Alfa Romeo Junior Elettrica Speciale – vymódená partnerka na každý deň
Nový rok 2025 začíname testom nového, dizajnového kompaktného SUV Alfa Romeo Junior s plne elektrickým pohonom a v strednej príplatkovej výbave Speciale. V nasledujúcom článku sa dozviete, čím nás Alfa oslovila, čo by sme na nej ešte možno vylepšili a čo (ne)zdieľa so svojimi platformovými súrodencami.
Talianka, či Poľka?
Táto kompaktná mestská Alfa Romeo sa pôvodne mala volať „Milano“. Talianska vláda však proti tomu podala sťažnosť, nakoľko nie je povolené predávať niečo „taliansky znejúce“, čo však nie je vyrobené v Taliansku. Ako teda možno tušiť, tento model Alfy Romeo je vyrobený mimo Talianska a to konkrétne v poľskom závode FCA Tychy (Stellantis), rovnako ako už nami testovaní, priami platformoví súrodenci Jeep Avenger e a Fiat 600e. Z toho dôvodu sa nebudeme do hĺbky venovať jazdným vlastnostiam alebo technickým detailom hnacieho mechanizmu, keďže tieto sú totožné s Jeepom a Fiatom. Je to však trochu na škodu, keďže Alfa je pri iných modeloch známa svojim typicky priamym, progresívnym riadením a športovým podvozkom. Pozrime sa však na to, čo má Alfa unikátne a čo nášmu oku nemohlo uniknúť.
➡️ NEPREHLIADNITE: FIAT 600e La Prima – nerozlučná dvojka
Dizajnový kúsok
Junior neostal povesti talianskych automobiliek nič dlžný a ponúka nám naozaj prepracovaný módny dizajn so zameraním na čo najmenšie detaily. Predná maska nám ponúka špecifický trojuholníkový „štít“ chladiča a v závislosti od motorizácie sa na ňom nachádza buď nápis Alfa Romeo (hybridná verzia „Ibrida“) alebo logo Alfa Romeo vyrezané do mriežky chladiča v prípade elektrickej motorizácie „Elettrica“. V každom prípade, obidva varianty vyzerajú výborne a perfektne sa dopĺňajú s Full LED svetlometmi a zvyškom front endu ladeného do zmyselných línií a pútajúceho pozornosť náhodných okoloidúcich, z ktorých niekoľkí sa mi dokonca so záujmom prihovorili.
Medzi ďalšie špecifiká exteriéru patria spätné zrkadlá v lesklej čiernej farbe, predné kľučky vo farbe karosérie, zadné „neviditeľné“ kľučky zapustené do dverí, disky z ľahkých zliatin na výber od 17 do 20 palcov alebo matný body kit, teda ochrana lemov blatníkov a prahových líšt. V prípade príplatkových výbav Speciale alebo Veloce navyše s elegantným červeným pásikom.
Unikátny interiér
Ako sme už spomenuli, Junior zdieľa platformu s Jeepom a Fiatom, avšak v rámci interiéru sa Alfa Romeo predsa len trochu odviazala. Hoci niektoré prvky prístrojovej dosky sú zjavne spoločné, celkovo pôsobí svojrázne. Palubná doska je prepracovaná do dokonalosti, zameraná najmä na dizajn, až potom na funkčnosť. Highlightom sú kvalitné materiály, dva veľké 10,25″ farebné displeje, pričom ten prostredný príjemne natočený na šoféra. Dobrý dojem zanechávajú aj štýlové okrúhle výduchy klimatizácie a celkovo elegantné, nenásilné ambientné podsvietenie s určitou možnosťou individualizácie.
Veľkú pochvalu si zaslúži (aj) tlačidlové ovládanie klimatizácie a dômyselné bezdrôtové nabíjanie mobilu v stredovej konzole susediace s dvomi podsvietenými a pekne zamaskovanými USB portami typu A a C. Pozor len na plný plyn, mobil môže v niektorých prípadoch odskočiť. Kryt odkladacieho priestoru pripomínajúci „puzdro na tablet“, aké sme videli u Jeepu a Fiatu, u Juniora nenájdete, no bezpochyby nám nechýbalo. Čo nám však trochu prekážalo bolo antracitové „vinylové“ čalúnenie dverí, ktoré žiaľ pôsobí trochu menej hodnotne ako „jeden kus plastu“, a väčšiu fľašu doň tiež neodložíte.
Pozornosti neunikne ani nádherný volant v kombinácii poťahu alcantara-koža, avšak úplná „topka“ interiéru sú príplatkové športové škrupinové sedadlá SABELT CORSA. Tieto sú nastaviteľné v 6 smeroch, poskytujú priam až neskutočné bočné vedenie na bedrách aj pleciach, chrbát a kríže podopierajú pevne a teda neurazia ani na dlhšie trasy. Taktiež sú potiahnuté v alcantare a elegantne prešívané červenou niťou. Jednoducho úplne iná liga, možno priam prevyšujúca kategóriu vozidla. Nedá mi však neupozorniť na dva neduhy týchto sedadiel: prvým, možno zanedbateľným, je až nekonečne dlho nastupujúce vyhrievanie a druhým, už nie až tak nepodstatným, je nevhodnosť týchto sedadiel pre vysokých cestujúcich. Dva metre vysoký pasažier sa už vpredu necíti komfortne a kvôli absencii výškového nastavenia opierky hlavy, žiaľ, ani bezpečne.
