TEST: Harley-Davidson LiveWire – legenda s elektromotorom
Príchod prvého elektrického motocykla Harley-Davidson LiveWire síce spôsobil rozruch medzi skalnými fanúšikmi, ale zároveň oslovil novú cieľovú skupinu. V teste si rozoberieme, v čom je elektrický LiveWire lepší ako motocykel s klasickým spaľovacím motorom a s čím treba pred kúpou rátať.
Nový zážitok z jazdy
Po naštartovaní Harley-Davidson LiveWire síce nič nepočujete, ale od sedla začnete cítiť pulzujúcu vibráciu, ktorá vás informuje, že motor je aktívny. Po otočení “plynu” v sekunde pochopíte, v čom je elektrický motor tak zaujímavý. Konkrétne ide o okamžite dostupný krútiaci moment, ktorý vás dopredu vystrelí a vy máte čo robiť aby ste ho skrotili. Vôbec neriešite, či máte správne otáčky, jednoducho v zlomku sekundy máte k dispozícii maximálny výkon a to je extrémne návykové. Okamžitý prejav motora a dávkovanie plynu so spaľovacím motorom nezažijete. Áno, chýbajúci zvuk je trochu divný, no po pár km som na to zabudol a užíval si rýchlu jazdu a instantné zrýchlenie.
Výkon superšportu
LiveWire poháňa elektromotor značky Revelation s 78 kW (106 koní) a obrovským krútiacim momentom 116 Nm. Výkon je na rozdávanie. Pri 100 km/h a plnom plyne cítiť ako zadné koleso kontrolovateľne prešmykuje. Špičková trakčná kontrola prenesie maximálny možný výkon na asfalt bez toho, aby ohrozila váš život. Z 0 na 100 km/h vystrelí za 3,2 s a maximálka je obmedzená na tachometrových 184 km/h. Na semafóroch získate veľké sebavedomie, lebo vždy budete najrýchlejší a každý štart bude perfektný. Nemá spojku a trakcia je fenomenálna.
Hmotnosť a športový posed
Harley-Davidson LiveWire je výzorovo štíhly, ale je to silný stroj, ktorý má batériu s vysokou hmotnosťou. 249 kg už nie je ľahký motocykel a pri manévrovaní s vypnutým motorom to hneď pocítite. Pri jazde sa tá hmotnosť stratí a prestávate ju pociťovať. LiveWire má športový posed ako na športovom naháči, nohy máte vzadu a sú pokrčené kvôli pomerne veľkému sklonu stupačiek.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test KTM 1290 Super Adventure S – vrchol techniky
Aj napriek vyššej hmotnosti sa Harley-Davidson LiveWire ovláda ako superbike
Počas jazdy dostávate dostatočnú spätnú väzbu a cítite čo sa práve s motocyklom deje. Stabilita je silnou stránkou LiveWire. Ani raz som necítil zaváhanie, vlnenenie a veľmi rýchlo som jej začal dôverovať. Kvalitný podvozok Showa je plne nastaviteľný vpredu ako aj vzadu. Páči sa mi, že bol vyladený na športovú jazdu, no vedel dobre odfiltrovať aj naše rozbité cesty. Na každodenné jazdenie po meste a víkendové pojazdy v okolí je to optimálne. K výkonným brzdám Brembo Monoblock nemám žiadne výhrady a pri razantnejšej jazde som sa na ne vedel spolahnúť.
Ako dlho vám vydrží batéria?
Harley-Davidson garantuje minimálny dojazd 153 km a v meste pri kľudnej jazde až 235 km. Samozrejme som to preveril a pri veľmi športovej jazde som prešiel 100 km a pri bežnej jazde vrátane pár prudkých zrýchlení som prešiel 182 km. Verím, že by som dal aj 200 km, ak by som oželel občasné zrýchlenia, ale chcel som absolvovať úplne bežnú jazdu.
Ako rýchlo nabijete batériu?
Na výber máte dve možnosti: nabíjať doma v garáži cez obyčajnú zásuvku alebo verejne na rýchlonabíjačke. Rozdiel je v čase a cene nabíjania. Doma ju nabijete za 11 hodín z 0 na 100 % a na rýchlonabíjačke som za 1 hodinu dobil batériu z 9 % na 90 %. Nabíjanie doma je najpohodlnejší a najlacnejší variant nabíjania. Kábel s adaptérom sa nachádza prakticky uložený pod sedlom a vždy ho máte pri sebe. V prípade totálneho vybitia si viete bike núdzovo nabiť hocikde. Rýchlonabíjanie je drahšie a dlhodobe znižuje kapacitu batérie podobne ako váš smartfón.
Rozdiely v jazdných režimoch
Režimy som často menil a sú medzi nimi veľké rozdiely. V režime Sport a ECO cítiť rekuperáciu, ktorá zabezpečuje návrat energie naspäť do batérie. V podstate vôbec nemusíte brzdiť páčkami, lebo motor vás dostatočne zbrzdí. Tento stupeň rekuperácie je podľa mňa optimálny, nebol vôbec rušivý, šetrí vaše brzdy a zvyšuje dojazd. V režime Rain by som sa nebál dať LiveWire do rúk začiatočníkovi. Pomalý nástup výkonu dbá na vašu bezpečnosť v nepriaznivom počasí. Je tu i klasický režim Road a dokonca si viete zvoliť aj individuálne režimy podľa potrieb.
Futuristický dizajn
Oranžová farba v kombinácii s čiernou by bola moja voľba, lebo vynikne. Predný LED svetlomet dopĺňajú rozmerné smerovky a zaujímavým riešením je zapracovanie zadného svetla so smerovkami v blatníku. Uhol dotykovej farebnej TFT prístrojovky si viete nastaviť, je dobre čitateľná a prepojiť si ju viete aj so svojím smartfónom. Bezkľúčové štartovanie a tempomat je v prémiových strojoch dnes už samozrejmosťou. Celkovo pôsobí Harley-Davidson LiveWire mohutne, športovo, futuristicky, no zároveň si ponecháva pár klasických črtov.
Záver
Elektromotor má aj napriek chýbajúcemu zvuku výborné vlastnosti. Instatné zrýchlenie a okamžite dostupný krútiaci moment sú návykové a v tom má elektrický motor oproti spaľovaciemu výhodu. Dôležité je vopred si určiť či budete Harley-Davidson LiveWire používať väčšinou v meste a na kratšie výlety v okolí. Ale ak plánujete dlhšie cesty, treba sa na to pripraviť a zistiť si vopred kde budete nabíjať. Cena 33 tisíc eur je vysoká, ale zároveň dostanete rýchly a vzhľadovo pekný motocykel, ktorý ponúka nový a výnimočný elektrizujúci zážitok.
Technické parametre a konkurencia
Harley LiveWire | Zero SR/F | Energica Eva Ribelle | |
Kapacita batérie kWh | 15,5 | 15,6 | 21,5 |
Výkon motora (kW/k) | 78/106 | 82/110 | 126/169 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 116 | 190 | 215 |
Elektrický kombinovaný dojazd výrobca | 152 | 183 | 246 |
Nabíjanie 0-80 % (min) | 60 | 60 | 30 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 251 | 234 | 260 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 177 | 200 | 200 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 3 | 3,3 | 2,6 |
Výška sedadla mm | 780 | 787 | 790 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 33 700 | 23 680 | 30 095 |
Foto: Radovan Hlôška