Seat Tarraco XPERIENCE 2.0 TSI 4Drive – odchod vo veľkom štýle
V nasledujúcom článku si otestujeme najpriestrannejšie SUV zo španielskej ponuky a to konkrétne SEAT Tarraco v strednej príplatkovej výbave XPerience a s najvýkonnejším motorom 2.0 TSI s pohonom všetkých kolies 4Drive. Čo nám všetko ponúka a oplatí sa zvoliť si taký výkonný motor?
Stále a len prvá generácia
Tarraco, teda vlajkové SUV značky SEAT zdieľa spoločnú platformu so svojimi bratrancami Škoda Kodiaq a Volkswagen Tiguan Allspace. V prípade Tarraca sa však koncern, aj napriek úspechu modelu, rozhodol vo vývoji ďalšej generácie nepokračovať, a Tarraco tak v roku 2024 po šiestich rokoch svojej existencie opúšťa trh. Dizajn exteriéru je vo svojej podstate stále pôvodný, čo ale vôbec nevadí. Vďaka svojej nadčasovosti stále pôsobí moderne, a napríklad aj vďaka grafickým svetlometom vzadu mu nič zásadné nechýba. Možno iba koncovky výfuku, ktoré si motor 2.0 TSI svojím výkonom určite zaslúži. Nami testovaný model bol osadený príplatkovými 20-palcovými kolesami, ktoré mu dodávajú športový šmrnc a perfektne ladia k čiernej metalíze.
Veľkorysá dávka výbavy
Tarraco už aj v základnej výbave Style ponúka všetko potrebné, najmä bezpečnostné asistenty ako núdzová brzda, sledovanie mŕtveho uhla alebo detekcia únavy vodiča, či ochrana pred prevrátením alebo nezávislé vykurovanie. V nami testovanej (strednej) výbave XPerience sme sa mohli potešiť podsvieteným prahovým lištám, ambientnému podsvieteniu interiéru, od B-stĺpika postupne zatmaveným oknám, voľbe jazdných režimov s funkciou Offroad a Snow, ale najmä elektricky otvárateľnému veku batožinového priestoru s funkciou bezkľúčového otvorenia nohou.
Prístrojová doska poteší farebným prístrojovým panelom o uhlopriečke 10,25 palca, novým volantom a dotykovým stredovým displejom veľkosti 8,25”. Čerešničkou na torte je vynovené ovládanie klimatizácie, ktoré je už trochu menej verné tlačidlám a orientované viac na dotyk, ale našťastie stále nie plne integrované do displeja.
Sedadlá výbavy XPerience po správnom nastavení poskytnú kompromis medzi komfortom, jemnou dávkou športovosti a luxusným vzhľadom pri „alcantarovo“ vyzerajúcom poťahu Dinamica. O užitočnosť sa postará sklopiteľná opierka sedadla spolujazdca a zadné opierky sedadiel s meniteľným sklonom, možnosťou posuvu v pozdĺžnom smere či možnosť úplného sklopenia. Tarraco samozrejme ponúka aj možnosť priplatiť si za tretí rad sedadiel.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: Škoda Kodiaq 2.0 TDI 4×4
Komfortná jazda so športovými ambíciami
Tarraco je v benzínovej verzii veľmi tichý spoločník, hoci benzínový dvojliter má pri bežnej akcelerácii špecifický (veľmi slabo) chrapľavý zvuk. Podvozok je odladený tak, ako sa od neho očakáva, a zvládne aj ostrejšie prejazdy zákrutami. Riadenie je skôr mäkkšieho charakteru a je veľmi progresívne.
Motor 2.0 TSI s výkonom 180 kW (245 koní) je veľmi živý a Tarraco o hmotnosti 1 805 kilogramov vystrelí z nuly na sto za veľmi príjemných 6,2 sekundy. Takýto výkon si samozrejme vypýta svoju daň v podobe vyššej spotreby, ktorú sme počas nášho týždňoveho testu nedokázali vtesnať pod hranicu 9 litrov na sto kilometrov. Dojazd s nádržou o objeme 60 litrov sa v praxi pohybuje okolo 650 kilometrov.
Zhrnutie
Seat Tarraco je právom obľúbené SUV vďaka svojej vysokej úrovni úžitkovosti a priestrannosti, príjemnej dávke komfortnej výbavy už v základe, a v neposlednom rade s rozumnou cenovkou. Počas testu sme nadobudli pocit, že vývojári kvôli výbehu modelu už dávno rezignovali s jeho omladzovaním a vynovili len to nutné. To však nič nemení na tom, že aj dnes kúpené Tarraco (už len skladový kus) je moderné vozidlo a ponúkne viac, než treba. Nami testovaný motor 2.0 TSI je podľa nášho názoru možno až zbytočne výkonný (a smädný), a bohato by postačovala dieselová alternatíva s takmer polovičnou spotrebou.
Technické údaje a konkurencia
SEAT Tarraco XPerience 2.0 TSI 245 4Drive | Škoda Kodiaq RS 245 | |
Motor/palivo | Turbodúchadlom preplňovaný zážihový, s priamym vstrekovaním a medzichladičom, 16V/ benzín | Turbodúchadlom preplňovaný zážihový, s priamym vstrekovaním a medzichladičom, 16V/ benzín |
Zdvihový objem (cm3)/počet valcov | 1 984/4 | 1 984/4 |
Výkon motora (kW/k) | 180/245 | 180/245 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 370 | 370 |
Kombinovaná spotreba l/100 km (test/výrobca) | 9,2/8,4-9,2 (WLTP) | 9,2/8,9 (WLTP) |
Prevodovka | Automaticá 7-stupňová DSG | Automaticá 7-stupňová DSG |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 805 | 1938 |
Objem batožinového priestoru (l) | 760/1 775 | 835 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 228 | 234 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6,2 | 6,5 |
Cena verzie od/test (€) | 32 680/44 800 | 50 480/56 504 |
Foto: Samuel Zaťko