AUTOFAKTY #26: Zabudnutý koncept – Audi R8 V12 TDI
Naftová V12-ka a “supercar”? V dnešnej dobe nereálne spojenie, avšak pred viac ako dekádou bolo nadšenie pre naftové motory pomerne veľké. Po viacerých triumfoch v Le Mans s 5,5-litrovým TDI motorom sa v Audi rozhodli pre cestnú verziu.
S pretekárskou Le Mans verziou však zostal rovnaký len počet valcov. Pre cestnú verziu sa upravilo vŕtanie, zdvih a aj objem. Výslednou hodnotou bolo okrúhlych 500 koní a 1 000 Nm zo 6-litrového motoru. Stovka nastala za 4,2 sekundy a ručička na tachometri pokračovala za hranicu 300 km/h.
S tak obrovským motorom sa spájalo viacero problémov. Prvý problém bola váha – v porovnaní s benzínovou V8 táto verzia pribrala až o 300 kg. Druhým problémom bola veľkosť samotného motoru – bolo potrebné posunúť prepážku medzi motorovým priestorom a kabínou, takže ubudlo z miesta za sedačkami.
Zmenou prešla aj karoséria. Keďže 12-valec potreboval omnoho viac chladenia, otvory pre vstup vzduchu museli byť podstatne väčšie. Nárazníky tým pádom vyzerajú akoby prešli rukou tuningovej spoločnosti. Ďalšou fascinujúcou vecou bola manuálna prevodovka.
R8 V12 TDI ostalo navždy len konceptom. Výroba takéhoto konceptu by bola jednoducho príliš nákladná a model by sa musel predávať za astronomické ceny. Audi však tento model vyrobilo, dokonca ho poskytli aj na test novinárom. Projekt síce skončil, ale motor “nezomrel” – využíval sa v Q7 V12 TDI.
➡️ NEPREHLIADNITE: Renault Clio V6
Zdroj: Auto Fakty CZ SK