Audi SQ6 SUV – Porsche s Audi logom?
Audi SQ6 predstavuje úplne nový model stredne veľkého SUV, zaradeného do prémiového segmentu strednej triedy. Svojím dizajnom mi pripomína Porsche Macan, avšak s karosériou pripomínajúcou kombi. Toto prirovnanie nie je náhodné – Audi SQ6 a Macan zdieľajú viac nielen platformu, ale aj mnohé technológie, čo ich robí blízkymi príbuznými v rámci koncernovej rodiny elektrických vozidiel. Tento model otvára pre Audi novú kapitolu a prináša revolúciu v niekoľkých oblastiach – od jazdných vlastností až po najnovšie technológie.
Jazdné vlastnosti: Dynamika na úrovni Porsche
To, že Audi SQ6 bude pohodlné a bezpečné s vynikajúcou trakciou vďaka quattro, som už klasicky očakával. No čo ma skutočne prekvapilo, bolo to, že počas športovej jazdy je nové Audi SQ6 oveľa agilnejšie, ako sme na Audi boli doteraz zvyknutí. S chuťou vymetá zákruty a športová jazda je zábavná – veď tak to má aj byť pri S modely. Konečne sa odstránila povestná nedotáčavosť a cítiť zadokolkový charakter, pričom predný pohon sa pripája podľa potreby. Jazda mi pripomína Porsche – predná náprava poskytuje mimoriadnu trakciu, zatiaľ čo zadná náprava pridáva zábavný charakter s jemným pohybom zadných kolies pri ostrejších zákrutách. A to všetko s absolútnou istotou, bez pocitu strachu.
Pre skúsených športových vodičov môžete zvoliť ESC SPORT alebo ESC OFF, pri ktorých vozidlo čiastočne alebo úplne vypne stabilizačný systém. Na mokrej vozovke sa mi podarili parádne šmyky, ako ste si mohli pozrieť na našom instagrame. Vidieť rodinné SUV ísť bokom je zriedkavý jav, a so štyrmi kruhmi na kapote ešte zriedkavejší. Audi týmto krokom oslovuje športových vodičov, ktorí boli doteraz nútení kupovať značky ako Porsche alebo BMW kvôli pretáčavému charakteru. Klobúk dolu, Audi SQ6 je skutočne výborne vyladené.
Podvozok je adaptívny vzduchový, tuho nastavený, no zároveň výborne absorbuje nerovnosti. Náklony karosérie sú minimálne, čo zaručuje istotu pri športovej jazde. Brzdy sú presné, dobre dávkovateľné a vynikajú svojou výdržou. Jedným z detailov, ktorý prispieva k výdrži, je plastový diel, ktorý usmerňuje vzduch priamo na brzdy a zlepšuje ich chladenie. Vozidlo je ešte tichšie ako Q8 e-tron, a to aj vďaka novým elektromotorom.
Pohonný systém a batéria: Výkon aj dojazd
Audi SQ6 je postavené na novej platforme PPE, ktorú zdieľa s Porsche. Má novú batériu s vyššou hustotou a ešte efektívnejšie elektromotory. Systém pohonu všetkých kolies disponuje výkonom 360 kW (489 koní), s možnosťou zvýšenia na 380 kW (517 koní) pri Launch Control. Vozidlo zrýchli z 0 na 100 km/h za 4,3 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 230 km/h, pričom jeho hmotnosť je 2,45 tony. Výkon je výborne dávkovateľný a, tak ako sme už pri elektrických autách zvyknutí, okamžitá odozva na akcelerátor znamená, že viete ihneď zrýchliť. Nemusíte pritom čakať na správny prevod ako to poznáme zo spaľovacích motorov. Audi SQ6 má ťažné zariadenie a dokáže potiahnuť až 2,4 tony.
Batéria s kapacitou 95 kWh (brutto 100 kWh) umožňuje kombinovaný dojazd 595 km podľa WLTP normy, no v chladnejších podmienkach (pri 0 stupňoch) je reálny dojazd okolo 400 km. Spotreba pri dialničnej rýchlosti 140 km/h sa pohybuje okolo 33,3 kWh/100 km, čo v prepočte znamená 300 km na jedno nabitie. Rekuperácia funguje automaticky, prípadne v režime B vozidlo brzdí až do úplného zastavenia. Nabíjanie je vďaka 800-voltovej architektúre mimoriadne rýchle – z 10 % na 80 % kapacity sa batéria dobije za 21 minút.
Dve nabíjacie zásuvky, umiestnené vzadu z každej strany auta (vpravo AC 11 kW – neskôr má pribudnúť 22 kW a vľavo DC 270 kW) poskytujú flexibilitu pri nabíjaní. Chýbajúci fyzický prepínač na predhrievanie batérie však vyžaduje, aby vodič plánoval nabíjanie cez navigáciu. V infotainment systéme je zobrazená teplota batérie, ale nie je jasné, aká je jej optimálna hodnota. Jednoduchá grafika by mohla tento údaj lepšie znázorniť.
Interiér: Luxus, technológie a komfort
Interiér Audi SQ6 reprezentuje nový koncept, ktorý Audi aktuálne zavádza aj do ďalších modelov. Dvojica OLED displejov je ukrytá pod zakriveným sklom, pričom voliteľný tretí displej pre spolujazdca umožňuje sledovanie videí napr. cez YouTube. Po prvýkrát využíva operačný systém Android Automotive OS, ktorý funguje rýchlo a ponúka možnosť vytvárania zložiek rôznych ikoniek podľa preferencií, hoci konfigurácia virtuálneho kokpitu je trochu obmedzenejšia. Všetky displeje majú výbornú grafiku vo vysokom rozlíšení.
