovom obsahuje aj osvetlené logo Cupra, ktoré si najmä v noci zaručene nepomýlite s ničím iným.
Úsporný no výbušný
Presne taký je 1.5 litrový eTSI motor pod prednou kapotou Cupra Leonu. Vcelku významnú rolu zohráva aj to písmenko ,,e” v názve, ktoré napovedá použitie mild–hybridnej technológie. Tá je mimoriadne nápomocná v dvoch aspektoch. Jednak sa zlepšila odozva plynového pedálu a plynulosť jazdy, ale zmenšila sa taktiež spotreba benzínu, ktorú v prípade, že volíte tento agregát určite beriete do úvahy.
V reči čísel. 1.5 eTSI disponuje maximálnym výkonom 150 konských síl a 250 Nm krútiaceho momentu. Elektromotor zabudovaný v 7-stupňovej DSG prevodovke disponuje výkonom 18 koní a 56 Nm, ktoré v prípade potreby krátkodobo pomáhajú spaľovaciemu motoru, a to najmä pri rozbehoch a preraďovaní, čím je jazda pocitovo svižnejšia a najmä plynulejšia. Druhou spomínanou výhodou je zníženie spotreby paliva, kedy mild-hybrid za určitých podmienok počas jazdy vypína motor, alebo využíva plachtenie. Deje sa tak častokrát aj v meste aj na okreskách, no systém je natoľko inteligentný, že napríklad pred vjazdom do dediny znova zaradí späť prevodový stupeň, čím auto brzdí motorom a tým šetrí brzdy, ale aj rekuperuje kynetickú energiu a dobíja akumulátor.
Je mild-hybrid citeľný pri jazde? Ak ste predtým nejazdili 1.5-ku bez mild-hybridu, rozdiel nespoznáte. Ak však presadnete z obyčajnej 1.5 TSI do eTSI rozdiel bude citeľný. Auto viac poslúcha na stlačenie plynového pedálu a taktiež sa rozbieha podstatne plynulejšie. Všeobecne toto vylepšenie už aj tak výbornej 1.5-ke TSI prospelo.
➡️NEPREHLIADNITE: Test Audi S3 po facelifte
Podvozok rýchlejší ako motor
Pri jazde v meste je Cupra Leon aj napriek 19-palcovým diskom kolies vcelku komfortný. Nerovnosti filtruje dobre, no nečakajte komfort základného Leonu na 16-kach. Auto je celkovo naladené podvozkovo tuhšie a svoje spravia aj nízkoprofilové pneumatiky, nie je to ale nič katastrofálne. Dušu z vás Leon Cupra určite nevytrasie.
Okresky mu chutia!
Podvozok je na okreskách a horských priechodoch ako doma. Na test som si zvolil čerstvo zrekonštruovanú cestu Skýcov-Veľké Uherce, ktorá mne osobne vzdialene pripomína Nürburgring. Síce prekvapivo nie nedokonalým povrchom, ale svojími technickými úsekmi s množstvom rýchlych, ale aj pomalých zákrut a horizontov. Tu mi Cupra Leon doslova odpálil dekel, pretože ten DCC podvozok funguje geniálne! Na výjazdoch je auto pomerne neutrálne a potláča nedotáčavosť na minimum, naopak v režime ESP Sport sa na výjazdoch viete hrať s hmotnosťou auta a dopriať si tak mierne hodenie zadkom. Výhoda DCC podvozku je, že v prípade dobrého povrchu si viete podvozok pritvrdiť ešte mierne viac v porovnaní s režimom Sport a naopak na zlej ceste zas dať podvozok do ešte komfortnejšieho módu.
