Škoda Kodiaq Sportline iV – oplatí sa plug-in hybrid viac než diesel?
Len pred pár mesiacmi sme testovali novú generáciu naftovej Škoda Kodiaq s pohonom 4×4, no tentoraz sa nám do rúk dostala plug-in hybridná verzia v športovom prevedení Sportline. Ako si druhá generácia hybridu poradí v reálnych podmienkach? A je výhodnejšia oproti klasickému naftovému variantu?
Po prvý raz hybrid
Prvýkrát v histórii je model Škoda Kodiaq dostupný aj s plug-in hybridným pohonom, označeným ako iV. Kombinácia motora 1.5 TSI a elektromotora ponúka systémový výkon 150 kW (204 k). Samotný elektromotor pritom dosahuje pôsobivých 85 kW a 330 Nm, vďaka čomu možno vozidlo využívať aj ako čisto elektrické. Batéria s hrubou kapacitou 25,7 kWh (z toho využiteľných 19,7 kWh) umožňuje podľa metodiky WLTP dojazd až 120 km výlučne na elektrický pohon. Pri vonkajšej teplote 5 °C som pri plynulej jazde na jedno nabitie prešiel 77 km.
Keďže ide o plug-in hybrid, pri vodičových dverách sa nachádza nabíjací port s podporou rýchleho DC nabíjania výkonom až 50 kW. V optimálnych podmienkach tak možno batériu nabiť z 10 na 80 % za 26 minút, prípadne z 0 na 100 % za približne 2,5 hodiny. To znamená, že počas nákupu v obchode bez problémov dobijete batériu takmer naplno. Rekuperáciu je možné nastaviť v troch režimoch – automatická, vysoká a nízka. Osobne som využíval automatickú rekuperáciu, ktorá zvyšuje komfort jazdy tým, že automaticky prispôsobuje brzdenie a udržiava bezpečný odstup od vozidla pred vami.
Čo je lepšie hybrid alebo nafta?
Veľa záleží na vašich cestovných návykoch. Ak chcete rýchlu odpoveď, naftový variant sa oplatí viac – a hneď vysvetlím prečo. Pri porovnaní rovnako vybavených verzií Sportline oboch pohonov vychádza výkonnejší naftový variant o 1 300 € drahšie ako plug-in hybrid. Treba však dodať, že naftový model má v cene zahrnutý pohon všetkých štyroch kolies, zatiaľ čo plug-in hybrid je dostupný len s predným pohonom. Navyše, kvôli dvojitému pohonnému ústrojenstvu má hybrid približne o 100 kg vyššiu hmotnosť a otravné vie byť aj každodenné naťahovanie nabíjacích káblov.
Ďalším rozdielom je prevodovka – plug-in hybrid je k dispozícii len so 6-stupňovým automatom, zatiaľ čo ostatné verzie využívajú 7-stupňový automat. Pri jazde som však v 6-stupňovej prevodovke nepociťoval žiadne negatíva. Pri rýchlosti 135 km/h motor dosahuje 3 000 ot./min., čo sú pre benzínový agregát prijateľné otáčky a jazda ostáva tichá aj na diaľnici.
Kedy sa teda plug-in hybrid oplatí?
Ak bývate v dome s vlastnou garážou a máte možnosť nabíjania, môžete Kodiaq iV využívať ako elektromobil s nízkymi prevádzkovými nákladmi a mimoriadne tichou jazdou. Zároveň však máte neustále k dispozícii spaľovací motor, takže sa pri dlhších cestách, napríklad na dovolenku, nemusíte stresovať nabíjaním ako pri čisto elektrickom aute.
Príjemne ma prekvapila výborná kombinovaná spotreba po vybití batérie, ktorá je dokonca nižšia, než uvádza norma WLTP (6,1 l/100 km). Vďaka efektívnej rekuperácii sa mi podarilo dosiahnuť spotrebu 5,6 l/100 km, pričom testovací okruh s dĺžkou 25 km zahŕňal nielen mestskú premávku, ale aj jazdu po obchvate pri rýchlosti 120 km/h. V úplnom centre sa spotreba pri vybití batérie zvýšila na 6,9 l/100 km, čo je vzhľadom na veľkosť vozidla stále veľmi dobrý výsledok.