Po novom sú Apple Mapy sú integrované do head-up displeja a virtuálneho kokpitu, no rozšírená realita je dostupná iba pre vstavanú Google navigáciu. Na rozšírenú realitu v head-up displeji počas aktivovanej navigácii som si veľmi rýchlo zvykol a veľmi uľahčuje orientáciu, keďže šípky sa pohybujú priamo v zornom poli a presne ukazujú, kam treba odbočiť. Zaujímavosťou sú integrované reproduktory v hlavových opierkach v rámci priplatkového audio systému Bang Olufsen, ktoré posúvajú hudobný zážitok na novú úroveň a majú opodstatnenie, napr. pri hlasení navigačných pokynov určených len pre vodiča.
Použité materiály, ako je Alcantara a koža, zvyšujú pocit luxusu, no drobnosti ako tvrdší plast na volante či za dverovými madlami, mierne uberajú z dokonalého dojmu. Okrem toho sa zmenšilo vodičove madlo dverí, keďže sa tam po novom nachádza ovládanie svetiel a zrkadiel. Tým pádom sa musím viac načiahnuť zo sedadla, ako na doterajších modeloch Audi. Výhodou elektrických vozidiel je dodatočný batožinový priestor vpredu.
Hlasový príkaz ‚‚Hej Audi‘‘ nefungoval v slovenčine, preto som používal angličtinu. Využíval som hlasového asistenta napríklad na aktiváciu vyhrievania sedadiel alebo reguláciu teploty. Fungoval bezchybne a vždy mi rozumel.
Exteriér: Elegancia so športovým nádychom
Audi SQ6 je zaradené medzi modely Q4 a Q8 e-tron, čím vytvára zlatú strednú cestu. Je síce o trochu menšie ako je Q7 alebo Q8 e-tron, no vďaka tomu je obratnejšie a spratnejšie, pričom ide stále o plnohodnotné priestranné SUV pre rodinu. Elegantné línie karosérie dopĺňajú vystúpené blatníky, ktoré pridávajú na športovom vzhľade. Zmiešané obutie (širšie pneumatiky vzadu) signalizuje, že výkon sa sústredí najmä na zadnú nápravu.
Osvetlenie je na špičkovej úrovni – nastaviteľné svetelné podpisy vpredu aj vzadu, delené predné svetlomety, hlavné Matrix LED svetlomety a digitálne OLED zadné svetlá, ktoré dokážu komunikovať s okolím, posúvajú bezpečnosť na novú úroveň. Dokážu ostatných účastníkov cestnej premávky upozorniť na miesta nehody alebo poruchy.
➡️ NEPREHLIADNITE: Videorecenzia Audi Q8 e-tron
Záver: Nová éra pre Audi
Ak hľadáte športové, no zároveň komfortné elektrické SUV, Audi SQ6 by mohlo byť tou správnou voľbou. Spája v sebe dynamiku Porsche, luxus Audi a moderné technológie. Ak ostatné modely značky Audi budú mať podobné jazdné vlastnosti, máme sa na čo tešiť. Audi SQ6 ma osobne najviac zaujalo svojimi jazdnými vlastnosťami. Je to úplne iné Audi, než na aké ste boli doteraz zvyknutí – výrazne agilnejšie. Navyše, prepracovaný infotainment je na úplne novej úrovni.
Technická špecifikácia
Pri porovnaní špecifikácii je možné zistiť, že SQ6 je takisto výkonný ako Macan 4S. Čo ma prekvapilo je, že Macan 4S má väčší batožinový priestor, pričom je o 2,7 cm užší a iba o 1 cm dlhší. Audi SQ6 vie potiahnuť brzdený príves až do 2,4 t, zatiaľ čo Macan iba do 2 t. Oproti staršiemu Q8 e-tron sú títo dvaja súrodenci až o 10 minút rýchlejšie nabití vďaka 800 V sieti. A keďže podstatne väčšia Q8 je postavaná na prerobenej spaľovacej platforme MLB, jej batožinový priestor je porovnateľný s o kategóriu menším vozidlom, ako SQ6 alebo Macan 4S.
Audi SQ6 e-tron | Porsche Macan 4S | Audi Q8 e-tron 55 | |
Motor/ batéria netto kWh | elektromotor/ 94,9 | elektromotor/94,9 | elektromotor/ 106 |
Nabíjanie 10-80 % (min) | 21 | 21 | 31 |
Max. prijateľný výkon nabíjania (kW) | 270 | 270 | 170 |
Dojazd výrobca/test | 595 / 400 zima | 609/- | 600 / 530 |
Výkon motora (kW/k) | 360 (380 Launch control) / 489 (516) | 380/ 516 Launch Control | 300 / 408 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 580 Nm vzadu, 275 Nm vpredu | 820 | 664 |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 18,6/ 23 zima | 17,6/- | 20,1 / 24,5 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2455 | 2420 | 2585 |
Objem batožinového priestoru (L) | 514 (+64 vpredu) | 540 (+84 vpredu) | 528 (+62 vpredu) |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 230 | 240 | 200 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 4,3 | 4,1 | 5,6 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 96 600 / 116 974 | 98 314/ | 88 570 / |