Audi Q8 60 TFSI e – ekológ v SUV kupé šate
Tlak na znižovanie emisii má za následok pribúdanie elektromobilov. Ľahšia cesta pre automobilky k dosiahnutiu nižších emisii sú práve plug-in hybridy, kedy k spaľovaciemu motoru sa pridá elektromotor, s ktorým dokážete jazdiť desiatky kilometrov na čisto elektrickú energiu. Výnimkou nie je ani najväčšie SUV kupé z Ingolstadtu.
Štýlovka
To, že športovo ladené SUV kupé od Audi vyzerá naozaj dobre je jasné na prvý pohľad. Veľkú zásluhu na tom má práve verzia 60 TFSI e, ktorá sa od hardvérovo slabšej verzie 55 TFSI e odlišuje v pár dôležitých detailoch. Najväčším rozdielom je exteriérový S-line vzhľad, ktorým 60-tka disponuje už v základe a taktiež 21-palcové disky kolies (v našom prípade voliteľné 22-ky), ktoré zdobia strmene lakované v červenej farbe. Následne by som prirovnal silnejšiu plug-in hybridnú verziu k plnotučnej SQ8-čke, s ktorou zdieľa športový vzduchový podvozok a komplet interiér, či už športové sedadlá s alcantarovým poťahom, čierny strop, obklad hliníka či osvetlené nástupné lišty.
Priestranné a prémiové
Po nasadnutí do interiéru je okamžite cítiť nemeckú precíznosť. Kvalitné spracovanie, použitie príjemných materiálov na pohľad aj na dotyk, no hlavne všetko dokopy to dáva veľmi dobrý pocit. Jedinou výhradou je použitie klavírového laku, na ktorom je vidno každú časticu prachu a odtlačky.
Pred vodičom nájdeme klasiku od Audi, Virtual cockpit s krásnou grafikou a intuitívnym ovládaním. To isté platí aj o dvojici obrazoviek v strede palubnej dosky. Často kritizujeme panely klimatizácie, ktoré sa ovládajú výhradne pomocou dotykov, no keďže to Audi vyriešilo samostatným displejom, ide o najlepšie dotykové riešenie klimatizácie. Ani krivé slovo nemôžem povedať na sedadlá, pri akomkoľvek tempe jazdy krásne podržali v zákrute bočným vedením či už na chrbtovej alebo sedacej časti, no ani pri dlhých presunoch som nepocítil diskomfort. Ak by sme sa zamerali na priestrannosť, tak tu naozaj nie je o čom. Majestátne vonkajšie rozmery sa prejavujú najmä v interiéri, kedy sa ani pri plnom obsadení niet na čo sťažovať. Sedenie aj v druhom rade sedadiel poskytuje nádielku miesta aj v oblasti nôh či hlavy.
Pohon
Plug-in hybridná Audi Q8 nejde s dobou znižovania objemu spaľovacích motorov na úkor elektrickej energie. Totižto pod kapotou sa ukrýva poctivá plnotučná technika, konkrétnejšie 3-litrový benzínový šesťvalec. Keďže je pozdĺžne uložený, nejde o pohon ultra quattro, ale o poctivé quattro s medzinápravovým samosvorným diferenciálom. Naladený je na úctyhodný výkon 250 kW / 340 konských síl a 450 Nm krútiaceho momentu. Elektromotor uložený v tele 8-stupňovej automatickej prevodovky dosahuje 100 kW / 136 konských síl. Hardvérovo sú 55 a 60 TFSI e totožné, samotný rozdiel je len v naladení elektroniky, kedy 55 TFSI e dosahuje systémový výkon 280 kW / 381 konských síl a 600 Nm, no silnejšia 60-tka je naladená až na 340 kW / 462 konských síl a mamutích 700 Nm krútiaceho momentu.
Jazda
Model 60 TFSI e je výkonovým vrcholom rady Q8, tesne v závese za SQ8. Výkonu a sily má naozaj dosť, no neradil by som ho k výslovne športovej verzii. Áno, 100-vku zvládne za 5,4 sekundy, čo je na viac ako 2,5-tonovú masu perfektná hodnota. Spoza volantu je ten výkon veľmi príjemný, skôr ladený do pohodlia a jemnosti. Ani v režime dynamic s prevodovkou v S-ku nijako nekope a nedáva na zreteľ svoju športovú ambíciu. Skrátene by som to zhodnotil tak, že motoricky má výkonu neúrekom, no výslovne športový charakter prenecháva svojmu silnejšiemu bratovi, modelu SQ8.