Priestor pre zadných pasažierov ponúka dostatok miesta na výšku pre všetky typy postáv, no priestor na kolená by mohol byť dlhší a to aj pre kratšie figúry. Darmo, veď Alfa Romeo Junior je kompaktné mestské vozidlo s dĺžkou iba 4 173 mm. Batožinový priestor ponúka priemerných 400 až 1 265 litrov, opierky sedadiel sú sklápateľné v pomere 60:40 a poteší aj nastaviteľné dno prípadne 12V zásuvka. Trochu nešťastne je riešené tlačidlo otvárania veka batožinového priestoru, ktoré je veľmi nízko a treba sa predkláňať a hmatať špinavé/zasolené tlačidlo. Tento problém však možno vyriešiť priplatením si za bezdotykové otváranie kufra.
Jazda a pohon
Hnacie ústrojenstvo Alfy Romeo Junior Elettrica vo výbavách Junior alebo Speciale pozostáva z platformovej Li-Ion batérie o napätí 400 V a kapacite 54 kWh spárovanej s elektromotorom o výkone 115 kW. Jazdné vlastnosti ako akcelerácia a komfort podvozku sú naladené na každodenné mestské, prípadne medzimestské vozenie. Teda Junior so 156-koňovým motorom nie je žiaden diaľničný pretekár, z nuly na sto to zvládne za dnes už možno podpriemerných 9,0 sekundy a maximálna rýchlosť je obmedzená na 150 km/h. Batéria dovoľuje rýchlodobíjanie s výkonom do 100 kW, teda dobitie z 10 na 80 % kapacity zvládne za 30 minút a pri plnom dobití ponúka teoretický kombinovaný dojazd 366-436 km. Počas nášho testu sme dosiahli maximálny výkon dobíjania okolo 88 kW (bez možnosti predkondicionovania, ako je to u drahších elektromobilov) a naša kombinovaná spotreba sa ustálila na hodnote 19,7 kWh/100 km. To by postačilo na teoretický dojazd iba 259 km, ale treba však jedným dychom dodať, že test sa konal v zimnom období. Vtedy sa kapacita batérie znižuje a navyše je potrebné vozidlo aj elektricky vykurovať. Nami testované vozidlo nebolo vybavené tepelným čerpadlom, ktoré určite odporúčame si priplatiť.
Alfa Romeo Junior ponúka aj najvyššiu príplatkovú výbavu Veloce (v preklade „rýchly“, pozn. red.), ktorá ponúka úplne iný zážitok z jazdy. Okrem vyššieho výkonu motora 207 kW (280 k) spárovaného so samosvorným diferenciálom ponúka nádherné 20-palcové disky, športové Brembo brzdy s červenými strmeňmi ale najmä o 25 mm nižší podvozok s tuhším pružením a športovými stabilizátormi. Z nuly na sto vystrelí za slušných 5,9 sekundy a obmedzovač rýchlosti je upravený na 200 km/h. Táto motorizácia určite stojí za zváženie, pokiaľ rozpočet dovolí cenový rozdiel 7 000 eur.
➡️ NEPREHLIADNITE: Jeep Avenger e-Hybrid – populárny crossover s hybridnou technikou
Zhrnutie
Alfa Romeo Junior Elettrica je veľmi štýlový malý mestský crossover s komfortným podvozkom, dobrým odhlučnením, dostatočnou výbavou už v základe a za pomerne rozumný peniaz (cena začínajúca od 35 990 €). Rovnako ako jeho súrodenci Avenger e a 600e, sa najlepšie cíti v meste a okresných cestách. Na diaľničnú prevádzku je vhodnejší jeho výkonnejší variant, teda výbava Veloce, avšak aj pri tejto verzii je treba počítať s maximálnym dobíjacím výkonom 100 kW a teda v prípade ďalekosiahlych trás s trochu dlhšími prestojmi.
Alfa Romeo Junior sa ponúka aj v hybridnej motorizácii a to s 1,2-litrovým zážihovým trojvalcom o výkone 136 koní a 21 kilowattovým elektromotorom. Cenový rozdiel hybridného agregátu oproti plne elektrickému je až 8 000 eur. Téme návratnosti takéhoto rozdielu sme sa venovali v tomto článku, a nakoľko sa jedná o takmer totožné vozidlá, dá sa týmto článkom inšpirovať aj v prípade Alfy Romeo Junior.
Technické údaje a konkurencia
Alfa Romeo Junior Elettrica Speciale | Opel Mokka-e Ultimate | VW ID.3 Pure | |
Motor/palivo | BEV – elektrické vozidlo | BEV – elektrické vozidlo | BEV – elektrické vozidlo |
Výkon motora (kW/k) | 115/156 | 115/156 | 125/170 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 260 | 260 | 310 |
Kombinovaná spotreba WLTP kWh na 100 km (test/výrobca) |
19,7/14,2-16,7 | 18,0/15,2-15,5 | 20,1/15,2 |
Kombinovaný dojazd WLTP (km) | 366-436 | 407 | 388 |
Akumulátor (technológia/kapacita) | Li-Ion / 54 kWh (51 využiteľných) | Li-Ion / 54 kWh (50 využiteľných) | Li-Ion / 55 kWh (52 využiteľných) |
Max. prijateľný výkon dobíjania (kW) | 100 | 100 | 145 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 620 | 1 632 | 1 822 |
Objem batožinového priestoru (l) | 400/1 265 | 310/1 060 | 385/1 267 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 150 | 150 | 160 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,0 | 9,0 | 8,2 |
Cena verzie od/test (€) | 35 990/44 240 | 37 890/- | 39 990/50 180 |
Foto: Dominik Martanovič