Ďalšou výhodou je vylepšená odozva na akcelerátor vďaka elektromotoru. Kodiaq iV zrýchľuje svižne aj pri nulovom dojazde batérie. Dobrá dynamika je citeľná aj pri diaľničných rýchlostiach, pričom pri plnom stlačení akcelerátora elektromotor poskytne dodatočný výkonový boost, čo ešte viac zlepší zrýchlenie.
Jazda
Aj pri vybitej batérii hybridný pohon často strieda benzínový a elektrický režim vďaka účinnej rekuperácii. Najmenej efektívny je však v situáciách, keď málo brzdíte – napríklad pri jazde po diaľnici, kde treba počítať so spotrebou na úrovni bežného benzínového motora. Naopak, v meste pracuje hybrid veľmi efektívne. Často sa rozbieha čisto elektricky, umožňuje stabilnú jazdu na elektrinu a pri dojazde k semaforu sa benzínový motor vypína, čím šetrí palivo. Kodiaq je navyše dobre odhlučnený, čo prispieva k príjemnému cestovaniu.
Osobitne treba pochváliť široko nastaviteľný adaptívny podvozok DCC Plus novej generácie. Poskytuje vysoký komfort a zároveň eliminuje nepríjemné búchanie, ktoré je napríklad pri Superbe známe (pozn. tento problém sa rieši alebo už bol vyriešený – pre istotu sa informujte u dílera). Kodiaq iV je pohodlný aj v najšportovejšom režime a pri prudkých pohyboch volantom cítiť, že sedíte vo veľkom SUV. V tomto smere má však Superb navrch, pretože sa v zákrutách menej nakláňa.
Čo mi v Kodiaqu chýbalo, je režim ESC Sport – pravdepodobne je dostupný iba v modeloch RS. Dá sa to pochopiť, keďže štandardný Kodiaq, aj napriek DCC Plus, vykazuje v zákrutách určitý náklon. Druhým nedostatkom je trakcia prednej nápravy. Elektrický pohon má okamžitý nástup krútiaceho momentu, čo spôsobuje, že pri prudkom zrýchlení v pomalších zákrutách predné kolesá strácajú trakciu a nedokážu efektívne prenášať výkon na cestu. Aj to je jeden z dôvodov, prečo by som osobne uprednostnil naftový variant so štvorkolkou.
➡️ NEPREHLIADNITE: Škoda Kodiaq 2.0 TDI 4×4 Top Selection – beztak perfektné SUV teraz ešte lepšie
Exteriér Škoda Kodiaq
Sportline má v štandardnej výbave Matrix-LED svetlomety, čiernu mriežku chladiča a 20-palcové disky. Aby Kodiaq na ceste pútal ešte viac pozornosti, jeho nová širšia a masívnejšia mriežka chladiča dostala LED osvetlenie zvislých rebier. Vďaka nemu si Kodiaq v noci určite nepomýlite s iným vozidlom. Predné svetlomety efektívne eliminujú oslnenie oprotiidúcich vozidiel a obsahujú prvok Crystallinium – dizajnový detail evokujúci farebné kryštalické sklo, ktorý dodáva svetlometom svieži vzhľad. Kryštalické prvky zvýrazňujú ostré línie svetlometov a pridávajú im eleganciu. Zadné svetlá ponúkajú uvítací efekt a sú prepojené červeným pásom, ktorý však nie je osvetlený.
Praktickou vychytávkou sú automaticky vysúvacie ochranné prvky na dverách, ktoré chránia lak pred škrabancami pri otváraní – či už na vašom vozidle, alebo na vedľa stojacom aute. Systém KESSY v najnovšej verzii už nevyžaduje dotyk kľučky predných dverí. Vozidlo sa teraz automaticky odomkne pri priblížení a uzamkne pri vzdialení. Táto funkcia však v praxi nebola vždy spoľahlivá.
