Zima, nepriateľ autobatérií – starostlivosť a výber tej správnej
Pomaly, ale isto sa nám znova blíži obdobie nízkych teplôt, odhŕňania snehu a škrabania zamrznutých okien. Toto všetko napovedá tomu, že je ten správny čas skontrolovať a pripraviť svoje auto na zimnú sezónu. Určite sa každému z nás aspoň raz v živote stalo, že ráno nasadol do zamrznutého auta, otočil kľúčom v spínacej skrinke a nič sa nestalo. Ľudovo povedané žiaden obraz, ani zvuk. Nie je to dobré znamenie, avšak netreba robiť paniku. Chyba môže byť v akumulátore, ktorá môže mať vyšší vek. Nie je nutné hneď kupovať novú batériu, ale za zváženie to veru stojí.
Životnosť a kondícia
Optimálna životnosť akumulátorov sa pohybuje medzi troma až šiestimi rokmi. Všetko však záleží od viacerých faktorov využitia. Uvedieme si niekoľko prípadov z reálneho života, pri ktorých si človek ani neuvedomuje, akými „maličkosťami“ zapríčiňuje vybíjanie akumulátora.
- Zabudnete vypnúť stretávacie / interiérové svetlá, počúvate rádio poprípade nabíjate telefón, kým je auto nenaštartované.
- Zapnutie vnútorných komfortných systémov napr. vyhrievanie sedadiel a volantu, klimatizácia, rádio alebo elektrické sťahovanie okien ihneď po naštartovaní vozidla.
- Krátkodobé preštartovanie s klepaním motora na voľnobehu, príliš krátke prejazdené trasy.
Jedným z najlepších riešení je zakúpiť si bezúdržbovú autobatériu. Neznamená to, že sa o jej prevádzku netreba vôbec starať. Samozrejme treba z času na čas premerať hodnoty napätia poprípade ju dobíjať. Pri tejto činnosti už môžete skontrolovať aj čistotu prostredia v ktorej sa nachádza. Rozdiel je v tom, že niektoré bezúdržbové batérie majú dolievacie otvory len prelepené. To znamená, že v dobe jej životnosti nemusí byť nutné doplňovať tekutiny. Akumulátory, ktoré vôbec nemajú dolievacie otvory sú naozaj bezúdržbové, alebo údržbu neumožňujú. Naopak údržbové batérie majú zátku, pomocou ktorej dolievate tekutiny pri ich poklese. Udržujte svoju batériu vo forme aj vďaka týmto tipom.
- Častejšie používanie auta na dlhšie trasy cca 60km a viac.
- Vyvarujte sa úplnému vybitiu.
- Nezabúdať po opustení vozidla povypínať všetku elektroniku.
- V prípade že máte garáž, tak ju využívajte.
Ako vybrať správnu autobatériu ?
Nie je batéria, ako batéria. Pred správnym výberom je potrebné ujasniť si niekoľko základných otázok. Cena nového akumulátora sa pohybuje od 50 do 400 €, no všetko záleží od stanovených parametrov.
- Typ vášho auta, jeho motor a obsah
- Rozmery
- Kapacita a napätie
- Polarita
- Štartovací prúd
- Údržbová alebo bezúdržbová
Existuje niekoľko web stránok na ktorých si za pomoci parametrov auta dokážete overiť, aká batéria je pre vaše auto vhodná. V prípade, že ste mimo internetového pripojenia stačí jednoducho zájsť do autoservisu, kde vám určite pomôžu a poradia s výberom.
Treba si uvedomiť, že každé auto má svoje stanovené rozmery pre akumulátor. Keďže sa batérie vyrábajú v rôznych veľkostiach treba dbať na požadovaný rozmer.
Čo sa týka kapacity, tá sa udáva v ampér hodine. Určuje koľko prúdu je daná batéria schopná dodávať za určitý čas. Kapacita u benzínových a dieslových motorov je rozdielna! Zatiaľ čo si pri benzínovom vozidle vystačíte s kapacitou batérie 63 Ah, u dieslového vozidla je to minimálne 70 Ah. Pri kúpe sa pozrite aj na jej napätie. Staršie vozidla si vystačia so 6V, ale tie novšie už potrebujú 12V.
Druhy batérie
AGM technológia: Elektrolyt je nasiaknutý v netkanej tkanine zo sklených vlákien. Sú vhodné do novších vozidiel s bohatou elektrickou výbavou a Start Stop systémom vrátane regeneračného nabíjania.
GEL technológia: Elektrolyt je viazaný v kremičitom géle. Výhodou je nižšia citlivosť na okolité teploty.
EFB technológia: Kladná platňa je potiahnutá vrstvou polyesterovej tkaniny. Tieto batérie sú vhodné do vozidiel so Start Stop systémom, ale pozor ! Nie pre autá s rekuperačným brzdením a ďalšími šetriacimi technológiami !
Štartovacie káble
V zimnom ročnom období by si mohli nájsť štartovacie káble svoje miesto aj vo vašom kufri. Veľa miesta nezaberú a nikdy neviete, kedy sa zídu. Ale viete, ako správne s nimi zaobchádzať ? Pozrite sa na krátky návod, ktorý sa Vám v budúcnosti môže zísť.
- Naštartujeme vozidlo z ktorého budeme odoberať elektrickú energiu
- Červený kábel pripojíte na plusový pól vybitej batérie
- Druhý koniec červeného kábla pripojíte na plusový pól nápomocného auta
- Čierny kábel pripojíte na mínusový pól nápomocného auta
- Druhý koniec čierneho kábla pripojíme na kostru (kovovú časť v motorovom priestore). V prípade nutnosti môžete pripojiť čierny kábel aj na mínusový pól batérie. Takéto pripojenie sa však ale neodporúča. Iskrenie po pripojení svorky na mínusový pól môže spôsobiť požiar.
- Po pripojení všetkých káblov sa odporúča v pomocnom vozidle zvýšiť otáčky aspoň na 2000 ot/min. Týmto vzrastie nabíjacie napätie a prúd, čo znamená viac potrebnej energie pre vozidlo s vybitou batériou.
- Po naštartovaní vozidla s vybitou batériou je potrebné v krátkom čase odpojiť káble. Odpájanie prebieha v opačnom poradí, ako ste ich zapájali.
Na obrázku je znázornené pripojenie druhého konca čierneho kábla na kostru z bodu 5, vyššie uvedeného návodu.
Do úvahy pripadá aj možnosť naštartovať pomocné auto až po zapojení káblov, ale s rizikom príliš veľkého vyšťavenia nabitej pomáhajúcej batérie. V konečnom dôsledku by ste nemuseli naštartovať ani vozidlo s vybitou batériou.