To, ako filtruje nerovnosti vzduchový podvozok v Q8-čke je famózne. Dokonca, náš testovaný kúsok obúval 22-palcové disky kolies, kedy až na veľké priečne nerovnosti odfiltroval azda všetko. Testovali sme aj brázdenie serpentín po starom zalátanom asfalte v režime dynamic s najtvrdším naladením, kedy je podvozok citlivejší a tuhší, máte prehľad po akom povrchu idete, no stále je dostatočne komfortný.
Hmotnosť a trakcia
Na suchom povrchu pri svižnejších tempách sa Q8 správa neutrálne, preferuje čistú stopu rovnako ako mladší súrodenec SQ5. Veľmi pekne drží stopu a vďaka svojim majestátnym rozmerom je nesmierne stabilná. Aj napriek vypnutej trakcii a stabilizácii neposiela väčšiu porciu výkonu na zadnú nápravu tak, aby sa zadok jemne odlepil. Na mokrom alebo zasneženom povrchu je to inak. Vtedy je zadná náprava hravejšia, vie sa pekne odlepiť a poskytnúť značnú dávku zábavy, veď predsa je to quattro. No je tu aj druhá strana mince, a tou je hmotnosť.
Pokiaľ je pevný povrch a kolesá sa majú o čo oprieť, jazdí brilantne. Ak sa kolesá odlepia od vozovky, tak viac než 2,5 tony má svoju zotrvačnosť a vtedy nepomôže ani silný motor a ani precízny podvozok. Podľa môjho názoru jedinou voľbou, ako tomuto čo najviac predísť je použitie kvalitných pneumatík.
Kameň úrazu
Všetko má dve strany mince. Áno, majestátne rozmery prispievajú k stabilite na vozovke, no pri parkovaní a manévrovaní v úzkych uličkách to nie je práve najvhodnejšie. Perfektným pomocníkom je 360-stupňová kamera s 3D zobrazovaním, pomocou ktorej sa výborne orientuje, no stále šírka Q8-čky je takmer na celú šírku parkovacieho miesta.
Elektrický dojazd a nabíjanie
Papierový čisto elektrický dojazd je na úrovni 47 km, počas testu v mínusových teplotách sme pokorili 30 km hranicu, v letných dňoch je reálna 40 km hranica. Do mestskej prevádzky je 30 km absolútne dostačujúci údaj. Len si predstavte spotrebu studeného šesťvalca v mestskej džungli, v tomto prípade jednoznačná radosť za elektromotor. Audi Q8 umožňuje zvlášť od prepínania jazdných režimov voľbu pohonu. Buď čisto elektrický režim, dobíjanie akumulátora, šetrenie nabitej elektrickej energie alebo čisto hybridný pohon, kedy si Q8-čka sama volí pohonnú jednotku tak, aby to bolo čo najefektívnejšie. Veľmi sa mi páčil kick-down na plynovom pedáli v čisto elektrickom režime. Dával na zreteľ pomyselnú výkonovú hranicu, ktorú keď plynovým pedálom prešliapnete, zapne sa spaľovací motor.
Plug-in hybridná Q8-čka podporuje len pomalé AC nabíjanie. To znamená plné nabitie len za 2,5 hodiny za pomoci 22 kW nabíjačky, v prípade domáceho nabíjania je potrebných 8 hodín.
Záver a cena
Audi Q8 je vrcholom SUV modelov z Ingolstadtu. Je nesmierne pohodlná, priestranná a disponuje majestátnou porciou výkonu. Po šoférskej stránke vie vyčariť úsmev na tvári, no na druhej strane vie byť ekologickým autom, s ktorým môžte využívať elektrický pohon.
Začiatočnou cenovkou základnej Q8 je 73 790 eur, silnejšia plug-in hybridná verzia štartuje na 99 010 eur a náš kúsok stojí 121 298 eur.
Technická špecifikácia
Audi Q8 60 TFSI e | Mercedes-Benz GLE kupé 350 e | BMW X5 45e | |
Motor/palivo | 3.0 V6 / benzín | 2.0 R4 / benzín | 3.0 / benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 2 995 / 6 | 1 991 / 4 | 2 998 / 6 |
Výkon motora (kW/k) | 340 / 462 | 245 / 333 | 290 / 394 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 700 | 700 | 600 |
Prevodovka | 8-stupňový Tiptronic | 9G-TRONIC | 8-stupňový Steptronic |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 2.8 / 8 | 1,3 | 1,2 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2 515 | 2 550 | 2 510 |
Objem batožinového priestoru (L) | 505 | 655 | 500 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 240 | 210 | 235 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5,4 | 6,9 | 5,6 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 99 010 / 121 298 | 90 426 | 79 350 |
Foto: Samuel Zaťko