Jazda v zelenom pekle – Nürburgring Nordschleife
Od ukončenia výstavby v 1927 má Nordschleife povesť najnáročnejšej a najnebezpečnejšej trate. Niekoľkonásobný britský F1 pretekár Sir Jackie Stewart ju dokonca pomenoval zelené peklo a táto prezývka sa používa dodnes.
Čím sa Nordschleife odlišuje od iných tratí?
Pre pretekárov má táto trať veľké čaro a to najmä kvôli jej náročnosti. Zradné zákruty, prudké stúpania a neustále meniace sa povrchy vozovky si vyžadujú od vodiča zručnosti. Dĺžka trate meria výnimočných 20,8 km, tvorí ju 73 zákrut a celkový rozdiel nadmorskej výšky je na úrovni 300 m. Oproti iným tratiam je Nordschleife veľmi úzka a najznámejšiou udalosťou je ADAC TOTAL 24-hodinový závod, ktorého sa v priebehu 4 dní, zúčastní až 200 vozidiel.
Chcete si ísť zajazdiť?
Ak si chcete splniť sen a vyskúšať si zajazdiť na Nordschleife, ale nemáte športové vozidlo, to vôbec nevadí. Požičať si ho môžte napríklad cez Ring-Taxi.com ako ja tento Porsche Cayman. Jedno kolo vás výjde na 179 eur. V cene je zahrnutý benzín, vstupný poplatok a inštruktor, ktorý vám radí a pomáha zlepšovať váš čas. Nelimituje vás. Hlavne prvé kolá je človek na trati celkom stratený keďže cez horizonty nie je vidieť kedy sa zákruta zlomí.
Nerovnosti na vozovke, klopené zákruty a skoky dokážu vozidlo veľmi ľahko dostať do šmyku.
Páčilo sa mi, že ich Cayman mal upravený podvozok od Manthey Racing, obuté mal semi slicky a nechýbali ani škrupinové sedadlá Recaro.
Ako sa pripraviť na prvú jazdu?
Ak si chcete užiť jazdu tak sa určite vopred naučte trať. Napríklad ja som sa ju učil cez PS4 Granturismo. Bez toho nebudete mať poňatia aká zákruta za horizontom nasleduje. Je ich až 73 a každá zákruta je iná. Ďalším odporúčaním je nazbierať skúsenosti na ľahších tratiach. Ak ste ešte nejazdili na okruhu tak si to určite choďte vyskúšať napríklad na SlovakiaRing. Nerovnosti na vozovke, klopené zákruty a skoky dokážu vozidlo veľmi ľahko dostať do šmyku.
Okrem toho sa treba finačne pripraviť pre prípad nehody. Maximálna spoluúčasť je 20 000 eur. Čo sa týka poškodenia bezpečnostných bariér, čistenia trate a odťahu to sa platí extra. Orientačný cenník opráv trati nájdeš TU.
Stojí to za to?
Nordschleife totálne predčila moje očakávania. Je to úžasná trať a doteraz mám z nej zimomriavky. Tie klopené zákruty, dĺžka trate, prevýšenia sú skutočne jedinečné. Podľa mňa sa to oplatilo do posledného centu, nevahájte a choďte si to vyskúšať na vlastnej koži.
Foto: Media Nuerburgring, Samuel Zaťko