BMW i2 a Mercedes EQA na spoločnej elektro platforme?
Európske automobilky musia poriadne zainvestovať, aby znížili emisie a splnili cieľ európskej únie 59 gramov CO2/1 km do roku 2030. Táto náročná výzva vyžaduje novú stratégiu. Ako sa k tomu automobilky postavili?
Volkswagen je „all in“ čo sa týka elektro pohonu
Volkswagen sa rozhodol kompletne prestúpiť na elektropohon a tak zainvestoval do novej platformy uspôsobenej len pre elektropohon tzv. MEB. Jej výhoda je možnosť umiestnenia väčšej batérie a tým pádom aj vyšší dojazdu. Na druhej strane je takéto navyšovanie rozpočtu na vývoj finančne náročné.
BMW to vidí inak
Predseda predstavenstva BMW Oliver Zipse má odlišný názor. Viackrát sa vyjadril, že momentálne neplánuje novú platformu čisto len pre elektrické vozidlá. Skôr sa drží konzervatívnejšej stratégie a tou je tzv. integrovaná platforma, ktorá má slúžiť ako jedna univerzálna platforma pre elektro či konvenčný pohon. Dôvodom sú podľa neho nejasné výhľady ohľadom predajnosti elektro vozidiel. Taktiež priznal, že časom sa táto stratégia môže zmeniť.
Daimler a BMW potrebujú spojiť sily
Medzičasom Mercedes vyvíja elektro platformu EVA2, na ktorej bude postavaný očakávaný model EQS sedan. BMW a Daimler uzatvoril spoluprácu ohľadom vývoja autonómneho riadenia a údajne sa rieši aj partnerstvo pri vývoji spoločnej platformy. Diskutujú o výrobe kompaktného elektro vozidla na spoločnej platforme: BMW i2 a Mercedes EQA. Bez tejto spolupráce by išli obidve značky do straty. Toto elektrovozidlo má stáť okolo 30 000 eur a ponúkať 300 km dojazd.
Treba siahnuť hlboko do vrecka
Vývoj novej čisto elektrickej platformy je finančne veľmi náročná záležitosť. Preto sú automobilky nútené vytvárať partnerstvá aby si mohli rozdeliť výdavky na vývoj. Veľkú výhodu má pritom Volkswagen, ktorý má už elektro platformu v sériovej výrobe v modeli ID.3. Taktiež ju ponúka iným značkám a s Fordom už uzavreli spoluprácu.
Vyvinúť novú platformu či vojsť do partnerstva s druhou značkou?
Daimler a BMW potrebujú kompaktné elektro vozidlá a veľká investícia sa lepšie rozratáva na veľký počet predaných kusov. Aj práve preto sa momentálne tieto dve značky dohadujú na spoločnom modeli, aby si mohli počiatočnú investíciu rozdeliť. Neoplatilo by sa BMW a Daimleru využiť už hotovú MEB Volkswagen platformu? Napíš tvoj názor do komentáru.