Cupra Leon aj napriek 1.5-ke pod kapotou dokáže vodičovi sprostredkovať zážitok, za ktorý môže vo veľkej miere spomínaný podvozok. Nehovorím, že motor je nedostatočný, práve naopak. Na to že má 150 koní a jedná sa o bežnú verziu a nie vrchol ponuky má dychu viac než dosť, no keď si Leon Cupra začnete užívať tak čoskoro narazíte na limity výkonu, respektíve podvozok a celkovo naladenie auta si budú na niektorých cestách pýtať viac. Počas týždňa som sa zastavil aj na Pezinskej Babe a tam bolo deficit výkonu cítiť. Predsalen dlhšie rovinky odhalia málo koní skôr ako pomotané technické pasáže v Skýcove.
Cupra Leon 1.5 eTSI ani nemá byť športovým autom, ale Seatom Leon s viac emóciami a to sa myslím prostredníctvom podvozku, presného riadenia a lepšej smerovej stability podarilo na jednotku s hviezdičkou.
Interiér dostal potrebné zmeny
Predfaceliftové verzie mali síce dizajnovo a ergonomicky dobre spracovaný interiér, no mal svoje muchy, ktoré mu nie všetci dokázali odpustiť. Facelift teda so sebou prináša všetky tieto neduhy fixnuté a už po prvej minúte v interiéri išiel z neho podstatne lepší a hodnotnejší pocit, ako v pôvodnom Cupra Leone. Testovaný kúsok bol vybavený balíkom Dynamic Design, ktorý prináša pološkrupinové sedadlá s integrovanou opierkou hlavy čalúnené Alcantarou. Tie sa dobre osvedčili či už pri športovej jazde, alebo aj pri dlhších presunoch.
Kvalitnejšie a mäkkšie povrchy boli použité aj na obklade dverí a palubnej dosky, čo pôsobilo prémiovo. Dobrý dojem u mňa pretrvával aj pri pohľade na volant, ktorý síce vyzerá úplne rovnako, no prináša predsa len drobnú zmenu v podobe dvoch nových tlačidiel – štartovanie a voľba jazdných režimov. Tento detail v mojich očiach budí akýsi punc exkluzivity a vytvára dojem, že sedím v niečom nie úplne bežnom.
Zmenou k lepšiemu prešiel aj centrálny displej infotainmentu, ktorého softvér je teraz plynulejší a aj bezdrôtový CarPlay má stabilné pripojenie bez výpadkov, ako tomu bolo v pôvodných modeloch. Čerešničkou na torte je audio systém Sennheiser, ktorý je podstatne lepší ako v minulosti použitý Beats. Sennheiser hraje čistejšie a nestráca kvalitu ani pri vyšších hlasitostiach. Vylepšené bolo zjavne aj uloženie jednotlivých reproduktorov, keďže teraz už nedochádza k vibráciám a ,,drnčaniu” plastov vo dverách.
Jednoznačný posun vpred
Faceliftovaná Cupra Leon teda so sebou prináša okrem skvelých jazdných vlastností aj lepšie spracovaný a hodnotnejší interiér. Testovaná verzia je ideálnou voľbou v prípade, že hľadáte daily driver, ktorý vás síce dopraví z bodu A do bodu B, no urobí to štýlovo, s nízkou priemernou spotrebou a v prípade potreby vám dokáže na obľúbenej okreske vyčarovať úsmev na tvári svojimi jazdnými vlastnosťami, a to všetko v rámci relatívne prijateľnej cenovky.
Technická špecifikácia
Cupra Leon | Mercedes-Benz A 180 | Volkswagen Golf R-Line | |
Motor/palivo | 1.5 / benzín | 1.33 / benzín | 1.5 / benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1498 / 4 | 1332 / 4 | 1498 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 110 / 150 | 100 / 136 | 110 / 150 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 250 | 230 | 250 |
Prevodovka | Automatická 7-st. | Automatická 7-st. | Automatická 7-st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 5,9/ 7,0 | 5,8 / 6,1 | 5,6 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1435 | 1440 | 1418 |
Objem batožinového priestoru (L) | 380 | 370 | 381 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 214 | 215 | 224 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,7 | 8,8 | 8,4 |
Cena verzie od/testovaného modelu od(€) | 32 760 / 38 338 | 33 960 / 46 596 | 29 990 |