Máte plné ruky? Žiaden problém. S funkciou virtuálny pedál stačí pohyb nohou pod zadným nárazníkom a piate dvere sa automaticky otvoria. Táto funkcia je dostupná v kombinácii so systémom KESSY a elektricky ovládanými piatymi dverami.
Interiér
Najväčším highlightom Kodiaqu je priestrannosť – ponúka veľkorysý priestor pre zadných pasažierov aj objemný batožinový priestor. Ten je však v porovnaní s čisto spaľovacími verziami o niečo menší kvôli batérii (o 165 l menší). Potešil ma aj ISOFIX na sedadle spolujazdca, vďaka ktorému môžem mať dcérku počas jazdy hneď vedľa seba na dosah. Zmenou prešiel aj volič prevodovky, ktorý sa teraz nachádza na stĺpiku riadenia. To znamená, že je vždy poruke a zároveň uvoľňuje viac miesta na stredovej konzole, kde tak vznikol praktický úložný priestor.
Čo musím jednoznačne pochváliť, je kreatívne využitie materiálov. Prešívaná alcantara na prístrojovej doske pôsobí hodnotne a zároveň útulne. Celkovo pôsobí interiér dôkladne premyslený. Pre každý drobný predmet tu nájdete odkladací priestor – vrátane dáždnika vo dverách, ako to poznáme z luxusných modelov Rolls-Royce. Moje srdce si získal aj praktický čistič obrazovky, ktorý má svoje vyhradené miesto v stredovej konzole, aby bol vždy po ruke.
Nový Kodiaq je zároveň prvým modelom značky Škoda, ktorý ponúka bezdrôtové nabíjanie až pre dva smartfóny. Nabíjacia plocha je vybavená chladením, ktoré zabraňuje prehrievaniu telefónov, pričom každý z nich sa nabíja výkonom 15 W. Nechýba ani head-up displej, ktorý premieta kľúčové informácie a pokyny navigácie priamo na čelné sklo. Jednoducho povedané, nový Kodiaq prináša všetky moderné technológie a vymoženosti.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: Seat Tarraco XPERIENCE 2.0 TSI 4Drive
Záver
Škoda Kodiaq novej generácie nesklamala a posunula už aj tak vysoko nastavenú latku ešte vyššie. Obhájila status praktického rodinného, no zároveň reprezentatívneho auta. Ponúka široký výber benzínových, naftových aj plug-in hybridných motorizácií, výborný podvozok, mimoriadne priestranný interiér a pri vyššej výbave aj značnú dávku luxusu.
Ak by bol Kodiaq dostupný so šesťvalcovým motorom a vzduchovým podvozkom, mohol by vážne skomplikovať život drahším SUV. Základná verzia štartuje na sume približne 41 000 eur, no nami testovaný, plne vybavený model už prekročil hranicu 60 000 eur. Pre porovnanie, štartovacia cena Volkswagenu Touareg (V6 TDI) sa v čase testu pohybovala na úrovni 54 990 eur.
Technické údaje a konkurencia
Aby ste mali lepšiu predstavu o priestornosti modelu Kodiaq, na porovnanie: aj najväčšie SUV od BMW, model X7, má batožinový priestor o 160 litrov menší než štandardný Kodiaq.
Škoda Kodiaq iV Sportline | Škoda Kodiaq Sportline | Škoda Kodiaq RS | |
Palivo/pohon | benzín+elektrika/predný | nafta/predný | benzín/4×4 |
---|---|---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1498/4 | 1968/4 | 1995/4 |
Výkon motora (kW/k) | 150/204 | 142/193 | 195/ |
Max. krútiaci moment (Nm) | 350 | 400 | 400 |
Prevodovka | Automatická 6 st. | Automatická 7 st. | Automatická 7-st. |
Spotreba podľa WLTP pri vybitej batérii | 6,3/ | 6,4/- | 8,5/- |
Prevádzková hmotnosť (kg) EU | 1917-2087 | 1800-1998 | 1859-1915 |
Objem batožinového priestoru (L) | 745/1945 | 910/2105 | 910/2105 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 210 | 220 | 231 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,4 | 7,8 | 6,3 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 51 760/59 996 | 53 060/ | 59 790/- |
Foto: Samuel Z.